<strong>GRØNNSAKSPASTA:</strong> Ifølge eksperten er ikke grønnsakspasta noe særlig sunnere enn vanlig pasta. Likevel ville hun valgt den, på grunn av smak og farge. MEN - Lise von Krogh ville hatt grønnsaker ved siden av, i tillegg til pastaen.  Foto: NTB Scanpix/ VG
GRØNNSAKSPASTA: Ifølge eksperten er ikke grønnsakspasta noe særlig sunnere enn vanlig pasta. Likevel ville hun valgt den, på grunn av smak og farge. MEN - Lise von Krogh ville hatt grønnsaker ved siden av, i tillegg til pastaen. Foto: NTB Scanpix/ VG Vis mer

Grønnsakspasta

Sannheten om grønnsakspasta - sunnere eller ikke?

Og det kan vise seg at grønnsakene i pastaen heller ikke har noen effekt på kroppen.

Publisert
Sist oppdatert

De siste årene har det kommet en rekke nye og sunnere alternativer til matvarer på markedet, derav blant annet Toros ferske grønnsakspasta. Pastaen kommer i variantene gulrot, blomkål, rotgrønnsaker og brokkoli & erter, og skal ifølge forpakningen inneholde hele 40 prosent grønnsaker i form av puré eller pulver. I tillegg består produktene kun av naturlige råvarer, og inneholder verken salt eller sukker. 

Man skulle kanskje tro at denne typen pasta er et bedre valg enn vanlig pasta, den inneholder tross alt 40 prosent grønnsaker, men er den nå egentlig det?  

LES OGSÅ: Kan du bli tjukk av lettbrus?

Ikke noe særlig sunnere enn vanlig pasta 

 - Sammenligner man for eksempel brokkolipastaen opp mot den ferske og naturelle pastaen, er det ørsmå forskjeller – den inneholder kun noen få prosent mer fiber og protein. Blomkålpastaen kom litt høyere opp på fiberinnholdet, men her var det heller ikke snakk om de store forskjellene. Og alle produktene har cirka samme kaloriinnhold, sier Lise von Krogh, som er ernæringsbiolog, til KK.no. (psst. vet du forresten at du ikke bør varme opp igjen pastarestene?)

- Jeg synes det er flott at det er grønnsaker i produktet, det gir en morsom farge og en god smak, men jeg savner opplysninger om det å tilsette grønnsaker gjør noe med vitamin- og mineralinnholdet til pastaen. Det står ikke opplyst på pakningen, og dermed kan det være at det ikke er særlig høyt eller at det ikke blir noen forskjell. 

Så grønnsakspasta er ikke sunnere enn vanlig pasta? 

- Jeg kan ikke si at produktet er sunnere, da informasjonen om det ikke er god nok. Når det er sagt så gjør ikke grønnsakene produktet dårligere, så det er minst et like bra valg. Selv hadde jeg nok valgt denne pastaen, for jeg synes den smaker godt, men jeg serverer likevel grønnsaker ved siden av. 

For selv om grønnsakspastaen inneholder 40 prosent grønnsaker, betyr ikke dette at du kan droppe å ha de ferske grønnsakene på tallerkenen. Du lærer nemlig ikke å spise grønnsaker av å spise grønnsakspasta. (Pssst. her du kan du se hvilke tre grønnsaker det alltid er verdt å spise til middag!) 

- Vi må ikke la slike produkter bli en hvilepute – du kan ikke tenke at hvis du kjøper grønnsakspasta så kan du droppe de ferske grønnsakene til middag. Du kan godt servere blomkålpasta med for eksempel kylling eller noe annet, men da kan du for eksempel ha litt fersk blomkål ved siden av, sier von Krogh. 

LES OGSÅ: Nyt pasta med god samvittighet

Vet ikke om grønnsakene blir tatt opp av kroppen 

Ifølge Mette Svendsen, som er klinisk ernæringsfysiolog ved Oslo Universitetssykehus, finnes det god vitenskapelig dokumentasjon for at et daglig inntak av grønnsaker i rikelige mengder har gunstige helseeffekter

Dette gjelder imidlertid først og fremst grønnsaker som er i sin naturlige form. 

- Vi vet at næringsstoffene fra grønnsaker spist på denne måten blir tatt opp i kroppen. Vi vet ikke om næringsstoffene fra grønnsaker i pasta blir tatt opp på samme måte. Dessuten vil de alltid utgjøre en mindre mengde enn det som er det anbefalte inntaket, har hun tidligere fortalt til KK.no. 

Da kan det med andre ord være at grønnsakene i grønnsakspastaen, som enten er puré eller pulver, ikke blir tatt opp av kroppen på samme måte som de ferske grønnsakene. 

ZOODLES: Den sunneste pastaen lager du helt selv av zucchini!  Foto: imago/CHROMORANGE/ All Over Press
ZOODLES: Den sunneste pastaen lager du helt selv av zucchini! Foto: imago/CHROMORANGE/ All Over Press Vis mer

LES OGSÅ: Derfor bør du spise «grove» grønnsaker

Lag din egen sunne grønnsakspasta 

Siden grønnsakspastaen er akkurat like usunn som den vanlige pastaen, kan du altså ikke fråtse i den. Gjør du derimot som i USA, hvor det har blitt riktig så trendy å lage pasta av grønnsaker, kan du ha middagsfavoritten som tilbehør hver eneste dag!

En ting Amerikanerne har lagt sin elsk på er zoodles – pasta som er laget av zucchini, eller squash som det også heter. I motsetning til pasta, som inneholder mye karbohydrater og kalorier, er squash mager kost med sine 15 kalorier per 100 gram. Squash består for øvrig av 95 prosent vann og inneholder jern og en liten dose A-, B- og C-vitaminer.

For å lage zoodles trenger du ikke fancy kjøkkenutstyr, da du fint kan lage strimler ved hjelp av en potetskreller, ostehøvel, kniv eller rasp. Når det er sagt vil du spare en del tid dersom du investerer i en grønnsaksstrimler (juliennejern), som er spesielt beregnet for oppgaven.

Det krever kanskje litt forberedelser for å lage zoodles, men når strimlene først ligger klare tar det drøye ti minutter å tilberede dem. Squash i seg selv smaker nesten ingenting, derfor kan det være lurt å drysse litt ønsket krydder over strimlene – dette kan for eksempel være noe så enkelt som salt og pepper.

Kok så opp vann i en kjele og legg squash-strimlene i en sil over kjelen.  Legg et lokk over og damp squashen i cirka tre minutter. Når strimlene er ferdig dampet er det bare å legge opp på tallerkenen og nyte et sunt måltid! 

I denne saken får du tips om hva du kan bytte pasta, ris og poteter ut med! 

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer