STERK OG SEXY: Kom deg på topp, en stilling han elsker, som øker sjansen for orgasme og samtidig trener armene. Foto: Image Source
STERK OG SEXY: Kom deg på topp, en stilling han elsker, som øker sjansen for orgasme og samtidig trener armene. Foto: Image Source Vis mer

Sex-stillinger

Sex som styrke-trening

Ja, det er faktisk mulig.

Sex er ikke bare godt for hjerte, immunforsvar, nattesøvn og humøret.

Det er også et reelt alternativ til tradisjonelle styrkeøvelser, skriver avisa The Times of India.

Ifølge den indiske sex-eksperten dr. Basheer Ahmad Roy er nesten alle musklene i bruk: Bein, lår, mage, armer og skuldre.

Les også:
Den ultimate stillings-guiden
Sex-stillingene alle bør kunne


- Kjappiser funker ikke

- Alt vi gjør for kroppen bør vare i minst 15 minutter, og en sexakt varer gjerne ikke så lenge. Derfor skal par være ekstra oppmerksomme på å forlenge den seksuelle aktiviteten - fra forspill til klimaks - om de ønsker ekstra helsegevinster, påpeker den indiske doktoren.

- Sex hjelper deg med å forbrenne masse kalorier. Kompliserte stillinger, som krever fysisk styrke og mer arbeid, kan føre til vekttap og sterkere muskler, legger sexolog dr. Shivi Jaggi til.

De indiske ekspertene har sett nærmere på 5 ulike sex-stillinger og hvordan de påvirker og styrker de viktigste muskelgruppene i kroppen.

1. Misjonæren (mannen øverst)

Misjonæren handler først og fremst om strekking, krumming og stramming. Når mannen er på topp, kan kvinnen strekke og skyte rygg samtidig som hun strammer magemusklene. I tillegg kan hun gjøre Kegel-øvelser for bekkenet.

Det er imidlertid mannen som gjør det meste av arbeidet. Han er nødt til å bruke armer og skuldre for å holde sin egen vekt oppe. Albuer og knær blir brukt for å holde balansen, og lårmusklene får også en oppstrammer, da mannen nesten ligger på knærne.

2. Kvinnen på topp

Denne stillingen gjør det mulig for begge parter å delta like mye. Kvinnen bruker hender og armer til å bevege seg opp og ned – og bruker i høy grad biceps, triceps, underarmer og brystmuskler.

Samtidig holder mannen kvinnen for å balansere kroppsvekten hennes – og styrker biceps.

3. På fanget (ansikt mot ansikt)

Denne blir av de indiske ekspertene også kalt for den «sittende misjonærstillingen». Den krever imidlertid mer fysisk arbeid enn om begge parter ligger ned.

I denne stillingen sitter mannen og kvinnen ansikt til ansikt, hun har bena omslynget rundt mannens hofter. Bevegelsene aktiverer kvinnens rygg- og lårmuskler.

4. Opp mot veggen

En super stilling for forside lår, nedre del av rygg og hofter. Denne krever masse fysisk utholdenhet, spesielt av mannen som står oppreist under hele akten.

Kvinnen må også jobbe for å holde balansen. Med beina omslynget rundt livet og hendene på skuldrene hans, er hun nødt til å spenne både lår og armer.

5. «Husken»

Kvinnen har i denne stillingen beina sine oppå mannens skuldre. Denne funker også under forspillet. «Husken» krever at hun er i god fysisk form og fleksibel. Øvelsen er god for både lår- og magemuskler.

Ifølge dr. Jaggi er dette en fantastisk aerobisk øvelse, som kan gi samme resultater som en halvtimes lang kjøretur på ergometersykkelen.