FIKK PROLAPS: Etter at Sigrid (27) fikk problemer med ryggen, måtte hun finne en treningsmåte som gjorde henne sterkere.  Foto: Astrid Waller
FIKK PROLAPS: Etter at Sigrid (27) fikk problemer med ryggen, måtte hun finne en treningsmåte som gjorde henne sterkere. Foto: Astrid Waller
Prolaps

Sigrid (27) fikk prolaps i ryggen etter en treningsøkt

- Jeg brukte 30.000 kroner på behandlinger i løpet av ett år.

KK.NO: - Jeg lå med en vekt på magen, og løftet rumpa opp fra gulvet, da jeg plutselig kjente at noe skjedde i ryggen min, forteller Sigrid Schei Lorentzen (27) til KK Sporty.

I en større reportasje, forteller hun om ryggproblemene hun siden har hatt - og hvordan hun har forsøkt å finne den riktige treningen for å bli bedre. 

LES OGSÅ: Sov deg til en bedre rygg

Fikk prolaps

Sigrid fikk store smerter etter styrkeøvelsen hun gjorde, men skjønte ikke hva det var før det hadde gått en stund.

– Da startet jeg med behandling hos en naprapat som tidlig anbefalte meg å ta en MR-undersøkelse. Men det tok dessverre et helt år før jeg fikk gjort det, forteller hun. 

Undersøkelsen viste at Sigrid hadde en liten prolaps.

FØR: Dette bildet ble tatt før Sigrid begynte å trene opp ryggen sin. Foto: Privat
FØR: Dette bildet ble tatt før Sigrid begynte å trene opp ryggen sin. Foto: Privat Vis mer

Hvordan fant du ut at du kunne trene deg frisk?

– Jeg fikk et tips fra naprapaten min om at jeg burde styrke ryggen. Flere sa til meg at styrketreningen og løpingen måtte vente, men jeg fikk beskjed om å holde meg i bevegelse ved å gå masse.

- Jeg tror jeg brukte rundt 30.000 kroner på behandlinger i løpet av ett år. Det var da jeg tenkte at dette måtte jeg kunne klare selv, sier hun.

- Jeg får trene opp ryggen min på egen hånd!

LES OGSÅ: Derfor har du vondt i ryggen

Svak rygg

Sigrid var lenge rådvill, og prøvde alt for å slippe smertene. 

– Jeg dro til fysioterapeut, naprapat, kiropraktor, massør og lege. Jeg ble knekt opp, massert og fikk god oppfølging, men ingen nevnte hovedproblemet, som viste seg å være svak mage og rygg, sier Sigrid, som også trente mye før prolapsen.

– Alt fra Bikram-yoga til crossfit. Bikram passet derimot ikke for meg i og med at jeg har overtøyelige ledd. Det å vri ryggen rundt i 40 graders varme var ikke optimalt. I crossfit er det lagt opp til at man skal løfte så tungt og så raskt som mulig, og det gjorde meg ikke nødvendigvis bedre. Jeg ble sterk, ja, men jeg gjorde mange feil. Det kan få fatale konsekvenser. 

– Skal man løfte vekter er det veldig viktig med god veiledning fra begynnelsen, sier Sigrid.

Hun ser på trening som en svært viktig del av livet sitt.

LES OGSÅ: Slik kan du unngå vond rygg

GÅR TUR: Sigrid sitter mye foran dataen på jobb og prøver å komme seg ut på treningstur så ofte hun kan! Foto: Privat
GÅR TUR: Sigrid sitter mye foran dataen på jobb og prøver å komme seg ut på treningstur så ofte hun kan! Foto: Privat Vis mer

Har fått personlig trener

– Treningen er bare blitt viktigere og viktigere for meg. Spesielt etter at jeg fikk påvist prolaps, sier hun.

Med årene har hun også funnet ut hvor positivt trening er for både kropp og sinn. 

- Nå har jeg en personlig trener for å få hjelp til å trene ryggen på riktig måte, slik at jeg unngår skader. Det er et av de beste valgene jeg har tatt, selv om det er dyrt, sier hun. 

Sigrid forteller at hun har mye mer igjen for treningen etter at hun begynte å trene med personlig trener. 

- Jeg merker nå at mye av treningen jeg gjorde før var bortkastet eller rett og slett helt feil.

- Til og med løpestilen min ble stilt i et nytt lys etter at jeg fikk profesjonell hjelp. 

Etter et par måneder med personlig trener, fikk hun bedre kontakt med både rygg­musklene og mage­musklene. 

- Jeg ante virkelig ikke hvor viktig det er å styrke kjerne­muskulaturen. Før vi kom i gang, tok PT-en min et bilde av meg fra siden, og da så jeg hvor dårlig holdning jeg hadde. Jeg jobber fremdeles med å få en bedre holdning, og kommer aldri til å slutte å trene ryggen.

KK SPORTY: I salg fra 24. august.
KK SPORTY: I salg fra 24. august. Vis mer

Hvordan trener du ryggen din nå? 

– Jeg trener den minst én gang i uken for å holde den i sjakk. Jeg er fremdeles forsiktig med framoverbøy, situps, knebøy og lignende. Jeg har trent med PT i ett år nå, og alle be­vegelser blir pirket på.

- Nå tenker jeg mye mer på å «sette på» musklene og samtidig stramme magen. Det har hjulpet meg masse!

Her er muskel- og leddterapeut Christian Torps tre tips for å unngå prolaps:

1. Vær bevisst på å stramme magemusklene under treningsøkten.

2. Tren setemuskulaturen og korsryggen, og fokuser på å øke bevegeligheten i hofteleddsbøyerne.

3. Skaff deg en «foamroller» og en liten ball, slik at du kan massere musklene selv og så ofte som mulig. Utøying er viktig.

LES OGSÅ: Ikke glem å trene ryggen din

Denne artikkelen er også publisert i KK Sporty, som er i salg nå. 

Til forsiden