Helse, Kosthold & Trening

Sinkmangel kan gjøre at du er lengre syk

Dårlig appetitt, smakssans og søvn er også symptomer på mangel.

SEIG FORKJØLELSE? Et av symptomene på sinkmangel er svekket immunforsvar. Foto: Scanpix
SEIG FORKJØLELSE? Et av symptomene på sinkmangel er svekket immunforsvar. Foto: Scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Vi har alle opplevd det - de seige forkjølelsene som virker som om de aldri har tenkt til å gå over, uansett hvor mye ingefærte, blåbær og c-vitaminer vi inntar. Men, det kan faktisk hende at den irriterende forkjølelsen sitter så godt i fordi du mangler ett bestemt næringsstoff: sink.

- Sink har en viktig betydning for flere prosesser i kroppen vår og mineralet er blant annet viktig for immunforsvaret vårt og for energiomsetningen i kroppen. I tillegg har sink en betydning for appetitt og smaksopplevelse. Mineralet er også viktig for å opprettholde et godt nattesyn, sunn hud og at sår heles som normalt, forteller Silje Bjørnstad- som er ernæringsrådgiver med bachelor i ernæring, til KK.no. 

Dårlig appetitt, smakssans og søvn er altså blant symptomene på sinkmangel, men også immunforsvaret svekkes. Dessuten kan sinkmangel synes på huden. 

- Symptomer på sinkmangel er blant annet sår som aldri blir bra, hårtap, hudforandringer (tørr hud, kløe), nedsatt appetitt og dårligere smakssans, nedsatt immunforsvar, så du blir oftere syk, slapp og sliten, og det tar lenger tid før du blir frisk, sier Bjørnstad. 

LES OGSÅ: Helseeksperter advarer: - Mange tror de lever sunt, men de gjør det ikke

Kan hjelpe mot forkjølelse

Helle Margrete Meltzer er forskningssjef ved Smittevern, miljø og helse ved Folkehelseinstituttet. Hun har lest forskning på effekten av et økt sinkinntak mot forkjølelse, og forteller at inntaket kan ha noe å si for hvor lenge du er syk. 

KLØE OG SÅR HUD: Sår som ikke vil gro og kløe er symptomer på sinkmangel, men husk at ekstra sink alltid skal tas i samråd med lege. For mye kan få alvorlige konsekvenser. Foto: Scanpix
KLØE OG SÅR HUD: Sår som ikke vil gro og kløe er symptomer på sinkmangel, men husk at ekstra sink alltid skal tas i samråd med lege. For mye kan få alvorlige konsekvenser. Foto: Scanpix Vis mer

- Det ser ut til å være en effekt på varigheten av forkjølelsen dersom sink tas med en gang forkjølelsen starter, men ingen effekt på intensiteten, sier hun med en henvisning til en meta-analyse fra i fjor.

I de tre studiene forskerne fra Australia og Finland tok for seg hadde deltakerne imidlertid tatt sinktabletter á 80 til 92 milligram sink om dagen, som er langt over den daglige anbefalingen. Resultatene viste at dette inntaket kunne gjøre at forkjølelsessymptomene slapp taket en dag tidligere enn ellers om man begynte å ta tabletter med en gang forkjølelsen var i gang. 

LES OGSÅ: Næringsstoffene du ikke bør overdrive inntaket av

Tilskudd skal alltid tas i samråd med lege

For mye sink kan gi negative helseeffekter, og inntak av store doser sink skal alltid skje i samråd med lege. 

- Store doser bør kun tas en kort tid: det kan ha en rekke bivirkninger, og kan blant annet hemme kopper- og jernopptaket. 

- Både for lite og for mye sink kan gi negative helseeffekter, men, og her kommer utfordringene: symptomene er vage ved mild mangel eller mild overdosering og er derfor vanskelige å spore tilbake til sink alene. Anbefalt daglig inntak er syv milligram per dag for kvinner og ni milligram per dag for menn og med en variert og sunn kost vil vi få dekket behovet fra det vi spiser, forteller Meltzer. 

Ifølge Meltzer finnes det heller ingen enkel måte å teste om kroppen har nok sink. 

- Det er veldig vanskelig å vite om vi har for mye eller for lite i oss fordi blodnivåene er veldig stabile, nesten uansett hvordan det står til. Vi har ingen god markør for sinkstatus slik vi har for for eksempel jern.

LES OGSÅ: Viktige tegn på at du har jernmangel

Kjøtt, fisk og meieriprodukter er de beste kildene

De fleste av oss får altså nok sink i kosten, men spiser du ikke kjøtt kan du være mer utsatt for sinkmangel. Det er nemlig kjøtt og andre animalske produkter som er den viktigste kilden.    

INNEHOLDER SINK: Innmat som lever er gode kilder til sink.  Foto: Scanpix
INNEHOLDER SINK: Innmat som lever er gode kilder til sink. Foto: Scanpix Vis mer

- Man ser at sink fra animalske kilder blir lettere tatt opp i kroppen og animalske matvarer er for eksempel kjøtt, fisk, melk og meieriprodukter. Vi finner også sink i kornprodukter, grønne bladgrønnsaker, som spinat og grønnkål og belgvekster. De som spiser vegetarkost, og spesielt da vegankost som ikke inkluderer noen som helst animalske produkter, er derfor noe mer utsatt for å få sinkmangel, forteller Bjørnstad. 

Det finnes også flere ulike sykdommer og tilstander som kan føre til at man ikke tar opp all næring i tarmene. Enkelte medikamenter kan også påvirke sinkopptaket. 

- Man skal ikke ha hverken for mye eller lite av dette mineralet, og for stort inntak kan også gi uheldige bivirkninger. Men normalt friske mennesker, som spiser variert og vanlig norsk mat trenger ikke å bekymre seg for inntaket av sink. Ved mistanke om sinkmangel, eller mangel på andre vitaminer eller mineraler for den saks skyld, så bør man alltid sjekke verdiene sine hos lege før man eventuelt starter med kosttilskudd! Overdosering av enkelte vitaminer og mineraler er heller ikke gunstig.

LES OGSÅ: Derfor bør du spise lammekjøtt

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer