STRESS: - Det er viktig å skjønne at hvilestund også bør settes i kalenderen på lik linje som alle andre aktiviteter, sier Siw til KK. FOTO: Ingvild Jørve
STRESS: - Det er viktig å skjønne at hvilestund også bør settes i kalenderen på lik linje som alle andre aktiviteter, sier Siw til KK. FOTO: Ingvild JørveVis mer

Hvile

Siw ble sengeliggende i flere år etter en periode med skyhøyt tempo og minimalt med pustepauser

Nå har hun skrevet bok om viktigheten av å hvile.

Forfatter Siw Aduvill har skrevet en bok om kunsten å hvile - på ordentlig. Hun synes altfor mange avisartikler formidler hvor farlig stress er for deg - og at den type skremmende informasjon bidrar til at vi føler oss bare mer stressa.

Hun beskriver samfunnet i dag som svært travelt. Har man mye å gjøre og planer hver dag har man på en måte lykkes i livet. «Alt vi vinner ved å la være» er undertittelen på boka. Men hva mener hun egentlig med det?

- Mange mennesker kjenner seg urolige hele tiden. Den indre turtelleren er for høy, og vi er livredd for å gå glipp av ting - både jobb og privat. Jeg tror mange kjenner seg igjen i at det er vanskelig å takke nei, men det er viktig å skjønne at hvilestund også bør settes i kalenderen på lik linje som alle andre aktiviteter, sier Aduvill til KK.

Gikk på veggen

Hun har nemlig selv fått erfart hva som kan skje med kroppen om hun aldri lytter - men heller bare kjører på og deltar på alt som dukker opp. I flere år var det bare moro, men plutselig sa det stopp.

- Da jeg var i 20-årene jobbet jeg først som sjonglør og artist i et sirkus. Det var kjempegøy, men krevde like mye trening som en toppidrettsutøver, så etter hvert utviklet jeg meg heller til å bli regissør. Da begynte et liv uten grenser for fullt, sier hun og utdyper:

- Jeg bodde omtrent på jobben. Som sagt føltes alt gøy, og jeg sa ja til alle tilbudene og oppdragene jeg fikk. Ved siden av å være regissør fortsatte jeg også med å opptre og turnere ved siden av, så det var fullt kjør hele dagen. Jeg sov nesten ikke i det hele tatt, noe som gjorde meg mentalt og fysisk utslitt. I starten ga det meg en følelse av mestring og suksess, men plutselig møtte jeg veggen.

I senga i flere år

Siw ble liggende i sengen i flere år etter en periode med skyhøyt tempo og minimalt med pustepauser. Alle kreftene var borte, hun følte seg omtåket og hadde store problemer med å sove.

- På det tidspunktet var det veldig lite informasjon rundt omkring på hvorfor kroppen plutselig kunne «kollapse». Jeg var jo ung og sprek jeg, tenkte jeg. Men kroppen jobbet mot meg konstant. Dette skyldtes selvfølgelig at jeg var altfor stressa.

LES OGSÅ: Marianne jobbet så hardt at kroppen til slutt sa stopp

- Hva foregår egentlig i hodet ditt når du ligger i sengen?

- Det er en sorgreaksjon som foregår når det sier stopp. Fortellingen om hvem man trodde man var og hvem man skulle bli går på repeat. For min del jobbet jeg mye med å finne livskvalitet i små ting. Det gjorde jeg rett og slett fordi jeg ikke visste om jeg kom til å bli friskere enn det jeg var da, så da kunne jeg i alle fall ikke være deprimert oppå det hele.

POWERNAP: Siw Aduvill har lyst til å gjøre powernap på sofaen til noe sexy. FOTO: Ingvild Jørve
POWERNAP: Siw Aduvill har lyst til å gjøre powernap på sofaen til noe sexy. FOTO: Ingvild Jørve Vis mer

Begynte med yoga

- Jeg begynte med yoga, noe som hjalp meg veldig. Når man går på veggen er det et helt økosystem som kollapser, og det må man bygge opp igjen fra flere sider. For meg ble yoga løsningen på mye av det.

Yoga ga henne både ro og trening på en gang. I dag instruerer hun egne timer, og Siw ser at det trengs - det trengs overalt.

- Folk kommer på lange, rolige yogatimer fordi de ikke finner disse avslapningslommene noen andre steder. Når jeg sier til folk at det er helt greit å bare ligge en time på yogamatta etter at timen er ferdig, blir de ordentlig takknemlig.

- Hvorfor tror du folk tillater seg å hvile så lite på egenhånd?

- Det å bli utbrent er et samfunnsproblem i Norge, og jeg tror mye av grunnen til det er at man er nødt til å forsvare seg hvis man har lyst til å slappe helt av en kveld for eksempel. Å være stressa gjør oss mindre hyggelige, mindre kreative og mer innsnevret. Det er så mange ting vi kunne unngått om vi ikke hadde vært så forelska i den fortellingen om å være travel.

I et samfunn hvor man skal prestere, rekke alt, jobbe hardt, trene bra og være sosiale er det på tide å fremheve hvilens verdi og gjøre en powernap på sofaen sexy, mener Siw.

Høyt aktivitetesnivå = vellykket

Fastlege og daglig leder ved Legevakt Vest, Kari L. Eidjar, sier seg enig i at høyt aktivitetsnivå i dag blir assosiert med vellykkethet. Utbrenthet og stress er et økende problem i Norge, også blant barn og ungdom.

- Det er et paradoks at vi som har tilgang på all verdens tekniske hjelpemidler, og som får mat og varer levert hjem på døren, klarer å organisere livene våre slik at tiden likevel blir vår største uvenn. Generasjonene før oss som virkelig hadde gode grunner til å klage over tidsklemma, klagde sjeldent. Selvrealiseringen og spotten på eget ego kan nok forklare mye av jaget hos de voksne, sier Eidjar.

- Hvorfor tror du vi er så dårlige til å slappe av og lytte til kroppen?

- Pulsen rundt oss er for høy, og det er for få hverdagsoaser der vi kan finne ro og hvile. Vi har valgt å leve livene våre på en måte som medfører at vi er nødt til å være en del av det meste. Vi skal trene, være veltrente, ha de riktige meningene, bruke trendy klær, bo riktig, feriere på de rette stedene, følge de kuleste influencerne, besøke de feteste restaurantene - ja, listen er lang.

- Mange løper fra uroen sin ved å fylle opp kalenderen. Hvem vi virkelig er kan vi først finne ut av i møtet med roen, uroen og kjedsomheten, sier Eidjar.

LES OGSÅ: Disse personene er mer sårbare for å utvikle utbrenthet

- Mennesker har alltid blitt slitne

Allmennlege Brynjulf Barexstein er derimot overbevist om at vår «utbrenthet» ikke rekker våre oldeforeldres slitenhet til ankelen - på gården, på sætra eller i fabrikken, med tolv barn og uten innlagt vann.

- Jeg som lege mener det er viktig å ikke gjøre slike fenomener til medisinske, for det er det jo knapt. «Utbrenthet» er en pseudodiagnose, - ikke en påvisbar sykdom. Mennesker har alltid blitt kjempeslitne, men «utbrent» er jo kun ordkløveri.

Barexstein tror noe av problemet er at vi er så altfor «flinke» til å lytte til kroppen, ikke at vi er så dårlige på det, som mange tror.

Menneskelige fenomener

- Lytter en for mye, blir en sliten og «utbrent», mens man i tidligere tider har hatt som ideal å bite tennene sammen, holde ut og minne seg på at livet faktisk er et slit. Det styrker og gir selvrespekt. Man kan ikke fortsette å sykeliggjøre normale menneskelige fenomener, sier han og legger til:

- I Norge har vi blant de korteste arbeidsukene i verden, mest penger og best helse. Men de altfor mange pengene vi har og all fritiden genererer tid og rom for unødig selvfokus - altså nye pseudodiagnoser. Det er ikke hensiktsmessig, hverken for den slitne, og aller minst for samfunnet.

Her er fem konkrete tanker om hvile fra Siw Aduvill:

  • Hvile trenger ikke å være å ligge i ro. Å gå en tur med fokus på kropp og pust kan gi et godt frikvarter for tanker og stress.
  • Hvile er mer enn fravær av stress. I hvilen har vi større tilgang til tilværelsen gjennom sansene våre. Hvile gjør at vinen smaker mer og at orgasmene blir kraftigere.
  • Hvile gir oss tilgang til mer kreativitet og lengre tankerekker. Dette er positivt for vår mentale helse og evne til å løse utfordringer.
  • Hvile gjør oss mer empatiske. Stress gjør oss selvfokuserte. Å ta seg en hvil er ikke en egoistisk luksus, men noe vi gjør for hverandre.
  • Hvile er ikke alltid lett. Det kan ta tid å roe ned. Ha tålmodighet med deg selv. Bruk tid på å hvile, det blir lettere etterhvert.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: