KOSEMAT: Du trenger ikke dele inn i ja-mat og nei-mat. En variert kost er best, men noe er det lurt å ikke spise altfor mye av. FOTO: NTB Scanpix
KOSEMAT: Du trenger ikke dele inn i ja-mat og nei-mat. En variert kost er best, men noe er det lurt å ikke spise altfor mye av. FOTO: NTB Scanpix
Spise sunt:

Salt kjøtt, sjokolade og marengs: Her er maten ernæringsekspertene ikke kan motså

Selv om de vet alt om næring i mat, er det ikke slik at de alltid kan motstå en fristelse...

Noe mat er det selvsagt lurt å prøve å begrense inntaket av, men det trenger ikke være komplisert å spise sunt, og selv ernæringsekspertene koser seg med litt mindre sunn mat i blant.

Karoline Steenbuch Lied, fagansvarlig kosthold og ernæring i Grete Roede, spiser litt av alt, men har også, som oss andre, noen «guilty pleassures» som det er litt vanskeligere å ikke overdrive inntaket av.

EKSPERT: Som de fleste andre synes også Karoline Steenbuch Lied i Grete Roede det kan være vanskelig å begrense seg når en deilig kake blir satt på bordet. FOTO: NTB Scanpix
EKSPERT: Som de fleste andre synes også Karoline Steenbuch Lied i Grete Roede det kan være vanskelig å begrense seg når en deilig kake blir satt på bordet. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

- Det er ikke mange matvarer jeg prøver å begrense inntaket av. Jeg er skrudd litt sånn sammen at jeg går for «litt av alt, men ikke for mye av det meste». Jeg koser meg innimellom, i passelige mengder. Og det er nok her utfordringen kommer for mange. Det er plass til litt usunn mat i kostholdet til de fleste, men mengden vi tåler er noe helt annet. Hvis noen putter en deilig pavolva eller en annen god kake foran meg, da kan det hende jeg sliter litt med mengden. Jeg er litt svak for sånt, forteller Lied.

LES OGSÅ: Hva er egentlig forskjellen på brun og hvit sjokolade?

Dropper brus og «søtsnop»

Eli Anne Myrvoll Blomkvist er klinisk ernæringsfysiolog og doktorgradsstipendiat ved Universitetet i Agder. Hun spiser selv ikke kjøtt, og savner det heller ikke etter 15 år uten. I tillegg er det ikke for mye søtt eller salt i kosten hennes. Blomkvist forteller at om du ønsker å spise mindre søtt eller salt, så gjelder det å starte en sakte tilvenningsprosess.

- Jeg drikker for eksempel veldig sjelden brus, jeg synes det er helt unødvendig å innta flytende sukker, sier hun.

EKSPERT: Eli Anne Myrvoll Blomkvist forteller at vi kan venne oss til en lavere toleranse for søtsmak. FOTO: Privat
EKSPERT: Eli Anne Myrvoll Blomkvist forteller at vi kan venne oss til en lavere toleranse for søtsmak. FOTO: Privat Vis mer

Hun påpeker at jo mindre søtsaker vi spiser, jo mindre «cravings» får vi etter det. Når Blomkvist skal kose seg spiser hun det hun har mest lyst på, gjerne gode oster, oliven, nøtter og mørk sjokolade.

- Siden jeg sjelden drikker brus og ikke spiser så mye godterier, som vingummi, seigmenn, smågodt og sånt typisk «sukkersnop» så blir toleransen for søtsmak lavere, slik at jeg synes slike ting rett og slett smaker for søtt, sier hun, men legger til at hun er svak for sjokolade som hun gjerne spiser rett som det er, men i tilmålte mengder.

- Jeg er også relativt bevisst på å ikke bruke for mye salt i mat, noe som gjør at jeg har fått lavere toleranse for salt og nå synes jeg for eksempel at en del ferdigmat smaker altfor salt.

LES OGSÅ: Vet du hvor mye salt det er i frokosten din

- Kunne sikkert spist spekeskinke og fenalår hver dag

For mange av oss er det søtsakene det kan være vanskeligst å ligge unna, men ernæringsrådgiver i Melk.no, Terese Glemminge Arnesen har en svakhet for salt kjøtt.

EKSPERT: Terese Glemminge Arnesen klarer fint å holde seg unna godteri og sjokolade, men er svak for spekeskinke og fenalår. FOTO: Melk.no
EKSPERT: Terese Glemminge Arnesen klarer fint å holde seg unna godteri og sjokolade, men er svak for spekeskinke og fenalår. FOTO: Melk.no Vis mer

- I utgangspunktet er jeg ikke tilhenger av den typiske «ja-mat og nei-mat»-tankegangen, men synes at all mat er greit, det er bare mengdene man bør begrense. Jeg klarer fint å la være å spise så mye sjokolade og søtsaker, men har mer sans for salt mat. Jeg kunne sikkert spist spekeskinke og fenalår hver dag, men det prøver jeg å begrense siden det er bearbeidede kjøttprodukter og det inneholder mye salt, forteller hun.

LES OGSÅ: Hvilken helsefare utgjør egentlig rødt kjøtt?

Begrens inntaket av «tomme kalorier»

Ekspertene påpeker at selv om du godt kan spise det du liker aller best i blant, så er det lurt å begrense inntaket av boller, brus og annen mat og drikke som gir mye kalorier, sukker og salt, men som ikke bidrar med så så mye annet.

- Alt av mat som gir tomme kalorier, altså mat som inneholder lite næringsstoffer i forhold til mengde energi de gir. Denne type mat har ofte mye energi, og inneholder mye karbohydrater eller fett. Eksempler er boller, kjeks, snacks, chips, godteri, samt sukkerholdig brus og saft. Det betyr ikke at man aldri kan nyte slike matvarer, men man bør fokusere på å begrense inntaket. I Grete Roede sier vi «ta tilbake lørdagen», som betyr at vi burde spare all kosen til lørdag, som man gjorde før, sier Lied.

LES OGSÅ: Vet du egentlig hva yoghurtnøttene er laget av?

Ikke nødvendig å overfokusere på supermat og proteiner

Nøkkelen er å spise variert. Du kan fint spise litt av det som ikke er så sunt, og du trenger heller ikke fokusere for mye på enkelte ting i kosten, som enkelte næringsstoffer, eller matvarer som skal være ekstra sunne. For eksempel har Lied nylig fortalt KK.no at hun mener såkalt «supermat» ikke nødvendigvis gjør deg noe sunnere enn vanlig mat.

- Du trenger ikke betale i dyre dommer på chiafrø, gojibær, spirulina, kokosprodukter og så videre. Det er mye mer helse i et sunt og variert kosthold enn i en spiseskje chiafrø. Og den sunne og varierte kosten har vi betydelig mer dokumentasjon på at er helsebringende enn supermaten, påpeker hun.

- En annen ting er alle mulige produkter som markedsføres med økt innhold av proteiner. Mange tar tilskudd, for eksempel for å få økt effekt av treningen. Ny forskning gjort ved Norges idrettshøgskole viser at man like gjerne kan ta et glass melk.

NAM: Litt er helt greit, men det er lurt å ha litt kontroll på mengden søtsaker vi får i oss. FOTO: NTB Scanpix
NAM: Litt er helt greit, men det er lurt å ha litt kontroll på mengden søtsaker vi får i oss. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Også Blomkvist, påpeker at det å overfokusere på ett næringsstoff, som proteiner, ikke er nødvendig.

- I Norge er proteinmangel svært sjeldent, og de aller fleste av oss får i oss mer enn nok proteiner til å dekke kroppens behov, også de som trener og kanskje trenger litt mer for vekst og reparasjon av muskler. Vi behøver ikke proppe i oss proteinberikede produkter for å få nok proteiner, det holder å spise variert av «vanlig» mat, sier hun.

- Vi bør heller ha fokus på å spise mer grønnsaker, frukt, bær og belgfrukter.

LES OGSÅ: Trenger du 20 gram protein etter trening?

- Senk skuldrene

Arnesen råder til å ikke gjøre mat for komplisert, men spise sunt og variert mat uten å overdrive.

- Forsøk å spise variert med mye grønnsaker og frukt, grove kornprodukter, magre meieriprodukter, fisk og litt kjøtt. Hvit fisk og melk og meieriprodukter er viktig å inkludere for å få nok jod, fet fisk er viktig for å få nok vitamin D. Ellers bør du spise deg passe mett, og bevege deg litt hver dag, sier hun.

- Senk skuldrene, og tenk at mat ikke trenger å være så komplisert. Helt vanlig mat er bra nok. Har du hatt en dag der du ikke har spist så sunt, så bruk ikke tid på å bebreide deg selv, men fokuser heller på at da kan du spise annerledes i morgen. God helse handler også om hvordan vi har det med oss selv.

LES OGSÅ: Trenger vi supermat?

LES OGSÅ: Vanskelig å spise sunt? Her er de enkleste rådene

Til forsiden