ME

Sara Emilie fikk ME som 15-åring

– Jeg har fått kommentarer som «du er ikke ME-syk, du orker jo mer enn meg». Men selv om jeg dokumenterer store deler av hverdagen, viser jeg ikke alt.

FIKK ME I TENÅRENE: Sara Emilie er en av Norges aller største influencere. Nylig fortalte hun sin ME-historie. FOTO: Privat
FIKK ME I TENÅRENE: Sara Emilie er en av Norges aller største influencere. Nylig fortalte hun sin ME-historie. FOTO: Privat Vis mer
Publisert

Tobarnsmamma Sara Emilie Tandberg (27) er en av Norges største influencere. Med humor og glimt i øyet deler hun bilder av livet som mamma og i skrivende stund har hun nesten 300.000 følgere på Instagram.

Men som vi har hørt så mange ganger før; sosiale medier viser ikke alltid hele sannheten.

Sara har nemlig helt siden tenårene slitt med ME (kronisk utmattelsessyndrom).

Etter at hun fortalte sin ME-historie på bloggen har hun fått mange reaksjoner fra leserne. De fleste er positive, men en del har vansker med å forstå at en ung kvinne som utad alltid virker så energisk og glad, virkelig kan ha ME.

Sara forteller at det for henne har vært viktig å ikke la sykdommen definere hvem hun er i sosiale medier. Samtidig føler hun et slags ansvar for å bruke sine plattformer til å spre kunnskap om diagnosen.

– Jeg har i så mange år levd med at det står syk i panna mi. Jeg var alltid hun som bare var på besøk på skolen og som andre måtte ta hensyn til. Folk ville jo bare være snille, men det er tøft å alltid føle seg som «hun syke». Jeg ønsket derfor å ikke fokusere så mye på sykdommen i sosiale medier.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer