Kaffe:

Så mange kopper kaffe er bra for deg

Kaffe gir oss økt konsentrasjon, men bare til et visst nivå. Vet du egentlig hvor mange kopper du bør drikke om dagen?

KAFFE: - Koffeinet har også en nedside, det virker vanedannende og utmattende i store mengder, sier ernæringsfysiolog. FOTO: NTB
KAFFE: - Koffeinet har også en nedside, det virker vanedannende og utmattende i store mengder, sier ernæringsfysiolog. FOTO: NTB Vis mer
Publisert

Er du avhengig av kaffe for å fungere på jobb? Koffein har vist seg å gjøre oss mer skjerpet og konsentrerte, men bare til et visst nivå.

Opplever du mye stress og lite konsentrasjon på jobb, kan det hende du bør ta en titt på antall kaffekopper du drikker.

- Man kan tenke på en omvendt u-kurve: Opp til et visst nivå vil kaffen være positiv, fordi man blir mer produktiv. Problemet er bare at hvis det blir for mye, bikker det over til å ha en dårlig effekt, har psykolog Martin Bystad tidligere uttalt til KK.

Det er gjort studier som viser at litt kaffe kan hjelpe på konsentrasjon og hukommelse. Men hvis man inntar mer enn to kopper, kan denne effekten forsvinne. Mye kaffe kan forstyrre konsentrasjonen, og gjøre at vi blir ufokuserte og lettere får kaos i hodet.

Kaffens nedsider

Jo mer kaffe du drikker, jo større er sannsynligheten for at du kun sitter igjen med de negative sidene koffein har å by på. Alle som har drukket for mye kaffe kan kanskje kjenne seg igjen; økt hjerterytme, skjelvinger, mer stress, kvalme... Ikke så lett å fokusere på jobb, da?

Det er jo gjerne den deilige, oppkvikkende følelsen vi er ute etter. Så hvordan finner vi balansen?

BEDRE FOKUS: Kaffe kan gjøre at vi blir mer produktive, men det er viktig å finne den riktige mengden. FOTO: NTB
BEDRE FOKUS: Kaffe kan gjøre at vi blir mer produktive, men det er viktig å finne den riktige mengden. FOTO: NTB Vis mer

Ifølge kaffe.no drikker 7 av 10 nordmenn kaffe hver dag, og i snitt drikker vi mellom 3,7 og 5,3 kopper daglig. Én av grunnene til at vi drikker kaffe, er at det inneholder det oppkvikkende stoffet koffein. Vi føler oss rett og slett mer våkne, skjerpet og oppmerksomme etter en kopp eller to.

- Koffeinet har også en nedside, det virker vanedannende og utmattende i store mengder. Koffein øker hjerterytmen og blodtrykket, øker svetteproduksjonen og kan virke vanndrivende, forteller ernæringsfysiolog, yogalærer og kvinnehelseveileder, Gunn Helene Arsky, til KK.

Hun påpeker også at koffein virker bra for fokus og konsentrasjon, men gjør ikke noe for din evne til å tenke kreativt eller løse problemer. Hun henviser til en studie fra 2020 gjort på nettopp dette.

- Men det går bare inntil et visst nivå - drikker du mer, vil du miste konsentrasjonen fordi for eksempel hjerterytmen og blodtrykket gjør deg mer urolig, eller at du konstant må på do.

Nettmagasinet Healthline har skrevet om den nevnte studien, som er gjort på tilsvarende mengde koffein som i én kopp sterk kaffe. Det er altså ikke så mye det er snakk om før vi merker de positive effektene av kaffe - og det er ikke sikkert vi trenger kopp nummer fem og seks... Healthline skriver imidlertid at vi alle reagerer ulikt på koffein, så du må rett og slett prøve deg frem og finne ut av hva som fungerer for deg.

Kommer an på hvor vant du er til koffein

Også Lise Marie Brandstadmoen, som er klinisk ernæringsfysiolog i BAMA, lister opp kaffens positive effekter; du blir mer våken, konsentrert og får en bedre reaksjonsevne. I tillegg kan koffein virke smertestillende, gi en følelse av velvære og bedre humøret.

- I hvilken grad du opplever at koffein gir deg disse effektene kommer an på hvor vant kroppen din er til koffein. Om du drikker koffein jevnlig er kroppen vant til koffein, og du opplever ikke effektene i like stor grad som dem som ikke er vant til å innta koffeinholdige drikker, sier Brandstadmoen til KK.

Det er ikke påvist at jevnt inntak av koffein kan gi noen negative langtidsvirkninger i kroppen, men det kan være akutt farlig om man får i seg store mengder, legger hun til. Og drikker du mye kaffe (4 - 6 kopper) eller energidrikker, vil de negative effektene komme: hodepine, kvalme, magekramper, rastløshet, rask puls, ujevn hjerterytme og nedsatt blodtrykk.

Så - generelt sett - hvor mye kaffe bør vi drikke for å kun få med oss fordelene?

- Holder du deg til 3-4 kopper kaffe (a 1,7 dl) om dagen, så nyter du godt av kaffens positive helseeffekter uten å få med de negative sidene, forteller Arsky.

KAFFE I RIKTIGE MENGDER: Vi føler oss rett og slett mer våkne, skjerpet og oppmerksomme - etter en kopp eller to. FOTO: NTB
KAFFE I RIKTIGE MENGDER: Vi føler oss rett og slett mer våkne, skjerpet og oppmerksomme - etter en kopp eller to. FOTO: NTB Vis mer

Ønsker du å kutte ned på kaffe-inntaket?

Kaffe er som nevnt avhengighetsskapende. Hvis du drikker for mye kaffe og kjenner at du må kutte ned for å finne tilbake til kaffens positive effekter, har ernæringsfysiologen mange gode råd.

- Fordi koffein er et vanedannende stoff på linje med nikotin og alkohol, kan det være vanskelig å kutte ned på forbruket. Gå gradvis til verks, ikke kutt ut fullstendig fra en dag til den neste. Det vil bare gi deg abstinenser som hodepine og kvalme.

Det er lurt å bytte ut kaffe, te og coladrikker med koffeinfrie varianter - det finnes. Og drikk rikelig med vann, det motvirker suget etter koffein og trettheten som kan komme snikende, forklarer Arsky.

Og det finnes faktisk noen matvarer du kan erstatte kaffen med!

- Trenger du noe oppkvikkende, kan rent kjøtt, rene kyllingfileter og cottage cheese (proteinrik mat) ha noe av den samme effekten.

Noe mange glemmer er at næringsstoffer som folat, vitamin C og vitamin B6 kan også virke oppkvikkende, forteller Brandstadmoen.

- Så om det blir mye kaffe kan du gjerne nyte en klementin eller en banan i stedet.

Og ikke minst - husk å være i fysisk aktivitet.

- En kropp i bevegelse rammes i mindre grad av abstinenser, samtidig som trening kan gi deg den samme følelsen av energi og overskudd som koffeinet gjorde, sier Arsky.

Anne Marie Skjølsvik, som er klinisk ernæringsfysiolog i TINE, tipser om å bytte ut kaffen med trening:

- Det er vist at en treningsøkt på cirka 20 minutter gjør deg like våken og skjerpet som en kopp kaffe. Så hvis du ønsker å kutte ned, kan en rask gåtur på 20 minutter gi deg den samme effekten, samtidig som du får deg frisk luft og en rekke andre helsefordeler, sier hun til KK.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet
Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer