GÅ PÅ DO - EN NUMMER TO: Ifølge Seniorforsker ved kirurgisk avdeling på Nordsjællands Hospital i Danmark, Dennis Raahave, er det mest normalt å gå "ordentlig" på do 1-2 ganger om dagen.  Foto: Shutterstock / dersigne
GÅ PÅ DO - EN NUMMER TO: Ifølge Seniorforsker ved kirurgisk avdeling på Nordsjællands Hospital i Danmark, Dennis Raahave, er det mest normalt å gå "ordentlig" på do 1-2 ganger om dagen. Foto: Shutterstock / dersigne Vis mer

Gå På Do

Så ofte bør du gå «ordentlig» på do

Det bør ikke få for lang tid mellom hvert toalettbesøk, ifølge ekspert.

Toalettet er et sted vi alle tar oss et besøk noen ganger om dagen. Visitten går ganske automatisk når magen og tarmen fungerer som det skal – man ofrer det hele omtrent ikke en tanke. Det er først når det krøller og kniper seg – og det fornødne ikke forlater kroppen så elegant som det pleier - at man lurer på hvor ofte det er egentlig er normalt å gå på «nummer to»?

LES OGSÅ: Derfor bør du unngå fiber før løpeturen

Så lang tid tar fordøyelsen

Seniorforsker ved kirurgisk avdeling på Nordsjællands Hospital i Danmark, Dennis Raahave, har skrevet doktorgrad om skjult forstoppelse og hæmorider.

Ifølge ham er det mest sunt og mest vanlig å gå på toalettet cirka en gang om dagen, skriver Videnskab.dk. 

Han har tidligere stått bak en studie som undersøkte hvor ofte folk med normal tarmfunksjon gjør en «nummer to». Kriteriet for å være med i studien var at deltakerne verken hadde mageplager eller problemer med avføringen.

- Resultatet var at «passasjetiden», tiden fra man spiser noe mat til det kommer ut som avføring, er 24,75 timer. Man kan gjøre dette forsøket selv ved å spise mais eller rødbeter, og så se hvor lang tid etter at besjen er rød eller fylt med mais, har Raahave uttalt til forskningsnettstedet. 

LES OGSÅ : Slik bør avføringen din se ut 

DAGLIG: Hvordan vi har det mentalt påvirker også tarmsystemet. Det mest normale er å gå på nummer to cirka en gang daglig. Foto: Scanpix
DAGLIG: Hvordan vi har det mentalt påvirker også tarmsystemet. Det mest normale er å gå på nummer to cirka en gang daglig. Foto: Scanpix Vis mer

Pasientene som Raahave møter og som kun har avføring 1-2 ganger i uken, ender nesten alltid med å få problemer på et senere tidspunkt:

- Det er ikke bra hvis det går flere dager i mellom toalettbesøkene. Da er tarmpassasjen for langsom. Den skal ligge omkring 1-2 ganger om dagen, det er best, sier han.

LES OGSÅ: Dette visste du ikke om avføring

Fire til syv ganger

Mens maten bruker rundt et døgn på å fordøyes og «forlate» kroppen, vil gjerne veske komme ut litt oftere. 

Ifølge Siri Harket, som er uroterapeut ved Barnepoliklinikken på Ullevål universitetssykehus, er det normalt å tisse mellom fire til syv ganger daglig.

– For voksne mennesker er fire til syv ganger innenfor det normale.

- Dersom du går flere enn syv ganger kan det skyldes at du lider av overaktiv blære eller at du rett og slett har drukket for mye, har Harket tidligere fortalt KK.no

LES OGSÅ: Lukter det sterkt når du tisser?

Stress spiller en rolle

Det er flere ting som kan påvirke tarmsystemet ditt og enten få deg til å måtte mer eller mindre på do.

Løs mage kan selvsagt skyldes at man har fått i seg uønskede bakterier, har matallergi eller en intoleranse. Også visse matvarer kan sette litt vel mye fart i systemet, som mye kaffe, tørket frukt eller søtningsstoffer, og flere har vel lært betydningen av setningen «kan ha lakserende effekt» nettopp gjennom erfaring.

Men i de fleste tilfeller kan det likevel være noe så enkelt som stress som gjør magen overaktiv.

– Tarmsystemet er veldig sensitivt for stress og påkjenninger. Og det er derfor lett å få en såkalt nervøs mage dersom man har mye spenning i kroppen. For eksempel på grunn av jobbstress, foran en eksamen, en konkurranse, eller hvis du skal ut og reise, har ernæringsfysiolog hos Thema Nutrition,  Therese Fostervold Mathisen, tidligere fortalt KK.

Når du er stresset frigir nemlig hjernen din hormonet CRF, som kan stimulere bevegelsen av tarmmusklene og føre til at du må på do, skriver det danske nettstedet Videnskab.dk.

LES OGSÅ: Avføringsspørsmålene du ikke tør stille

AKTIVITET: Litt fysisk aktivitet kan få i gang systemet igjen. Foto: Sergey Nivens - Fotolia
AKTIVITET: Litt fysisk aktivitet kan få i gang systemet igjen. Foto: Sergey Nivens - Fotolia Vis mer

Fiber og fysisk aktivitet

Er du derimot forstoppet finnes det flere mulige løsninger. Og noe så enkelt som en rask gåtur kan være nok til å få i gang systemet igjen.

– Mennesker som er fysisk aktive har ofte veldig normale avføringsvaner, men dersom du stresser mage- og tarmsystemet med svært mye fysisk aktivitet, spesielt rett etter matinntak, kan dette i noen tilfeller føre til at du må uønsket raskt på do, har Mathisen fortalt.

Ellers er fiber essensielt for at fordøyelsen skal fungere optimalt.

Kostfiberet i maten setter fart på fordøyelsen, og av samme grunn kan det være lurt å unngå fiber før like før løpeturen

Denne saken har tidligere vært publisert på KK.no, men er hentet frem igjen til glede for nye lesere!

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: