Trening

Sannheten om trening

Tenker du på å komme i form? Her er 10 ting du bør vite først.

Foto: All Over PressAll Over Press
Foto: All Over PressAll Over Press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Det finnes flere grunner til å trene enn ønsket om en flat mage og stram rumpe.Les bare videre.

1. Du blir skarpere i hodet

Når du trener øker nivået av signalsubstansen serotonin i hjernen. Dette stoffet er blant annet med på å regulere humøret ditt og din øvrige psykiske tilstand. For lave nivåer av serotonin kan gjøre deg deprimert. Trening gir deg opplevelsen av å ha mer energi og overskudd, slik at din mentale form blir bedre og du orker mer.
  • Spis deg smart
  • 2. Det er ikke vanskelig å finne tid til trening

    Det handler bare om å bruke tiden du alt har litt bedre. Skal du følge ungene på en av deres aktiviteter, så prøv å røre litt på deg mens de er opptatt, framfor å bare sitte og vente på dem. Spill fotball med barna, gå til butikken framfor å kjøre, ta trappa framfor heisen, hopp tau mens du venter på at sentrifugen skal bli ferdig, gå ut og dans med kjæresten din, ha heftig sex eller støvsug hele huset. Du trenger ikke tenke at du må dra til helsestudioet for å trene. Hovedsaken er å være fysisk aktiv og bruke kroppen, og det har de fleste anledning til mange ganger om dagen.
  • Trening for tiltaksløse
  • Sprek med sex
  • 3. Du blir mindre stresset

    Etter å ha blitt trent reagerer kroppen din med å gi deg en avslapningsrespons. Det kommer av økt produksjon av endorfiner, som er kroppens eget morfin. Jevnlig trening resulterer dermed i at du føler deg mindre stresset, siden kroppen i større grad klarer å slappe av.
  • Slik unngår du kronisk stress
  • Yoga er rene lykkepillen
  • 4. Du kan få fine personlige forhold

    Trening med kjæresten eller med venner kan bidra til å styrke forholdet deres. Dere kommer i en situasjon der det blir naturlig å backe hverandre opp og å sette dere mål sammen. Dessuten får dere også tilbrakt tid sammen, og får dermed anledning til å bli bedre kjnet. Mange fine samtaler kan finne sted under en joggetur.
  • Tren bedre med kompisen
  • 5. Du får mer energi

    Det er også en følge av endorfinkicket treningen gir deg. Mange føler seg for trøtte til fysisk aktivitet, men klarer du å kreke deg på trening noen ganger, vil du etter hvert oppleve at du faktisk får mer overskudd.
  • 5 veier til rask energi
  • 6. Du blir mindre syk

    Forskning har vist at trening forebygger hjertesykdom, slag, høyt blodtrykk, høyt kolesterolnivå, diabetes type 2, leddgikt, osteoporose og tap av muskelmasse. Trening kan også virke positivt på immunforsvaret, slik at du har økt sjanse til å bli fortere frisk om du for eksempel blir forkjølet.

    7. Du kan spise mer

    Når du trener øker forbrenningen din, hvilket ikke bare tillater deg å spise mer, men du vil også trenge mer mat. Det betyr ikke at du skal dytte i deg alskens usunne saker bare fordi du trener, men det er langt mindre risiko for at det kakestykket du unner deg ikke setter seg på sidebena.
  • Snacks med god samvittighet
  • 8. Du får et større hjerte

    Hjertet er også en muskel, og når du trener kroppen trener du også hjertet ditt. Etter hvert vil hjertet blir en mer effektivt; det pumper mer blod til kroppen per slag, slik at hvilepulsen din blir lavere.
  • Hjertegode tips
  • Test: Sjekk hvor godt hjerte du har
  • 9. Du blir mer utholdende

    Trening øker muskulatur og kondisjon, slik at du holder ut lenger når du skal prestere noe fysisk. Enten du skal ha storrengjøring, spille en tenniskamp med en venninne eller ha en dansekveld ute vil du oppleve at du klarer mer enn før.
  • Ukeplan for et sunnere liv
  • 10. Du vil få et bedre forhold til kroppen din

    Mange begynner å trene fordi de vil gå ned i vekt. Når man har kommet i god fysisk form oppdager man gjerne at motivasjonen for å trene endrer seg. Vekttap er som regel en følge av økt aktivitet, men i tillegg føler man seg opplagt og frisk når man trener, og det å beholde den følelsen blir gjerne viktigere enn å være tynn. Gleden av å kjenne at man har en kropp som fungerer kan være stor.
  • Digg deg selv
  • Kjendisenes treningsfavoritter
  • Les artikkelen gratis

    Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

    Gå til innlogging med

    Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.