TØFT OG MORSOMT: Sirkeltrening er blitt superpopulært igjen. Her bokser to av Bootcamp-deltagerne med hverandre i ekte «Rocky»-stil. Denne timen,som holdes hver torsdag på Fitness.xpress Bislett, er både morsom og tøff.  Foto: Adéle C. Blystad
TØFT OG MORSOMT: Sirkeltrening er blitt superpopulært igjen. Her bokser to av Bootcamp-deltagerne med hverandre i ekte «Rocky»-stil. Denne timen,som holdes hver torsdag på Fitness.xpress Bislett, er både morsom og tøff. Foto: Adéle C. Blystad Vis mer

Kondisjon

Sirkeltreningen som fikk terningkast fire

Bootcamp = tøft, effektivt og morsomt i skikkelig «Rocky»-stil.

Publisert
Sirkeltrening er nok noe de fleste av oss forbinder gymmen på ungdomsskolen, eller 80-tallet og «Rocky»-filmene, hvor en blodtrent Sylvester Stallone sprinter, bokser, tar trapper og løfter vekter i knallharde intervaller.

De siste årene har imidlertid treningsformen gjort et «comeback» på norske treningssentre, og både SATS, Elixia og Fitness.xpress, samt en rekke andre sentre, kjører ulike varianter av det som beskrives som «noe av det mest effektive du kan drive med innen kondisjonstrening».

LES OGSÅ: Treningstriksene som virker gang etter gang

ROCKY: Mange forbinder sirkeltrening med «Rocky»-filmene (med Sylvester Stallone) og 80-tallet. Nå er imidlertid denne treningsformen tilbake og mer populær enn noensinne.  Foto: All Over Press
ROCKY: Mange forbinder sirkeltrening med «Rocky»-filmene (med Sylvester Stallone) og 80-tallet. Nå er imidlertid denne treningsformen tilbake og mer populær enn noensinne. Foto: All Over Press Vis mer

«Back in fashion»






Ifølge Liv Kristoffersen, personlig trener og Bootcamp (en sirkeltreningstime) instruktør på Fitness.xpress (ekstern lenke) i Oslo, har hun sett en stor økning i antall deltagere på timen siden oppstarten. Og treningseksperten, som også er kostholdsveileder, tror det er flere grunner til nettopp dét.

- Sirkeltrening har blitt veldig populært igjen. Det er tøft, hardt og effektivt, samtidig som det er morsomt. En av grunnene til at det er så populært, er at det er enkelt. En del gruppetimer, som aerobic og step, krever koordinasjon, og der skorter det for veldig mange. Her blir du både kjempesliten og du får en effektiv treningsøkt. Det eneste som stopper deg i løpet av en slik time, er hva du orker i form av pust og styrke. Det er null fiksfakseri, sier Kristoffersen til KK.no.

LES OGSÅ: De hotteste treningsnyhetene

PULL-UPS: Her tar to av Bootcamp-deltagerne pull-ups på ringer. Dette er beinhard styrketrening for armer, mage og rygg.
PULL-UPS: Her tar to av Bootcamp-deltagerne pull-ups på ringer. Dette er beinhard styrketrening for armer, mage og rygg. Vis mer

Tøff trening

Undertegnede journalist har av en eller annen grunn alltid forbundet sirkeltrening med mannfolk som ønsker seg bulende muskler, antagelig som følge av «Rocky»-referansen nevnt øverst i denne saken.

Likevel ønsket jeg å finne ut om mytene rundt sirkeltrening stemmer, og om det faktisk kan være en like effektiv og morsom kondisjonstime som for eksempel spinning, step eller løping.

Jeg tok derfor turen til Fitness.xpress-senteret på Bislett, for å delta på deres ukentlige Bootcamp-time. Og det var ikke uten grunn at nervene meldte sin ankomst i sekundene før starten av timen. Liv Kristoffersen kunne nemlig fortelle at hun tidligere har opplevd at deltagere har kastet opp underveis, fordi de blir så slitne…grøss og gru!

- Jeg tror ikke jeg noen gang har hatt med noen på denne timen som ikke har tatt i eller pushet seg hardt. Det er vel mer typisk når du trener alene, for da har du ingen som holder oppsyn med deg. Her har du ingen mulighet til å «slippe unna», med mindre du er blitt kvalm og har begynt å kaste opp, for det har faktisk hendt, humrer hun.

(artikkelen fortsetter under bilder)







Hvem passer det for?

Sommerfuglene i magen roet seg imidlertid ned, da jeg fikk et lite overblikk over de andre deltagerne på timen. Her var nemlig ingen bodybuildere, Sylvester Stallone-replikaer eller unggutter med bulende muskler, men en svært blid og treningsklar gjeng bestående av både kvinner og menn i alle aldere.

- Dette er en time som passer for alle, uansett nivå, fordi jeg legger det opp slik. De som er veldig utrente råder jeg å ta hensyn til det de klarer, men alle øvelsene kan gjøres av både utrente og trene. Du må imidlertid passe på at du gjør ting riktig teknisk, og det prøver jeg å følge med på. De nye, eller de som ikke har så mye erfaring, blir veiledet slik at de ikke gjør øvelsene feil, forteller Kristoffersen.

Ifølge instruktøren er dette imidlertid ikke en time som passer for de som ikke liker å trene hardt.

- Kommer du hit og er helt utrent, eller liker ikke å trene hardt, så vil du nok ikke synes at det er like morsomt. Men det er mange som kommer og som kanskje ikke er i toppform, men som synes det er gøy. Og de kommer som regel alltid tilbake. Dette er hardt og effektivt, men trening skal jo være hardt for at det skal ha noen effekt, sier hun.

LES OGSÅ: Treningen som gjør deg glad

Hva slags effekt får du?

Kristoffersen kjører ti ulike stasjoner med øvelser i løpet av sin sirkeltime. Du starter med knebøy mens du balanserer på en bosuball, deretter er det push-ups, leg-curl på fitnessball, push-ups med ringer, utfall med vekter, løping på tjukkasmatte, pull-ups med ringer, glideøvelser for mage, rumpe og lår og boksing.

Alle øvelsene gjøres i par i 40 sekunder med 20 sekunders pause til å bytte stasjon – dette tar ti minutter totalt, og gjennomføres tre ganger. Timen varer i cirka én time.

- I løpet av denne timen får du opp pulsen din enormt, noe som er kjempebra hvis du vil forbrenne fett. Høy puls fører ofte til melkesyre og melkesyre øker veksthormonene i kroppen, veksthormonene trigger så fettforbrenningen. Jo mer intensiv og hard en treningsøkt er, jo bedre er det, forklarer Kristoffersen:

- Men nå sier det seg jo selv at du ikke kan drive med sånn trening veldig lenge, for det foregår i intervaller. Intervaller er imidlertid noe av det beste du kan gjøre for kondisjon og fettforbrenning.

Se flere bilder og øvelser fra Bootcamp-timen her:






Hvilke muskelgrupper brukes?

I løpet av en sirkeltime, som Bootcamp på Fitness.xpress, går du gjennom en rekke ulike øvelser, som både fokuserer på kondisjon og styrke. Dermed får du også trent mesteparten av musklene.

- Her jobber vi med alt, og særlig de store muskelgruppene. Men dette er mer kondisjonstrening enn styrketrening, for det går så raskt unna. Det er imidlertid en perfekt kombinasjonstime, og for de fleste som ønsker å komme i bedre form og få en mer definert kropp er det et svært godt alternativ. Skal du trene for å bygge muskler er imidlertid ikke dette nok, da må du trene annen styrketrening i tillegg, sier Kristoffersen.

LES OGSÅ: Test av vibrasjonstrening på Fitness.xpress

KK.no TESTER


Utgangspunkt:
Undertegnede journalist er stor tilhenger av tøff og enkel kondisjonstrening, og synes det hørtes spennende og interessant ut med en time som både kombinerer dette og styrketrening. Samtidig var jeg litt skeptisk, da jeg synes å huske at sirkeltrening var ufattelig kjedelig og lite morsomt på ungdomsskolen…

Totalinntrykk:
Dette var faktisk både morsomt og tøft, og jeg rakk ikke å kjede meg. Som Kristoffersen sier får du brukt hele kroppen, og i og med at alt foregår i raske intervaller får du pulsen opp på et høyt nivå, selv når du holder på med styrkeøvelsene. Morsomt at man også «jobber» to og to sammen på stasjonene, da blir det nemlig litt enklere å pushe seg selv litt ekstra.
Dessverre synes jeg at «pausene» mens vi byttet stasjon ble litt for lange, og jeg kjente at pulsen sank en del, noe jeg føler at ikke helt gir den makseffekten jeg ønsker ut av en kondisjonstime. Her avhenger det imidlertid litt av egen innsats, for eksempel kunne jeg sikkert jogget på stedet i pausene, eller gjort noe annet for å holde pulsen oppe.
Et annet savn var musikk. Her er det kun instruktørens stemme som følger deg, og for meg som ofte går på spinning eller aerobic-timer med skikkelig dunkemusikk ble det bittelitt labert.
Totalt sett – en tøff time som får svetten til å sile når du gir maks, og som fungerer fint som en variasjon i treningshverdagen.

Treningseffekt:
Timen bestod av harde øvelser, som du kjente godt i muskler og ledd dagen derpå. Det å variere mellom styrke og kondisjon i ulike øvelser og intervaller gjør at du får brukt muskler du ellers kanskje ikke bruker så mye, særlig hvis du trener mest på apparater. Pulsen steg betraktelig og var nær makspuls mens du holdt på med øvelsene. Det var imidlertid litt vanskelig å holde pulsen på topp som følge av «pausene».
Styrkemessig er dette god trening for hele kroppen (lår, rumpe, legger, armer, bryst og rygg), og kondisjonsmessig er det utmerket fettforbrenning, som følge av intervallene.

Hvem passer det for:
I likhet med SATS-timen Parkour, som KK.no testet i februar, er dette en time som passer for de fleste, fordi du kan variere intensiteten og øvelsene ut fra eget ønske og egen form. For å få skikkelig treningseffekt må du imidlertid være skikkelig innstilt på å gi alt, for selv om instruktøren jager på underveis, klarer hun ikke være på alle stasjonene på én gang.
Som Kristoffersen sier er det null fiksfakseri eller koordinasjon i denne timen. Dette er effektiv, enkel og tøff kondisjon og styrketrening – what you see is what you get.

Karakter:

kkkkkk(4/6)

LES OGSÅ: Slik unngår du å overspise etter trening

Hvor ofte?



Er dette en time du kunne tenkt deg å prøve?




I likhet med de fleste andre gruppetreningstimer holder det ikke å gå på Bootcamp, eller annen sirkeltrening, én gang i måneden for å merke en effekt.

Ønsker du å få bedre kondisjon, bli sterkere og få en markert kropp, anbefaler Kristoffersen at du prøver å få lagt inn en slik treningstime minst én gang i uken.

- Du bør nok trene én til to ganger i uken, men da med litt tilleggstrening. Kjør gjerne en ordentlig styrkeøkt ved siden av. Skal du forbedre deg styrkemessig bør du trene hver muskelgruppe to ganger i uken, minst. Én gang i uken er vedlikehold. Så dette kan regnes som tilleggstrening til styrketrening, forklarer hun:

- Dersom du gjør dette ofte nok, trenger du ikke trene kondisjon i tillegg hvis ikke du ønsker. Dette skal holde.

Mest effekt vil du også få dersom du klarer å kjøre på litt ekstra i hver time.

- Jo mer intensivt du trener, jo bedre er det. Men igjen, dette krever at du har trent litt fra før av. Da kjenner du kroppen din bedre, slik at du kan gjøre øvelsene riktig teknisk, sier Kristoffersen.

LES OGSÅ: Her er vårens lekreste treningsjakker

Bootcamp avholdes på Fitness.xpress Bislett hver torsdag klokken 19.00.

Les mer om Fitness.xpress, personlig trening og tilbud på deres hjemmeside (ekstern lenke).

Følg med på KK.no: Vi har også testet Råsterk på Treningshuset og Waterball på Elixia. Anmeldelse kommer snart!

Andre timer KK.no har testet i år:
•Chairtease - Nike Blast
•PowerStep - SATS
•Powerstrip - Nike Blast
•Shape - SATS convention
•Zumba - Treningshuset
•Parkour - SATS convention

Ja
 
(80%)
Kanskje
 
(7%)
Litt usikker
 
(7%)
Nei
 
(7%)

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer