GENER: Genene våre har faktisk mye å si for hvilket utgangspunkt vi har for å gjøre det bra innen forskjellige treningsformer. FOTO: NTB Scanpix
GENER: Genene våre har faktisk mye å si for hvilket utgangspunkt vi har for å gjøre det bra innen forskjellige treningsformer. FOTO: NTB ScanpixVis mer

Trening og arv:

Så mye har genene dine å si for treningen

Alle er ikke bygd for toppidrett, men for de fleste har ikke genene så mye å si.

På nettet kan du bestille gentester som skal kunne fortelle deg hva ditt genetiske utgangspunkt for å kunne forbedre kondisjonen er, men hvor mye har egentlig genene våre å si for resultatene på trening?

- Det er store forskjeller på hvordan mennesker responderer på trening. Noen forbedrer sine trenings- eller sunnhetsparametre med mye mindre trening enn andre. Kun få av oss blir profesjonelle atleter – selv med et optimalt treningsopplegg.

Dette sier Tuomas Oskari Kilpeläinen, som er førsteamanuensis ved Københavns Universitets Avdeling for Metabolsk Genetikk.

Halvparten er genetikk

Faktisk peker studier mot at 50 prosent av de fysiske forutseningene våre kommer fra arv.

- Det betyr at 50 prosent av de fysiske forutsetningen kan man gjøre noe med, mens den andre halvparten er vi født med, sier Anja Bye.

Hun er forsker ved K.G Jebsen Senter for Hjertetrening ved NTNU og forsker blant annet på hvilke gener som er viktige for kondisjonsnivået vårt og for risikoen for hjerte- og karsykdom.

Genene våre har sitt å si for hvilke forutsetninger vi har for stort sett alt som har med fysisk aktivitet å gjøre. Høyde, vaner, hvor tilbøyelige vi er for å være aktive, hvor langt du orker å presse deg, hvor raskt kondisjonen din øker og hvor fort du bygger muskler.

- Hvis man tar for eksempel høyde, som er en viktig faktor i enkelte idretter, så vil genene spille en stor rolle – det vil si at det gjenspeiles av om foreldrene er høye. I tillegg så vil miljøet også spille en viss rolle, for eksempel hvilke næringsstoffer personen har fått tilgang til i oppveksten. Sånn vil det være for de andre faktorene også, slik som hurtighet, spenst, utholdenhet og så videre, forklarer Bye.

FINNES IKKE MANGE STORE STUDIER: - Det er få gener man for sikkert vet at er knyttet til trening og idrettsprestasjoner, sier Bye. FOTO: NTB Scanpix
FINNES IKKE MANGE STORE STUDIER: - Det er få gener man for sikkert vet at er knyttet til trening og idrettsprestasjoner, sier Bye. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Hvordan vi responderer på trening er særlig interessant for idrettsutøvere, men til tross for at det finnes en rekke gentester der ute, så er de aller fleste av genene knyttet til treningsrespons fremdeles ikke identifisert.

- Dessverre er det ikke gjort så mange store studier på dette feltet, så det er få gener man for sikkert vet at er knyttet til trening og idrettsprestasjoner, sier Bye.

Uten å kjenne til flere er det også vanskelig å måle hvilket genetisk utgangspunkt en person har for å gjøre det bra i forskjellige idretter, fordi det vil være snakk om en rekke gener som sammen gir en større effekt.

LES OGSÅ: Ser du ikke resultater av den harde treningen din?

Tilpassede program

Håpet er blant annet å kunne utvikle individuelt tilpassede treningsprogram basert på vårt genetiske utgangspunkt i fremtiden.

- Utfordringen er at disse responsene avhenger av svært mange gener som hver gir en liten effekt, og at kombinasjonen av alle disse gir den samlede treningsresponsen, sier Kilpeläinen.

Selv om det altså er en stund igjen til vi virkelig kan kartlegge en persons genetiske utgangspunkt for trening, så har vi kommet langt når det gjelder en del andre aspekter rundt trening og aktivitet, ifølge Kilpeläinen. For eksempel vet vi, ifølge han om omkring 10 gener som lenkes til hvorvidt vi er fysisk aktive. Rundt 100 gener assosieres med gripestyrke og titalls gener assosieres med hvilepuls, hvor raskt pulsen øker og hvor raskt den stabiliserer seg etter trening.

- Disse og andre genstudier har avdekket viktige aspekter ved menneskelig biologi, som hvilke viktig rolle hjernen spiller når det gjelder vaner og fysisk aktivitet. Ny kunnskap om genene som kan gjøre oss mer aktive, sterkere og sunnere gir oss nye muligheter i å utvikle behandling mot sykdom og å finne måter å leve sunne liv, sier Kilpeläinen.

Så mye har genene dine å si for treningen

Liten betydning for de fleste

Noen av oss er med andre ord ikke lagd for å bli toppidrettsutøvere og for noen er dørstokkmila kanskje litt lenger enn for andre. Noen går lettere for skippertaksløsninger og andre har lite vanskeligheter med å trene jevnt og trutt hele året. Lange ben løper fortere og noen bygger muskler lettere enn andre. Uansett så er trening sunt og alle vil ha utbytte av det - uansett om vi blir verdensmestere eller ikke.

- Hvor mye som bestemmes av arv har ikke så mye praktisk betydning for vanlige folk, sier Bye.

- Det som kan være nyttig er for eksempel hvis man er i risikosonen for sykdom, for eksempel diabetes, hvis man i fremtiden kan ta en gentest som sier noe om hvordan man responderer på forskjellige typer trening og kosthold i form av forbedring av for eksempel kolesterol, blodtrykk, fettprosent og så videre. Da kan man benytte dette til å skreddersy trening og kostholdsopplegg i behandlingsopplegg eller for å holde seg frisk.

LES OGSÅ: 20 minutter styrketrening kan være like bra som 45

Saker spesielt utvalgt for deg:

Mest populære saker: