PAUSE FRA TRENINGEN: Er du redd for at musklene dine skal minske i ferien? I denne saken har vi spurt eksperten om hvor lang tid det tar før du blir mindre.  Foto: AntonioDiaz - Fotolia
PAUSE FRA TRENINGEN: Er du redd for at musklene dine skal minske i ferien? I denne saken har vi spurt eksperten om hvor lang tid det tar før du blir mindre. Foto: AntonioDiaz - Fotolia
Muskelmasse

Så raskt forsvinner musklene dine

- Det er ikke mange ukene som skal til, sier eksperten.

KK.NO: Sommerferie er lik god mat, avslapning og solskinn. Pluss en viss frykt for at musklene man har opparbeidet seg skal minske når manualene ikke blir løftet på én, to eller tre uker.

For hvor lenge kan man egentlig ta seg fri fra treningen før muskelmassen begynner å svinne hen?

LES OGSÅ: Dette bør du vite om musklene dine

Merkes etter tre uker

Camilla Hoel, som har en mastergrad i molekylærbiologi og er redaktør på Fitnessbloggen.no, forteller at det skal kun noen uker til før man merker en forskjell.

- Muskelmassen din vil sakte men sikkert bli mindre med en gang du slutter å bruke musklene dine gjennom trening.

- Man merker likevel ikke mye til dette før etter tre uker om man er normalt aktiv. Blir du derimot hindret fra trening på grunn av en skade, for eksempel et brudd i armen eller beinet, vil du se en markant nedgang i muskelmasse etter noen uker, sier hun.

MERKES ETTER TRE UKER: Dersom tar en pause fra treningen i sommerferien vil musklene dine begynne å minske etter tre uker. Foto: Eugenio Marongiu - Fotolia
MERKES ETTER TRE UKER: Dersom tar en pause fra treningen i sommerferien vil musklene dine begynne å minske etter tre uker. Foto: Eugenio Marongiu - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Slik effekt har trening på kroppen

Musklene blir ikke til fett

Men hva skjer egentlig med musklene når de minsker, blir de til fett? 

Hoel har følgende svar: Nei, musklene kan ikke bli til fett!

- Muskelmassen du har opparbeidet deg vil uten trening krympe over tid. Muskelcellene blir mindre fordi de ikke brukes og ikke fylles opp med vann og glykogen på samme måte som når du trener styrke.

- Cellene krymper men de forsvinner ikke.

Videre forteller hun at hvis du begynner å trene igjen etter en stund vil du kunne komme tilbake til gammel muskelmasse relativt raskt på grunn av noe som kalles «muskelminne».

- Musklene vokser ved at de «rekrutterer» nye cellekjerner – du får altså ikke flere muskelceller, kun kjerner som driver energiproduksjonen til cellene. Disse kjernene mister du aldri når du først har fått de, og det er dette som driver «muskelminnet».

MUSKLER: Er du en av som lever i god tro om at musklene blir til fett når de forsvinner? Da må du tro om igjen! Foto: efired - Fotolia
MUSKLER: Er du en av som lever i god tro om at musklene blir til fett når de forsvinner? Da må du tro om igjen! Foto: efired - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Derfor bør du aldri kutte ut styrketreningen

Bør ha et par økter i uken

Dersom du ønsker å opprettholde muskelmassen din i sommer, anbefaler Hoel deg å trene minimum én økt i uken.

- Dersom du har planer om å redusere treningsmengden din en periode bør du trene én til to fullkroppsøkter i uken. Tar du deg fri fra treningen i et par uker vil du nok ikke merke veldig stor forskjell på massen, men styrken raser raskt nedover.

Går det fortere å miste muskler enn å bygge muskler?

- Dessverre tar det kortere tid for muskelmassen din å bli større enn mindre. Derfor vil det mest optimale i ferien være å få inn minst én fullkroppsøkt i uken, sier hun.

Til forsiden