SPISE ETTER TRENING: Lurer du på hva du bør spise etter en hard treningsøkt? Det får du svaret på i denne saken!  Foto: Shutterstock / GooDween123
SPISE ETTER TRENING: Lurer du på hva du bør spise etter en hard treningsøkt? Det får du svaret på i denne saken! Foto: Shutterstock / GooDween123
Spise Etter Trening

Så viktig er det å spise riktig etter trening

Har mye å si for resultatene - og kroppen din! Slik bygger du opp det du har brutt ned.

KK.NO: Trener du hardt og regelmessig er det viktig at kroppen også får den næringen den trenger for å prestere best mulig og bygge seg sterkere. 

- Når man trener er det spesielt viktig å få i seg nok karbohydrater, proteiner og nok væske.

Det sier Christine Sundgot-Borgen som har master i fysisk aktivitet og helse og idrettsernæring fra Norges Idrettshøyskole, og er vitenskapelig assistent ved den samme skolen. 

LES OGSÅ: Spis nok og riktig mat - så orker du å trene mer

Spis nok karbohydrater

TIPSER OM TRENINGSMAT: Christine Sundgot-Borgen har master i fysisk aktivitet og helse og idrettsernæring fra Norges Idrettshøyskole, og er vitenskapelig assistent ved den samme skolen. Foto: Privat
TIPSER OM TRENINGSMAT: Christine Sundgot-Borgen har master i fysisk aktivitet og helse og idrettsernæring fra Norges Idrettshøyskole, og er vitenskapelig assistent ved den samme skolen. Foto: Privat Vis mer

Mange forbinder karbohydrater med noe som gjør at man legger på seg, men i sammenheng med trening er det essensielt å få i seg nok karbohydrater, fordi det er dette næringsstoffet kroppen bruker under trening. 

- Gjennom en dag med godt inntak av mat og drikke, bygger kroppen opp energilagre og væskelagre i kroppen. For at kroppen skal kunne skape bevegelse må kroppen omsette energi fra mat til bevegelsesenergi.

- Det er først og fremst energilagrene i form av karbohydrater som tæres på under treningsøkter, sier Sundgot-Borgen. 

Som eksempler på mat som inneholder næringsrike karbohydrater lister hun opp: 

Grove brødskiver og knekkebrød, kornprodukter og usøtede frokostblandinger, fiberrik pasta, potet og ris, samt frukt og bær. 

MÜSLI: Usøtet müsli tilfører kroppen sunne karbohydrater, mens yoghurt og melk inneholder protein som er viktig etter trening.
MÜSLI: Usøtet müsli tilfører kroppen sunne karbohydrater, mens yoghurt og melk inneholder protein som er viktig etter trening. Vis mer

LES OGSÅ: Kan man gå ned i vekt uten å trene?

Energirike mellommåltider

Under en hard treningsøkt bryter man ned kroppen, lagre med karbohydrater tømmes og forbrenningen går opp - resultatet er at mange blir raskt sultne.

Går det en stund før du får spist et ordentlig måltid kan det være greit å ha sunn snacks for hånden. 

- For å få opp blodsukkeret rett etter treningen er det lurt å spise et mellommåltid som en banan, en neve rosiner eller drikke en sjokolademelk eller proteinshake, sier Steve Clarke, som er sjefstrener på treningssenteret Spenst i Tønsberg og har over 25 års erfaring som personlig trener. 

- Det er viktig med et lite måltid rett etter trening for å heve energinivået og forebygge proteintap. Banen er ekstra bra fordi det inneholder kalium som hjelper for muskler og ledd. 

Taper kroppen for mye protein, som ikke fylles på, vil det kunne gå utover muskeloppbygning, og føre til økt slitasje - som igjen kan lede til skader. 

SUNN SNACKS: Går det litt tid mellom treningen og før du får spist et ordentlig måltid kan en banan gi raskt energi. Den inneholder også kalium som er bra for muskler og ledd. Foto: vladimirs - Fotolia
SUNN SNACKS: Går det litt tid mellom treningen og før du får spist et ordentlig måltid kan en banan gi raskt energi. Den inneholder også kalium som er bra for muskler og ledd. Foto: vladimirs - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Velger du riktige karbohydrater?

- Dropp sportsdrikker

Sundgot-Borgen anbefaler å styre unna energibarer og sportsdrikker. 

- De inneholder energi, men ikke det mangfoldet av næringsstoffer som vi finner i vanlige matvarer og er bortkastede kalorier og penger. 

SPIS RIKTIG: For at kroppen skal restituere seg raskere etter trening er det viktig å tilføre nok næring og væske før, under og etter trening.
SPIS RIKTIG: For at kroppen skal restituere seg raskere etter trening er det viktig å tilføre nok næring og væske før, under og etter trening. Vis mer

Kroppens proteiner brytes delvis ned under hard og langvarig trening. Derfor er det viktig å spise mat som er naturlig rike på proteiner.   

- De optimale kildene finner vi i melkeprodukter som yoghurt, kesam, cottage cheese, ost og melk, samt magre kjøttprodukter, egg og fisk. 

LES OGSÅ: Gå ned en halv kilo i uken

Husk nok væske

Muskelarbeid fører til varmeproduksjon og man svetter gjerne ut den overflødige varmen.

Sundgot-Borgen minner derfor også på at det må fylles på med nok av væske i løpet av en treningsøkt dersom den er lengre en 60 minutter.

- Etter trening må væsketapet erstattes slik at kroppen kommer i væskebalanse igjen. Dette kan dekkes med vanlig vann for de som trener under 1,5 time og ikke har flere økter om dagen.

Til forsiden