Søvnmangel

Så mange timer søvn må du ha for å fungere bra

Det er kanskje færre enn du tror.

SØVNMANGEL: Alle sover dårlig fra tid til annen. Men du trenger kanskje færre timer enn du tror for å fungere. FOTO: NTB
SØVNMANGEL: Alle sover dårlig fra tid til annen. Men du trenger kanskje færre timer enn du tror for å fungere. FOTO: NTB Vis mer
Publisert

Å sove godt opptar de fleste, med unntak av folk som Napoleon, som skrøt på seg å aldri sove mer enn fire timer i døgnet, fordelt på to økter.

En annen som skal ha trengt lite søvn er Winston Churchill, som etter sigende tok en rekke 20-minutters lurer i løpet av dagen, og brukte natten til å jobbe.

Vi andre prøver å ta søvnen der vi kan få den, og den gode søvnen, med dype drømmer og ingen forstyrrelser er noe alle som har opplevd det, alltid vil lengte tilbake til. Kall det gjerne en barndoms grønne dal.

Men natten gir og natten tar – som livet sjøl, og i perioder tar den mer enn den gir. Mange har kjent på følelsen av å vri seg søvnløs time etter time mens bekymringer raser gjennom hodet.

Eller å bli vekket at barnegråt annenhver time. Eller å ligge på ank helt til ungdommen er trygt innenfor døra.

NATTA?: Skal vi se, om jeg sovner nå er det seks timer til vekkeklokken ringer ... Fem timer ... Fire timer ... FOTO: NTB
NATTA?: Skal vi se, om jeg sovner nå er det seks timer til vekkeklokken ringer ... Fem timer ... Fire timer ... FOTO: NTB Vis mer

En som ikke fikk mange timer sammenhengende søvn er ingeniøren Nikola Tesla. Den energiske oppfinneren forsket på elektrisitet, og hevdet at han aldri sov mer enn to timer i døgnet. En gang skal han til og med ha jobbet 84 timer i strekk. Det var neppe særlig lurt av Tesla, og han kan gjennom å ikke sove ha utsatt seg for store helserisikoer.

Forskning viser nemlig en sammenheng mellom dårlig søvn og helseplager. Og ikke skal det mange nettene til heller, før helseplagene kan begynne å melde seg.

Søvnmangel ga dårligere helse

I en studie publisert i Annals of Behavioral Medicine undersøkte man konsekvensene av å sove mindre enn seks timer, i åtte netter på rad. Ifølge studien regnes seks timer søvn som et minimum for ikke å få negative helseeffekter hos gjennomsnittlige voksne.

Og resultatet var oppsiktsvekkende. I studien kom det frem at kun tre netter med dårlig søvn var nok til at den psykiske og fysiske helsen ble kraftig forverret.

Ifølge hovedforfatter Soomi Lee, assisterende professor ved School of Aging Studies ved University of South Florida, kom det største hoppet av symptomer etter kun én natt med dårlig søvn. Siden økte antallet psykiske og fysiske symptomer, og nådde en topp på dag tre.

Etter dag tre så man at kroppen hadde vennet seg nokså bra til å sove lite. Men så, på dag seks, rapporterte deltakerne i studien at de fysiske symptomene var på sitt verste.

– Mange tror at man kan ta igjen den tapte søvnen i helgene og være mer produktive på ukedagene. Men studien viser at bare én natt med søvnmangel kan svekke din daglige funksjon betydelig, sier Lee.

Ensomhet av søvnmangel

I studien deltok 2000 voksne som var relativt friske og godt utdannede. 42 prosent hadde minst én natt med søvnmangel, og sov halvannen time kortere enn til vanlig. Deltakerne registrerte den mentale og fysiske helsen i en dagbok, slik at forskerne kunne se hvordan søvnmangel påvirket dem.

Deltakerne meldte om økt nervøsitet, irritabilitet, frustrasjon og ensomhetsfølelse som følge av søvnmangelen. De opplevde også økte forekomst av fysiske symptomer, som problemer med øvre luftveier, smerter, mage-tarmproblemer og andre helseproblemer.

Studien viste at de negative følelsene og symptomene ble kontinuerlig forsterket utover perioden, men den gode nyheten er at etter kun én natts søvn på minst seks timer gikk følelsene tilbake til sine opprinnelige nivåer.

Hovedforfatteren Lee konkluderer med at når søvnmangel først blir et mønster, er det stadig vanskeligere for kroppen å hente seg inn. Og dersom den onde sirkelen fortsette, kan det forverre helsen og redusere arbeidsevnen.

En tidligere studie ledet av samme forfatter fant at så lite som 16 minutter for lite søvn kan påvirke prestasjonen på jobb. Lee har gjort tidligere funn om at søvnmangel kan redusere den daglige konsentrasjonen, noe som er viktig for å håndtere stress og opprettholde sunne rutiner.

Studien konkluderer at den beste måten å fungere optimalt på, er å sove minst seks timer hver natt.

Da gjenstår det bare å ønske alle en god verdens søvndag (selv om det vel egentlig burde hete verdens søvnnatt?).

P.S. Du finner 16 vitenskapelige beviste søvntips her.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer