ALKOHOLFORBRENNING: Ja, vi skal kose oss ekstra i påsken, men hvor mye aktivitet må egentlig til for å forbrenne alkoholen?  Foto: Shutterstock / Monkey Business Images
ALKOHOLFORBRENNING: Ja, vi skal kose oss ekstra i påsken, men hvor mye aktivitet må egentlig til for å forbrenne alkoholen? Foto: Shutterstock / Monkey Business ImagesVis mer

Alkohol Og Trening

Så mange kilometer må du gå på ski for å forbrenne vinglasset

- Hvis du er 1,70 høy og veier 70 kilo må du gå en langrennstur på en halvtime i moderat tempo for hver halvliter øl du drikker.

Nordmenn er stadig mer opptatt av trening og helse, og mange av oss er flere ganger innom treningssenteret eller ute i marka. Men samtidig drikker vi ofte alkohol når vi har ferie eller helgefri, og med påska like rundt hjørnet er det mange som pakker med seg både vin og øl i sekken. (Psst: Du trenger ikke løpe maraton og spise hvetegress for å bli sunn)

Men hvordan påvirker egentlig alkoholen kroppen vår? 

- Hvert glass rødvin (1,5 dl) inneholder 100 kalorier, mens en halvliter pils inneholder litt over 200. Mange blir sjokkerte når de hører hvor mye som skjuler seg i hvert glass. I tillegg gir alkohol kun såkalte «tomme kalorier». Det betyr at alkohol, i motsetning til matvarer, ikke gir kroppen byggesteiner som kan komme til nytte i kroppen og cellene utover energi, sier Kari Randen, som er daglig leder i alkovettorganisasjonen AV-OG-TIL.

I tillegg til at drikkevarene inneholder en del kalorier, samt at alkohol øker lysten på fettrik mat, vil også det å drikke mye gå på bekostning av forbrenningen din. Det er nemlig slik at kroppen din ikke får forbrent noe særlig fett og karbohydrater så lenge du har alkohol innabords, fordi den prioriterer å svi bort først. (Psst: Så mye kan du øke forbrenningen med styrketrening!)

- Kroppen vil alltid prioritere å forbrenne alkoholen før energien i maten du har spist, har ernæringsfysiolog Silje Bjørnstad tidligere fortalt til KK.no

- Alkohol kan også føre til forhøyede nivåer at stresshormonet kortisol, og dette er med på å stimulere til fettlagring.

LES OGSÅ: Kreftforeningen advarer kvinner mot høyt alkoholkonsum

Få full oversikt over kaloriinnholdet i de ulike drikkevarene nederst i saken! 

Langrenn er effektivt 

Det gjennomsnittlige kaloribehovet til kvinner er per dag er mellom 2000 og 2200 kalorier og menn mellom 2400 og 2600. Og selv om påska og andre ferier er tid for ekstra kos (ja, vi skal kose oss med en kald pils i solveggen på hytta) kan det være greit å vite hvilken effekt den ekstra alkoholen har på kroppen.

Visste du for eksempel at ett glass vin og 100 gram sjokolade tilsvarer 65 minutter med jogging på tredemølla, eller at du må gå lett i over 40 minutter (eller løpe i 20) for å forbrenne en halvliter øl? Nei, ikke vi heller. (Psst: Rådene som gjør at du unngår de verste kalorifellene i påsken!)

ALKOHOL: Det kan lønne seg å være obs på alkoholinntaket, særlig for dem som er opptatt av helse og kosthold, råder Kari Randen. Foto: Privat
ALKOHOL: Det kan lønne seg å være obs på alkoholinntaket, særlig for dem som er opptatt av helse og kosthold, råder Kari Randen. Foto: Privat Vis mer

- For den som er opptatt av kropp og helse er det ekstra viktig å være obs på hvilken effekt alkoholen har på kroppen, og hva som skal til for å gjøre opp for kaloriene den følger med seg, sier Randen.

Av alle treningsformer er langrenn blant den som forbrenner mest, da du får brukt både bein, sete, rygg, mage, armer og skuldre. Likevel skal det endel stavtak til for å forbrenne kaloriene alkoholen fører med seg. (Psst: Fyllesyk? Dropp treningsøkten!)

- Hvis du for eksempel er 1,70 meter høy og veier 70 kg må du gå en langrennstur på en halvtime i moderat tempo for hver halvliter øl du drikker, om du vil gjøre opp for kaloriinntaket. Det kan tilsvare en tur på cirka fire kilometer, sier Randen.

LES OGSÅ: - Forskning tyder på at lite søvn øker appetitten - og spesielt på kaloririk mat

Karoline Steenbuch Lied, fagansvarlig kosthold og ernæring i Grete Roede, har tidligere forklart til KK.no at det ikke nødvendigvis må være sånn at vekten øker som følge av alkohol.

- Det er veldig individuelt om man legger på seg som følge av et høyere alkoholinntak i ferien. For noen kan mer fri innebære mer tid til å være fysisk aktiv – og da klarer man sannsynligvis å holde vekten, mens for andre kan aktivitetsnivået gå ned i ferien, og hvis både inntaket av alkohol samt annen mat som ofte inntas sammen med alkohol, som snacks og fet mat øker - ja da kan nok vekten øke også, sier hun.

Hun får støtte fra Malén Gudbrandsgard, som er ernæringsfaglig rådgiver.

- En halvliter øl inneholder omlag 220 kcal. Drikker man i gjennomsnitt 6 halvlitere med øl hver dag i 2 uker, utgjør dette 18 480 kcal som kan resultere i 2 – 3 kg vektoppgang fra alkoholen alene, har hun tidligere sagt til KK.no.

LES OGSÅ: Eksperten advarer mot å blande sterke smertestillende og sovemedsiner med alkohol

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: