VARIASJON: Det er ikke forventet at du skal måtte tenke nytt og annerledes hver eneste gang du drar på trening, men variasjon er likevel viktig. Hvor mye variasjon er egentlig nok? Foto: Shutterstock / Jacob Lund
VARIASJON: Det er ikke forventet at du skal måtte tenke nytt og annerledes hver eneste gang du drar på trening, men variasjon er likevel viktig. Hvor mye variasjon er egentlig nok? Foto: Shutterstock / Jacob Lund
Treningsprogram

Så ofte bør du variere treningen din

– Flere studier har nemlig vist at treningseffekten begynner å avta etter seks-åtte uker med det samme treningsprogrammet, sier ekspert.

Vi har alle hørt det før: Skal du ha best mulig resultater fra treningen bør du sørge for variasjon. Supert, det høres jo ganske enkelt ut, eller? For hva menes egentlig med variasjon? Bør du trene noe nytt hver dag, eller hvor ofte bør du egentlig variere treningen?

– Variasjon er et grunnleggende treningsprinsipp man bør følge for å oppnå de målsetningen man ønsker seg. Innen trening kan variasjon oppnås på flere ulike måter, sier Lars Rune Haslestad, personlig trener hos Mykjemeir, til KK.no. 

– En måte er å variere hva du skal trene, som for eksempel styrke, utholdenhet og bevegelighet. En annen måte er å variere akkurat hvordan du trener, forklarer han. 

Det vil altså si hvilke øvelser du gjør, rekkefølgen på øvelsene, hvor mye motstand og antall repetisjoner du har ved styrketrening, eller lengden og intensiteten ved utholdenhetstrening.

LES OGSÅ: Så ofte må du trene styrke for å få synlige resultater

Både kropp og sinn trenger nye utfordringer

Uten kunnskap om trening er det ikke alltid så lett å vite hvor man skal begynne, derfor får mange nybegynnere gjerne utdelt et treningsprogram av en veileder når de melder seg inn i et treningsstudio. Og kanskje følger du så dette programmet slavisk i lang tid – man holder seg jo til det man kan, ikke sant? 

– Som nybegynner er det lurt å følge et treningsprogram som en treningsveileder eller personlig trener utarbeider for å hjelpe deg med å oppnå din målsetning. Etter en periode kan styrkeprogrammet med fordel justeres slik at motivasjonen og kontinuiteten i treningen ikke avtar, anbefaler Haslestad. 

Dette gjør at du ikke går lei av treningen, samt at kroppen får nye utfordringer. Det kan altså være en fordel både mentalt og fysiologisk. 

– Flere studier har nemlig vist at treningseffekten begynner å avta etter seks-åtte uker med det samme treningsregimet, forteller han.

LES OGSÅ: Dette bør du vite om «bootcamp»-trening

FRAMGANG: Variert trening gjør at du ikke går lei, samt at kroppen får nye utfordringer. Da blir det enklere å oppnå resultater. Foto: Shutterstock / oneinchpunch
FRAMGANG: Variert trening gjør at du ikke går lei, samt at kroppen får nye utfordringer. Da blir det enklere å oppnå resultater. Foto: Shutterstock / oneinchpunch Vis mer

Viktig for å forebygge ryggplager

Inge Thomas Ravlo som er ernærings- og treningsfaglig ansvarlig ved StudioDay i Oslo, sier til KK.no at å trene variert er viktig for å oppnå god helsefunksjon

– Det vil si at du for eksempel bør sørge for å trene litt gåing, litt løping, litt styrketrening, og øvelser som gir belastning i ulike retninger, forteller han.

– Eksempelvis er det ikke uvanlig at noen gutter bare trener bryst og biceps fordi det er det de ser i speilet, og glemmer så rygg og bein. Det viktigste er at alle musklene i kroppen får kjørt seg, inni kroppen, på siden, på baksiden og beina, legger han til. 

Ryggproblemer er nemlig noe som vil kunne ramme seks av ti nordmenn, derfor er det en stor fordel å ha en sterk mage, rygg og sterke bein. 

LES OGSÅ: Treningen for deg som vil raskere ned i vekt

Jenter – ikke glem styrketreningen

Det er ikke forventet at du hele tiden skal måtte tenke nytt og annerledes hver eneste gang du drar på trening. Ifølge Haslestad er det slett ikke nødvendig å overdrive variasjonen. 

– Personlig mener jeg det er mye viktigere å kunne noen få øvelser perfekt, enn en hel haug av øvelser halvveis. I et styrkeprogram trenger du selvfølgelig ikke å bytte ut alle øvelser for å skape variasjon, sier han.

Du kan faktisk enkelt variere én og samme treningsøvelse ved å bytte mellom å bruke apparat og frivekter, eller ved å gjøre den stående eller sittende dersom det er mulig. 

– Noen øvelser kan du også variere ved å gjøre dem unilateralt (en arm eller fot av gangen) eller bilateralt (begge armer eller føtter samtidig), legger han til.

Dette gir deg muligheter for mange varianter, selv med ett og samme treningsprogram. Og hvis du er av typen som alltid blir stående på tredemølla, bør du vite at det også er en fordel å trene både styrke og kondisjon (men kanskje ikke samme dag).

– Jeg mener alle personer har godt av både styrketrening og kondisjon siden de gir en rekke ulike helsegevinster. Men det er lov å trene mer av det du syns er mest gøy. Husk at styrketrening og kondisjonstrening kan gjennomføres på mange ulike måter.

Også Ravlo minner om at jenter ikke bør glemme styrketreningen, det er nemlig svært viktig for beinstrukturen og beinstyrken. 

– Mange fysiologiske eksperter mener at manglende styrketrening er årsaken til at mange kvinner kan slite med små benbrudd. Skader som følge av monoton trening eller mangel på trening, er det som er høyest representert, forteller han.

BÅDE STYRKE OG KONDIS: Kondisjonstrening er vel og bra, men glem ikke styrketreningen, det er nemlig svært viktig for beinstrukturen og beinstyrken. Foto: Shutterstock / Jacob Lund
BÅDE STYRKE OG KONDIS: Kondisjonstrening er vel og bra, men glem ikke styrketreningen, det er nemlig svært viktig for beinstrukturen og beinstyrken. Foto: Shutterstock / Jacob Lund Vis mer

Til forsiden