SØTPOTETCHIPS: Vegetarburger med sunnere chips kutter kraftig ned på kaloriene. Lager du i tillegg brødet selv, så snakker vi! Foto: Bon Appetit
SØTPOTETCHIPS: Vegetarburger med sunnere chips kutter kraftig ned på kaloriene. Lager du i tillegg brødet selv, så snakker vi! Foto: Bon AppetitVis mer

Potetgull

Så mange kalorier sparer du her

Her er de smarte snacks-byttene som ikke går utover smaken.

Hva frister vel mer når helgen kommer enn en stor pose med potetgull? Men, som vi alle vet er jo ikke dette spesielt bra for kroppen vår. 

Heldigvis finnes det sunn snacks, som kan tilfredsstille dine knaske-behov. Nemlig grønnsakschips! Og ja, de blir faktisk gode. Velger du for eksempel grønnkålchips, sparer du MYE kalorier: Grønnkålchips: 36 kalorier per 100 gram. Sørlandschips Spansk Paprika: 513 kalorier per 100 gram. 

- Potetgull inneholder mye salt, fett og kalorier og er derfor ikke bra å spise for mye av. Derfor kan det være en fordel å lage eget potetgull, sier ernæringsfysiolog Pia Kristine Larsen ved Oslo Medisinske Senter.

LES OGSÅ: Velg potetgull med mindre fett?

Sprø grønnkålchips

En stor fordel med å lage denne type snacks selv er at du selv kontrollerer hvilken type olje du bruker, og hvor mye du bruker av den, i tillegg til saltinnholdet.

- I tillegg inneholder det lite kalorier, mange vitaminer og mineraler og vil også være med på å øke grønnsaksinntaket og kan være en 1 av 5 om dagen, forteller Larsen.

Prøv denne sunne og hjemmelagde chipsen, laget av supergrønnsaken grønnkål! 

- Grønnkål er helt klart en supermat full av betakaroten, vitamin E, K og C. mineraler og kostfiber, sier hun. 

Og ikke bare er den næringsrik. Den har knapt kalorier!

Martine Dokken jobber som selvstendig ernæringsfysiolog og personlig trener. Hun har svært mye erfaring med vektreduksjon, og en av de smarteste triksene er nettopp det å finne sunnere alternativer til den kaloririke snacksen.

- Dette egner seg helt klart som snacks for de som prøver å holde vekten, med kun 36 kalorier per 100 gram, sier Dokken. 

LES OGSÅ: Sunnere pommes frites på 1-2-3

Oppskrift til to store porsjoner:

150 g grønnkål

3 ss extra virgin olivenolje

TEST FØRST: De ser kanskje ikke så digge ut, men prøv før du avskriver grønnkålchipsen. De inneholder 36 kalorier per 100 gram! Foto: StockFood
TEST FØRST: De ser kanskje ikke så digge ut, men prøv før du avskriver grønnkålchipsen. De inneholder 36 kalorier per 100 gram! Foto: StockFood Vis mer

Krydder (for eksempel salt, chili og hvitløk eller oregano, timian, spisskumin og paprikapulver)

Slik gjør du det:

Før du begynner, så skal du vaske grønnkålen godt, før du river passelige biter i en stor bolle.

1. Dynk grønnkålen i olje og krydder og fordel ut på stekebrett. 

2. Stek i ca 10 min på 175 grader. 

3. Avkjøle på rist for å få de sprø.

LES OGSÅ: Grønnkål kan forbedre nattesynet ditt

Den populære søtpotetchipsen

Mirakelgrønnsaken søtpotet, har gått til topps på popularitets-skalaen de siste årene, og det med god grunn. Den smaker søtlig og godt, og kan brukes på uendelig mange måter. 

Bytt for eksempel ut potetmosen eller risen med søtpotetmos eller søtpotet-fries, og du har en kalorifattig og smakfull middag. 

Men noe av det beste er kanskje dette: 

Oppskrift til to store porsjoner:

1-2 Søtpotet

4-5 ss rapsolje

Krydder

Igjen, kan du eksprimentere med krydderet. Hvitløk og salt, er en klassiker, men også her er det veldig godt med spisskumin, chili eller timian. 

Disse inneholder omtrendt 85 kalorier per 100 gram. 

LES OGSÅ: Fire grunner til at du bør spise mer søtpotet

Slik gjør du

1. Skrell og skjær potetene i tynne skiver med ostehøvel.

2. Vend dem godt i olje og strø på krydder etter smak.

3. Stekes i oven på 200 grader i 20-30 minutter.

4. La potetflakene renne av seg på et kjøkkenpapir når de er ferdig. 

- Søtpoteten er også full av betakaroten, mineraler og kostfiber. En fordel med å velge søtpotetchips fremfor vanlig chips er også at søtpotet har lavere GI, forklarer Martine Dokken. 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: