PULS: Ønsker du maks effekt av treningen din, kan det være hjelpsomt (og smart) å følge med på pulsen din. Det gjør du for eksempel ved bruk av en pulsklokke.  Foto: julief514 - Fotolia
PULS: Ønsker du maks effekt av treningen din, kan det være hjelpsomt (og smart) å følge med på pulsen din. Det gjør du for eksempel ved bruk av en pulsklokke. Foto: julief514 - Fotolia
Puls Og Trening

Så mye har puls å si for treningen

Tre gode grunner til hvorfor du bør skaffe deg pulsklokke.

KK.NO: Pulstrening har blitt mer og mer populært de siste årene.

– Det denne lille klokka forteller oss er hvor mange slag hjertet ditt slår i minuttet, noe som kan være effektivt når du vil trene kondisjonen din beste mulig. Og med «best mulig» tenker jeg da variasjon, sier KKs treningsekspert Anne Marte Sneve.

Og hvorfor skal du variere treningen? Fordi det er viktig for resultater og for best belastning for kroppen.

– Ved å bruke pulsklokke er det lett å sikre at du har forskjellig intensitet på treningen - fordi pulsen vil fortelle deg hvor du til en hver tid ligger med tanke makspuls, forklarer Sneve.

LES OGSÅ: Slik kan pulsklokken hjelpe deg med treningen

Slik finner du din makspuls

Hvis du ikke kjenner til din makspuls kan du ta 220 – (alder x 0.7), men det er stor forskjell blant individer.

– Den beste måten å finne sin makspuls på, er å ta en makspulstest. Vet du din makspuls og har en pulsklokke har du et glimrende utgangspunkt for å styre treningen din, sier treningseksperten.

I ulike pulssoner trener vi ulike ting. En enkel fremstilling kan være:  

Så mye har puls å si for treningen

Lav intensitet: Fettforbrenningen er høyest, men kaloriforbruket lavest
Moderat intensitet: Fettforbrenning litt lavere, men kaloriforbruk høyere
Høy intensitet: Liten fettforbrenning, høyt kaloriforbruk, høy etterforbrenning.

– Ut fra dette kan man tro at det kun lønner seg å trene rolig over lang tid, men ser man bort fra fettforbrenning, og heller tenker kaloriforbrenning- vil det lønne seg å trene med litt høyere intensitet fordi du sparer tid og du forbrenner flere kalorier. Det totale energiforbruket ditt og hva du spiser er det som har noe å si for vekten, forklarer Sneve.

LES OGSÅ: Derfor er det vanskeligere å nå makspuls på spinning

Derfor trenger du pulsklokke

Sneve mener at pulsklokka kan være en fin hjelper til å passe på at man trener i de ulike intensitetssonene.

Hvis du skal trene tre økter en uke, kan en variasjon mellom disse tre være effektivt, ifølge treningseksperten:

Mandag: Lav intensitet. Rolig lang joggetur.
Onsdag: Høy intensitet. Intervaller
Fredag: Moderat intensitet. Litt mer tempo, men kan holde på en halvtime.

EKSPERTEN: Anne Marte Sneve er KKs treningsekspert. Foto: Charlotte Wiig
EKSPERTEN: Anne Marte Sneve er KKs treningsekspert. Foto: Charlotte Wiig Vis mer

Hun mener det å bruke pulsklokkvil være effektivt av tre grunner.

  1. Det kan gi motivasjon
    – Mange synes det en pulsklokke er som en minitrener. Som du kan stille inn så den piper når du løper for hardt eller piper hvis du løper for rolig i forhold til det du har bestemt deg for den økta.
  2. Du kjenner om du er på topp
    – Når kroppen hangler litt, eller du ikke er ordentlig restituert, kan pulsen ligge høyere enn den pleier og dermed gi deg en indikasjon på at du kanskje bør ta det litt roligere.
  3. Du vil merke fremgang
    Løper du samme løype som du pleier, men på kortere tid og lavere gjennomsnitt på pulsen din, kan det være en god bekreftelse på at du er kommet i bedre form.


LES OGSÅ: Slik velger du riktig pulsklokke

Ikke bare positivt å bruke pulsklokke

Sneve synes det er bra at mange blir inspirert av pulsklokker, men påpeker at du fint kan få god effekt uten også.

– Bruker man alltid pulsklokke kan man bli dårligere til å lytte til andre signaler fra kroppen og til å kjenne etter, advarer hun.

Denne saken har tidligere vært publisert på KK.no, men er hentet frem igjen til glede for nye lesere!

Til forsiden