Trene I Ferien

Så mange treningsøkter bør du ta i ferien

1, 2 eller 3 ganger i uken?

TRENE I FERIEN: Selv om du har ferie fra jobben betyr det ikke at du bør ta deg helt fri fra treningen også. Foto: Scanpix/NTB
TRENE I FERIEN: Selv om du har ferie fra jobben betyr det ikke at du bør ta deg helt fri fra treningen også. Foto: Scanpix/NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

KK.NO: Du har jobbet hardt hele året og nå er du endelig klar for ferie og late dager i bikini.

Ja, ferien er tiden for avslapning, men ønsker du å opprettholde helsen og formen, bør du ikke droppe treningen helt. 

Fysisk aktivitet er alfa og omega for helsa, og det skal dessverre ikke så mange treningsfrie uker til før formen har dalt betraktelig.

PERSONLIG TRENER: Ifølge Tessa Sørensen kan du fint kutte ned på treningen i ferien, men du bør ikke droppe den helt. Foto: Privat
PERSONLIG TRENER: Ifølge Tessa Sørensen kan du fint kutte ned på treningen i ferien, men du bør ikke droppe den helt. Foto: Privat Vis mer

Så hvor mye – eller kanskje heller hvor lite kan du egentlig trene for å beholde godformen gjennom ferien?

Personlig trener og forfatter av boken «Tren Smart», Tessa Sørensen sier til KK.no at det er flere faktorer som spiller inn på dette. Og jo bedre treningsformen din er, desto mer trening trenger du for å vedlikeholde.

– Alder, hvilken form du er i, intensitet og hvor mye du trener er det som avgjør hvor mye av formen din du klarer å opprettholde gjennom sommerferien.

- Yngre mennesker trenger en mindre mengde enn eldre for å beholde både muskelmasse, muskelstyrke og utholdenhet, sier hun. 

LES OGSÅ: Dette skjer med kroppen når du slutter å trene

Tren med høy intensitet

– Forskning tyder på at intensitet er den variabelen som er viktigst å holde på hvis du reduserer antall økter under ferien.

KJØR HARDT: Kutter du ned på treningsøktene kan det være lurt å øke intensiteten for å få maksimalt utbytte. Foto: © Isaac Lane Koval/Corbis
KJØR HARDT: Kutter du ned på treningsøktene kan det være lurt å øke intensiteten for å få maksimalt utbytte. Foto: © Isaac Lane Koval/Corbis Vis mer

- Høyintensitetstrening vil altså kunne motvirke fall i maksimalstyrken og utholdenhet din, slik at den fremgangen som treningen har gitt også blir forlenget, forteller Sørensen. 

Litt avhengig av alder og treningsstatus kan du altså redusere treningen med opp mot 66 prosent og fortsatt vedlikeholde formen. Så har du planer om å trene lite i ferien er det bare å ta i når du først er igang.

Slik foreslår Sørensen at du kan kutte ned treningen:

  • Trener du normalt én gang i uken, kan du trene en kort økt på halvparten av den tiden du normalt trener.
  • Trener du to til tre ganger i uken vil du klare å opprettholde styrken og kondisjonen med én intensiv og effektiv økt. 
  • Trener du fire eller flere, så kan du halvere den tiden du vanligvis bruker på trening, så fremt intensiteten er høy. 

LES OGSÅ: Veltrente armer i ferien

Prøv gjerne noe nytt

Hvis det er en tid på året vi har masse tid til overs, så er det i ferien. Så det er egentlig ingen grunn til å sluntre unna treningen.

BRUK FANTASIEN: Få gjerne med deg en treningspartner og finn på nye måter å trene på. Ferien er tross alt en flott tid til å prøve noe nytt. Foto: Privat
BRUK FANTASIEN: Få gjerne med deg en treningspartner og finn på nye måter å trene på. Ferien er tross alt en flott tid til å prøve noe nytt. Foto: Privat Vis mer

Sørensen mener dette helt klart er tiden for å prioritere ordentlige treningsøkter. 

– I ferien har vi mer tid enn i hverdagen, så det er en ypperlig tid til å lage vaner du kan ta med deg tilbake til hverdagen. Prøve på ting du kunne tenke deg å gjøre, nye aktiviteter eller trene sammen med gode venner og familie. Ferien er vanligvis ekstraordinær, så bestem deg for å være ekstraordinært aktiv, foreslår hun.

Dersom du bare nøyer deg med å vedlikeholde formen må du hvert fall ikke gå helt i feriemodus, men sørge for å ta i ordentlig. Dette gjør du best ved å bestemme deg, ta på deg riktig tøy og komme i riktig mental tilstand. 

– Bestem deg for hva du skal gjøre før du setter i gang, sett av tid og gjennomfør det. Fokuser på hva som er målet for økten i stedet for å kjenne etter om du har lyst til å trene, sier hun og forklarer: 

– Legger du opp til at valget står mellom å sitte i en solstol med en is og kose deg eller å få opp pulsen og bli sliten, velger de fleste det første alternativet.

LES OGSÅ: Nå er morgentrening ekstra lurt

Tessa’s treningstips i ferien:

1. Øk intensiteten på øktene. Prøv å konkurrere med deg selv eller andre for å ta ut det lille ekstra. Gjør intervaller alene, stafett med en partner eller sirkeltrening med flere for å få den motivasjonen du trenger.

2. Planlegg på forhånd. Allier deg med de du er på ferie med, så dere sammen kan finne tid alene eller sammen til å trene.

3. Pakk med deg gode treningsko. Legg til rette for å få gode økter ved å alltid ha med deg sko. Da får du alltid gått en tur, klatret en bakke, løpt en tur eller annet som kan friste.

4. Tren korte økter. Prøv deg på Tabataintervaller som kun tar 4 min, og gjør gjerne samme serien 3 ganger. Da har du en suveren økt på under 20 min. Husk 5-10 min til oppvarming.

5. Fokuser på de store muskelgruppene og plasser de først i treningsøkten. Da får du stor valuta for tiden og innsatsen du legger ned.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer