KOFFEIN: Er egentlig koffeinholdig drikke skadelig?  Foto: Shutterstock / A. and I. Kruk
KOFFEIN: Er egentlig koffeinholdig drikke skadelig? Foto: Shutterstock / A. and I. Kruk Vis mer

Kaffe

- Selv etter fem-seks kopper kaffe kan du kjenne symptomer på at koffein påvirker kroppen

De fleste vet at kaffe er gunstig for helsa. Men hva med andre koffeinholdige drikker? Og hvem bør være forsiktige med inntaket?

Nordmenn er blant de ivrigste kaffedrikkerne i verden, og vi får i oss gjennomsnittlig fem kopper om dagen - noe som tilsvarer 160 liter kaffe i året! For mange (også her i redaksjonen) er en rykende kopp varm kaffe en fast del av morgenritualet før dagen starter «på ordentlig». På kontoret blir det gjerne ytterligere en kopp og et par ekstra kopper i løpet av en travel jobbhverdag.

Kaffe-, guarana- og tebusken brukes til produksjon av koffeinholdige drikker som kaffe, te, cola og energidrikker. Koffein finnes naturlig i en rekke planter, og brukes også i enkelte legemidler mot smerter og migrene.

4,5 dl kaffe daglig er normalt

Koffein stimulerer sentralnervesystemet, som påvirker flere funksjoner i kroppen. Man får økt puls, økt produksjon av magesaft, og noen kan få problemer med å sove om kvelden.

LES OGSÅ: Nikotin, kaffe og alkohol kan øke angstsymptomer

Landsomfattende undersøkelser viser at nordmenn mellom 18 og 79 år gjennomsnittlig drikker 4,5 dl kaffe og 2 dl te daglig. Menn drikker mer kaffe enn kvinner, mens kvinner drikker mer te enn menn. Dersom du er ute etter en oppkvikkende effekt, og valget står mellom kaffe, te eller energidrikk, så er kaffe det sunneste alternativet.

– Svart filterkaffe er det smarteste du kan velge. Det er kalorifritt og uten sukker, i tillegg til at det inneholder antioksidanter. Kaffe har god smak, og man kan kose seg med det i stedet for sukkerholdige alternativer som for eksempel brus og energidrikker, sier ernæringsbiolog Lise von Krogh, i bramat.no.

Hvor mye koffein er skadelig?

Høye doser kan gi koffeinforgiftning, med symptomer som hodepine, kvalme, magekramper, rastløshet, rask puls, ujevn hjerterytme og nedsatt blodtrykk.

– Selv etter fem-seks kopper kaffe kan du begynne å kjenne symptomer på at koffein påvirker kroppen, sier von Krogh.

Men det skal litt til for å drikke så mye at man får i seg en dødelig dose – dette tilsvarer cirka 60-100 kopper kaffe på én dag.

LES OGSÅ: Dette ville skjedd med kroppen om du spiste og drakk som en Gilmore Girl

– De fleste finner selv ut hvilken mengde koffein og kaffe de skal forholde seg til, slik at man unngår skjelvinger, irritabel hjertebank og andre ubehagelige symptomer. For eksempel tre til seks kopper kaffe om dagen er innafor og helt trygt for voksne mennesker.

EN SORTE KOPPEN: Kroppen blir vant til å innta koffein, og det gjør at du må drikke mer av det for å få samme oppkvikkende effekt som du fikk i starten. Men da kan du risikere å få negativ effekt av koffeinet samtidig. Foto: Shutterstock / iravgustin
EN SORTE KOPPEN: Kroppen blir vant til å innta koffein, og det gjør at du må drikke mer av det for å få samme oppkvikkende effekt som du fikk i starten. Men da kan du risikere å få negativ effekt av koffeinet samtidig. Foto: Shutterstock / iravgustin Vis mer

Dersom man er gravid bør koffeininntaket begrenses. Under graviditeten vil det ta to-tre ganger så lang tid før koffeinet skilles ut.

– Dette kan føre til at konsentrasjonen i blodet blir høyere enn vanlig, og samtidig kan det påvirke fosteret og øke risikoen for lav fødselsvekt. Gravide bør derfor holde seg til maks én eller to kopper kaffe daglig, anbefaler von Krogh.

Farlig å bli avhengig av koffein?

Dersom du inntar koffein daglig over en lengre periode, vil det utvikles fysisk toleranseutvikling.

Dette betyr at kroppen er blitt vant til å innta koffein, og at du må drikke mer av det for å få samme oppkvikkende effekt som du fikk i starten, men da kan du også risikere å få negativ effekt av koffeinet samtidig.

– Slik avhengighet er ikke farlig, så lenge du ikke har et så høyt inntak at du får bivirkninger. Slutter du å drikke kaffe over natten, kan det hende at du får abstinenser, noe som kan føre til blant annet hodepine. Men det er ikke skadelig, og det går over av seg selv etter noen dager, sier von Krogh.

LES OGSÅ: Dette gjør koffein med kroppen

Mange tror at kaffe er vanndrivende, men ifølge von Krogh stemmer ikke dette. Selv om koffein kan øke urinproduksjonen, viser det seg at dersom du drikker kaffe daglig, så tilpasser kroppen seg koffeinets urindrivende effekt.

– Drikker du en vanlig kaffekopp vil den ikke føre til negativ væskebalanse. Tver imot, kaffe kan bidra til væskeinntaket.

Kan være dødelig å blande koffein og alkohol

Barn tåler koffein dårligere enn voksne, og spesielt tenåringer kan få i seg for mye koffein fra energidrikker. Noen har lav toleranse for koffein, og kan dermed få negative helseeffekter hvis de drikker for mye energidrikker.

– Koffein i normale, moderate mengder er trygt å drikke for ungdom, men hvis man fra før av har et hjerteproblem, noe alle ikke vet at de har, kan for mye koffein være uheldig og for eksempel føre til hjerterytmeforstyrrelser, sier Erik Arnesen, kostholdsekspert og helsefaglig rådgiver i LHL.

Mange tenåringer blander alkohol med energidrikke når de er på fest, en kombinasjon som kan være svært farlig.

– Vi har sett flere tilfeller av dødsfall på grunn av hjertestans blant tenåringer som har drukket for mye alkohol blandet med energidrikker. Men dette er stort sett hos personer som har et hjerteproblem fra før.

LES OGSÅ: Bytt ut sportsdrikken med dette!

Styr unna energidrikker på treningssenteret

Arnesen mener at én redbull ikke er farlig – det inneholder omtrent like mye koffein som en kopp kaffe. Men det er mulig å få kjøpt større bokser, noe han mener at man bør holde seg unna.

– Det er også mange som drikker energidrikker i forbindelse med trening, i håp om at man skal prestere bedre, men det er ingen sportsdrikk. Det kan være skadelig for hjertet dersom man får i seg mye koffein under en treningsøkt, sier Arnesen.

Er du blant dem som drikker energidrikk en sjelden gang, så gjør det neppe stor skade. Men drikker du det derimot ofte, for eksempel flere ganger om dagen, eller daglig, så skal du være klar over at det kan få uheldige konsekvenser. Ifølge en tidligere forskning kommer det nemlig fram at energidrikker kan påvirke hjerterytmen din.

Hvor mye koffein som er i en kaffekopp avhenger av hvordan den lages, og hvor lang trekketiden er. Tabellen under viser innholdet per dl. 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: