KUNSTEN Å GÅ: Å være i bevegelse er sunt åkke som, men det er ikke sikkert at 10 000 skritt om dagen er den magiske nøkkelen. FOTO: NTB Scanpix
KUNSTEN Å GÅ: Å være i bevegelse er sunt åkke som, men det er ikke sikkert at 10 000 skritt om dagen er den magiske nøkkelen. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Ny studie:

Så mange skritt må du gå om dagen for å få god helseeffekt

Du trenger ikke gå 10 000 skritt, men du må gjerne fortsette med det!

Trenger du virkelig å gå 10 000 skritt om dagen? Kanskje ikke.

En ny studie viser at du får en veldig god effekt av å gå 8500 skritt (men effekten dabber av allerede ved 7500 skritt) og at det er lite som skal til for å få veldig god helseeffekt, rapporterer U.S. News.

- Dette er overensstemmende med mye annen data som har målt i forhold til fysisk aktivitet, sier Ulf Ekelund, professor, forsker og talsperson på fysisk aktivitet ved Folkehelseinstituttet og kan fortelle at han kjenner godt til Dr. I-Min Lee som er hovedforfatteren bak studien.

Du trenger ikke løpe lenge for å få knalleffekt. Vis mer

7500-8000 skritt gir topp helseeffekt

Forskerne bak studien delte inn materialet i fire like store grupper og den største helseeffekten ses når man sammenligner den minst aktive gruppen, den 25 prosenten som gikk cirka 2700 skritt per dag, med neste gruppe som gikk cirka 4300 skritt per dag. Da har man sett på dødelighet som utfall.

- Dette ser vi i våre data, det ser vi generelt sett, i mange studier. Det som var nytt i denne studien var at de kunne kvantifisere eller estimere at maksimal riskreduksjon ble oppnådd ved cirka 7500 skritt per dag og hvor mange skritt man trengte å ta for å få maksimal risk reduksjon, sier Ekelund.

Det må nevnes at disse dataene kommer eldre kvinner i 70-årene. Det er ikke sikkert at resultatet også gjelder for de som er yngre eller for menn.

- Så du trenger ikke å gå 10 000 skritt om dagen?

- Nei, jeg tror ikke du trenger å gå 10 000 skritt om dagen. Et sted mellom 7500 og 8000 skritt tror jeg kan være optimalt, sier Ekelund.

Skal ikke mye til for å få helseeffekt

Ekelund forteller at det kommer mer og mer data som viser at man ikke trenger å gå akkurat 10 000 skritt. Man tror dette tallet kommer fra et japansk firma som startet med skritt tellere.

Et spesielt gledelig funn, synes han, er at det ikke skal så mye til.

- Hvis du øker aktiviteten og antallet steg med 1000 eller 2000 steg om dagen hver uke, opp til 8000-10 000 skritt per dag, så har du en veldig god effekt. Men fremfor alt om du starter på et veldig lavt nivå, sier han.

Du skal bare være klar over at selv om studien har kommet frem til cirka 8000 skritt med en bevegelsesmåler som sitter på hoften, så er ikke dette direkte overførbart til de skrittene en mobiltelefon teller.

- Det som definitivt er overførbart fra studien, er at om du øker antallet skritt opp til cirka 8000 skritt per dag, så har du helsegevinster, sier Ekelund.

BEDRE EFFEKT: Hvor fort du går, i hvilket terreng og om du går i oppoverbakke, har mye å si for helseeffekten. FOTO: NTB Scanpix
BEDRE EFFEKT: Hvor fort du går, i hvilket terreng og om du går i oppoverbakke, har mye å si for helseeffekten. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Men er skritt nok for å få helseeffekt?

Det er likevel ikke alle som er like begeistret for skrittelling. Blant annet har forskere ved NTNU gått ut mot skrittelling før og uttalt at «mange rusler rundt og tror det gir dem helsegevinst, mens det er høy intensitet og økt puls som teller», så vi tar kontakt med forskningsgruppen og hører:

- Først av alt så applauderer vi all form for fysisk aktivitet så vi er ikke imot at folk bruker 10 000 skritt som et daglig mål. Tvert i mot. Men man må være klar over at det ikke er en magisk grense, for et skritt er ikke et skritt. Det sier ikke noe om responsen på bevegelse, sier Ulrik Wisløff, leder for forskningsgruppen CERG (Cardiac Exercise Research Group), ved NTNU.

Studien sier for eksempel ikke noe om hvorvidt deltakerne går på flatmark eller i oppoverbakke eller hvor høy fart og intensitet de holder.

- Alle skjønner at det gir mer helsegevinst å gå 10 000 skritt oppover enn på flatmark. Det er hjertefrekvens som sier noe om kroppens respons på bevegelse, det være seg antall skritt, svømming, sykling og så videre, sier han, og her har de klart å utvikle Personlig Aktivitets-Intelligens (PAI) som måler dette.

- Så hvordan lyder deres anbefaling for aktivitet per dag?

- Vi anbefaler all type aktivitet, men 10 000 skritt er ikke vist å være et magisk tall. Vi anbefaler folk å være fysisk aktive slik at de blir gode og svette 2-3 ganger per uke. Om det er ved å gå, sykle, gå på ski eller svømme er uvesentlig. Så vi er ikke fan av 10 000 skritt, sier Wisløff.

Ekelunds oppfatning, og han understreker at han støtter seg til data, er at det er den totale mengden av fysisk aktivitet som er betydningsfull, ikke minst om man ser på minsket risiko for tidlig død.

- I et folkehelseperspektiv så ser jeg at samler man så mange skritt man kan, så har man veldig bra helsegevinster. Så finnes det jo dem som liker å trene, de skal jo fortsette med det, for det har en betydelig gevinst, men det er et fåtall som gjør det i befolkningen, sier Ekelund.

Studien ble publisert i tidsskriftet JAMA Internal Medicine 29.mai.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: