Egg

Så mange egg kan du spise

Er du en av dem som spiser mange egg hver uke? Noen bør moderere inntaket, og kanskje teste andre alternativer.

EGG: Spiser du mye egg? Det kan være lurt å begrense inntaket. Foto: NTB
EGG: Spiser du mye egg? Det kan være lurt å begrense inntaket. Foto: NTB Vis mer
Publisert

En gjennomsnittlig nordmann spiser over 200 egg i året. Det er ingen tvil om at vi er glade i egg, men hvor sunt det er, er vanskelig å fastslå. Mens enkelte oppfordrer til å spise mindre egg, anbefaler andre å spise mer. Det kan virke som en evig runddans.

Egg inneholder blant annet vitamin D, D og A, i tillegg til jern, folat og proteiner. Men også kolesterol, som i store mengder kan gi hjerte- og karsykdom. Kolesterol finnes kun i mat fra dyr, og det er spesielt mye kolesterol i egg, kjøtt, smør, margarin, fete oster og annen mat med mye mettet fett.

Ett til to egg per uke

Egg i moderate mengder er ikke forbundet med risiko for høyt kolesterol, men hva er egentlig innafor?

- For unge, friske mennesker er det ok med to egg per uke, som årets kostråd fra Danmark anbefaler, men for dem som har forhøyet risiko for hjerte- og karsykdom, eller som allerede har hjerte- og karsykdom, er ett egg per uke nok, sier Tanja Kalchenko, lege og leder i PAN Norge (Physicians Association for Nutrition).

LEGE: Tanja Kalchenko. Foto: Steven Stieng
LEGE: Tanja Kalchenko. Foto: Steven Stieng Vis mer

Om du er over 60 år, har diabetes, overvekt, fedme, høye kolesterolverdier, røyker eller er arvelig belastet, vil dette være risikofaktorer for å utvikle hjerte- og karsykdom. Da er det ingen god idé å spise masse egg.

Viktig å se helheten av kostholdet

Knut-Inge Klepp, direktør ved Område for psykisk og fysisk helse ved Folkehelseinstituttet, og professor II ved Avdeling for ernæringsvitenskap ved Universitetet i Oslo , forklarer at det ikke er grunnlag for å si at nordmenn spiser for mye egg.

- Egg er en næringsrik og smakfull matvare som man gjerne må spise, men det er lurt å tenke på hva man spiser sammen med egget. Det totale kostholdet påvirkes mer av om man spiser godt med bacon sammen med egget, eller om det er sild på grovbrød.

Klepp mener det er vanskelig å fastslå hvor sunn en enkelt matvare er.

- Nesten all forskning er basert på det vi kaller observasjonsstudier, som kan gi en indikasjon på om en matvare er spesielt sunn eller ikke, men det er vanskelig å fastslå at det er en årsakssammenheng mellom matvaren og sykdommer, fordi så mange andre faktorer også spiller inn.

PROFESSOR: Knut-Inge Klepp. Foto: Privat
PROFESSOR: Knut-Inge Klepp. Foto: Privat Vis mer

Klepp oppfordrer til å se inntaket av egg i en sammenheng med resten av kostholdet. Spiser du mindre kjøtt, kan du spise mer egg.

- Dersom egg er en viktig proteinkilde i kosthold ditt, og du ikke lider av høyt kolesterol, kan du spise flere egg i uken, uten at det har negative helsekonsekvenser.

Viktigste er variasjon

- Er det først og fremst kolesterolet som er det farlige om man spiser for mye egg?

- Ja, det er kolesterolet som har fått mest oppmerksomhet. Men igjen, det er vanskelig å si om det er kolesterolet i egget som er problemet, eller om problemet er at de som spiser mye egg generelt har dårligere kostvaner, sier Klepp.

Det kan også være viktig å huske at egg inngår i en stor mengde matvarer, så du får sannsynligvis i deg mer egg enn du tenker over.

- Det viktigste kostrådet er variasjon, slik at man unngår å spise for mye av et begrenset utvalg matvarer. Det er lurt å spise mest mat fra planteriket. I et variert kosthold kan egg inngå som en næringsrik og smakfull matvare. Men alt med moderasjon, sier Klepp.

Bytte ut egg med andre alternativer?

Om du ønsker å kutte ned på inntaket av egg, men lurer på hva i all verden du skal erstatte det med, har Kalchenko noen gode råd som er overkommelig for de fleste. Du trenger nemlig ikke å gå fra helsekost til helsekost for å finne det du trenger.

- Linfrø, chiafrø, kikertmel og potetmel er gode, billige og holdbare erstatninger for egg i bakst som er lett å ha hjemme, stående i kjøkkenskapet, sier Kalchenko.

Kalchenko forklarer at dersom du skal lage bakst, kaker, pannekaker eller plantebasert burger, kan du blande ut én spiseskje knuste linfrø eller chiafrø i to spiseskjeer vann (chiafrø bør svelle i fem minutter før bruk). Du kan også bruke 50 milliliter soyayoghurt. Disse tre alternativene tilsvarer ett egg. Det fungerer som bindemiddel slik at ingrediensene «klistres sammen».

- Chiafrø og linfrø er i tillegg gode kilder til den sunne omega-3 fettsyren ALA som vi finner i planteriket, som det er lurt å inkludere i kosten generelt, sier Kalchenko.

Most banan fungerer også som bindemiddel i mat, for eksempel i pannekaker eller vafler. Andre foretrekker å bruke kikertmel som erstatning til egg. Kikertmel er et proteinrikt alternativ, som inneholder 9 gram mer proteiner per 100 gram, sammenlignet med egg.

- Fordelen med å erstatte egg med plantekost er at du får et mer variert kosthold, og at du får i deg kostfiber (noe som kun finnes i mat fra planter), i tillegg til flere andre sunne plantestoffer. I tillegg slipper du kolesterolet som kan være skadelig for mange, enten du spiser moderate eller store mengder egg. I dag har vi mye forskning som anbefaler å moderere inntaket av egg, understreker Kalchenko.

Velger bort egg grunnet dyrevelferd

Noen velger også å kutte ut egg på grunn av dyrevelferd. Den er nemlig slik at mer enn tre millioner kyllinger blir kvernet levende hvert år. Dette er hanekyllinger av verperasen, som blir avlivet (kvernet i en maskin med hurtigroterende kniver) 24 timer etter at de blir klekket. Dette skjer fordi hanekyllingene ikke kan legge egg, og derfor kan de ikke brukes i eggproduksjon.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer