VIKTIG MED KVALITET: - Ja, to ganger i uken på hver muskelgruppe er nok for å få en god utvikling. Det er imidlertid viktig å huske på kvaliteten på treningen din, forteller kosthold- og treningsekspert Ina Garthe.  Foto: Colourbox.com
VIKTIG MED KVALITET: - Ja, to ganger i uken på hver muskelgruppe er nok for å få en god utvikling. Det er imidlertid viktig å huske på kvaliteten på treningen din, forteller kosthold- og treningsekspert Ina Garthe. Foto: Colourbox.com
Styrketrening

Så ofte bør du trene hver muskelgruppe

Ina Garthe forteller hvordan du effektivt bygger opp sterkere og større muskler.

For de fleste kvinner handler trening hovedsaklig om resultater.

Det varierer imidlertid hva vi ønsker å oppnå. Noen ønsker å få en slankere midje, mens andre ønsker å styrke og bygge opp musklene.

For at du skal få mest mulig ut av treningsøkten din er det anbefalt at du skal legge opp til flest mulig korte økter gjennom uken.

Men hvor ofte bør du trene hver muskelgruppe?

LES OGSÅ: Gå deg til en smalere midje

Er to ganger i uken nok?

Det er kjent for de fleste at muskler ikke dukker opp av seg selv, og det krever ofte hard trening og selvdisiplin for å oppnå de resultatene du ønsker.

I tillegg må du spise sunt og variert, og sørge for å få i deg nok muskeloppbyggende næringsstoffer, som for eksempel proteiner.

Likevel er det ikke alltid så lett å vite hva som er mest effektivt.

Når vår trenings- og kostholdekspert Ina Garthe holdt nettmøte forrige fredag fikk hun spørsmål av en leser om hvor ofte man bør trene hver muskelgruppe for de beste resultatene.

- Hvor ofte bør man trene hver muskel for å få mest mulig effektiv styrketrening og mer muskelvekst. Er to ganger i uken nok?, spør Marthe.

LES OGSÅ: Dagene du bør droppe trening

Husk kvaliteten på treningsøkten

Marthe har trent trent styrke i flere år, men ønsker nå å fokusere mer på styrketrening for å øke muskelmassen.

- Er det greit hvis jeg tar to treningsøkter i uken hvor jeg trener hele kroppen?, spør hun.

Ina Garthe har klinisk utdannelse innen spiseforstyrrelser, har doktorgrad og jobber i Olympiatoppen, samt på idrettshøgskolen innen feltene idrettsernæring, vektregulering, muskelvekst, triadeutøvere og spiseforstyrrelser.

Hun mener at Marthe har et godt utgangspunkt.

- Ja, to ganger i uken på hver muskelgruppe er nok for å få en god utvikling. Det er også viktig å huske på kvaliteten på treningen din. Sørg for at du virkelig jobber hardt, sier Garthe.

LES OGSÅ: Slik tar du vare på musklene dine

Slik får du maks ut av styrketreningen

Det er ingen hemmelighet at kvinner også har godt av å pumpe jern, men hvordan skal man egentlig trene for å få mindre underhudfett og større muskler?

I en tidligere artikkel på KK.no anbefaler Ina Garthe at den beste metoden for å bli sterk og bygge større muskler er å trene tung styrketrening.

- Den mest effektive treningen for å få muskler (merk: du vil ikke få store bulete muskler uansett) er en litt tyngre styrketrening med vekter og repetisjoner på rundt 8-12. Vil du bare bli sterk og eksplosiv er det færre repetisjoner og tyngre vekter som gjelder, forteller hun.

Hun forteller at treningstimer med lette vekter og mange repitisjoner, som for eksempel bodypump, ikke er den mest optimale treningsmetoden for å bygge muskler, men den gir fortsatt en utfordring når det gjelder kondisjon.

LES OGSÅ: Derfor bør kvinner pumpe jern
Til forsiden