KARBOHYDRATER: Kroppen vår er avhengig av karbohydrater for å fungere optimalt. Derfor er det viktig å få i seg nok daglig.  Foto: WavebreakMediaMicro - Fotolia
KARBOHYDRATER: Kroppen vår er avhengig av karbohydrater for å fungere optimalt. Derfor er det viktig å få i seg nok daglig. Foto: WavebreakMediaMicro - Fotolia
Karbohydrater

Så mye karbohydrater bør du få i deg

- Et lavt inntak kan ha en negativ effekt på kroppen, sier eksperten.

KK.NO: Etter at lavkarbo ble det «nye store» på kostholdsfronten, har en stor andel av oss valgt å kutte drastisk ned på karbohydratene i håp om et lettere og sunnere liv – og mange har lyktes.

Likevel blir aldri ernæringsekspertene helt enige i hvorvidt et slikt karbokutt er den sunneste måten å gå ned i vekt– for har ikke karbohydratene, som så mye annet vi får i oss, en viktig funksjon?

LES OGSÅ: 5 tegn på at du bør spise mer karbohydrater

Vår viktigste kilde til energi 

EKSPERTEN: Jeanette Roede.
EKSPERTEN: Jeanette Roede. Vis mer

Jeanette Roede, som er konseptsjef i Grete Roede AS, forteller til KK.no at det er viktig å få i seg nok karbohydrater, da kroppen vår trenger en viss andel for å fungere optimalt.

- Karbohydrater er kroppens viktigste energikilde. Alle karbohydrater, uavhengig av i hvilken form du spiser dem, brytes ned til sukker - glukose - som stimulerer produksjonen av hormonet insulin.

- Insulinet fungerer som en døråpner for å hjelpe sukkeret over fra blodbanen og inn i cellene der det brukes som brensel.

Noen tror at karbohydrater kun blir til brennstoff som brukes når vi trener og bruker musklene ellers, men ifølge Roede stemmer ikke dette.

- Hjernen og sentralnervesystemet er avhengig av karbohydrat som brensel for å fungere optimalt. I tillegg trenger kroppen brennstoff til mange kjemiske reaksjoner. Siden mengden karbohydrat som lagres i kroppen er beskjeden – og kroppen hele tiden trenger tilgang på karbohydrat, trenger vi jevnlig påfyll. 

- Karbohydratene har også viktig oppgaver som å tilføre kroppen vitaminer og mineraler. De representerer dessuten vår viktigste kilde til fiber. Velger du de grove karbohydratene så er de bra for tarmene, stabiliserer blodsukkeret og har en positiv effekt på blodfettet, sier hun.

GIR ENERGI: Karbohydrater er kroppens viktigste kilde til energi. Foto: gitusik - Fotolia
GIR ENERGI: Karbohydrater er kroppens viktigste kilde til energi. Foto: gitusik - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Mineralene du ikke bør ta sammen

Ikke bra å spise for lite karbohydrater  

En ting er altså sikkert – kroppen vår er helt avhengig av karbohydrater for å fungere optimalt. Men hvor mye trenger den egentlig?

- Det er litt avhengig av hvordan man bruker kroppen, men vi anbefaler å ikke ligge lavere enn at 40 prosent av energien kommer fra karbohydrater.

- I Roede-kostholdet vil man normalt ligge mellom 40 til 60 prosent - nesten alt fra de grove, langsomme typene. Har man en inaktiv og lite krevende dag trenger man mindre karbohydrater enn om man har en fysisk og mentalt krevende hverdag, sier hun.

Hva skjer hvis man spiser for lite karbohydrater?

- Da vil kroppen lage energi ved å blant annet bryte ned muskulatur, og det er ikke hensiktsmessig verken med tanke på vektreduksjon, muskelbygging eller forbrenning. Hvis store mengder fett og proteiner brytes ned, dannes sure avfallsprodukter som utsondres via urin og lunger – du har kanskje luktet aceton-ånde, det lukter som neglelakkfjerner.

- Hvis du spiser for lite eller feil type karbohydrater, kan du i tillegg få problemer med forstoppelse. Dessuten spiser du kanskje til gjengjeld mer fett og protein som påvirker kroppen negativt, sier hun.

TRE TYPER KARBOHYDRATER: Det finnes tre typer karbohydrater; sukker, stivelse og fiber. Sukker er den typen du bør ungå, da dette er raske karbohydrater som kroppen nesten ikke har nytte av. Foto: bit24 - Fotolia
TRE TYPER KARBOHYDRATER: Det finnes tre typer karbohydrater; sukker, stivelse og fiber. Sukker er den typen du bør ungå, da dette er raske karbohydrater som kroppen nesten ikke har nytte av. Foto: bit24 - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Spiser du for lite mat?

Tre former for karbohydrater

Det er altså mer enn bra å få i seg nok karbohydrater daglig, i alle fall hvis man velger de riktige. Det mange ikke er klar over er nemlig at karbohydrater finnes i forskjellige typer som fungerer ulikt i kroppen.

Det er tre ulike former for karbohydrater; sukker, stivelse og fiber.

- Sukker trenger vi ikke så mye av –  i alle fall ikke ut utover det vi får via frukt, bær og meieriprodukter. Mens karbohydratene fra stivelse og fiber trenger vi mer av – det er karbohydrater det tar lenger tid å bryte ned og dermed gir det en langsommere blodsukkerstigning, noe som også bidrar til en metthet som varer lenger.

Sukker og de «raske» karbohydrater finner vi blant annet i sukkerrike matvarer, lyse brød og bakevarer – både søte og salte. Mens stivelse og fiber finner vi blant annet i frukt, grønnsaker og grove kornprodukter.

- I disse produktene er det andre viktige næringsstoffer – så hvis man velger å kutte ned på karbohydrater er det viktig å passe på å få i seg disse næringsstoffene fra andre kilder, sier Roede.  

Vi gjør oppmerksom på at Aller Media er deleier i Grete Roede AS.

Til forsiden