TALLET TELLER: Ifølge Verdens helseorganisasjon (WHO) gir et midjemål på 80 cm økt helserisiko for kvinner. Foto: Thinkstock
TALLET TELLER: Ifølge Verdens helseorganisasjon (WHO) gir et midjemål på 80 cm økt helserisiko for kvinner. Foto: Thinkstock
Midje

Sjekk om midjemålet ditt er passe

Her er regnestykket du bør kunne.

Det er ikke likegyldig hvor på kroppen fettet fester seg. Den såkalte kvinnelige overvekten over baken og lårene, altså pæreformen, regnes som mindre risikofylt enn den rundt magen, altså epleformen, som er mer vanlig hos menn.

LES OGSÅ: Har du arvet kroppen din?

Hvis du er i om tvil hvorvidt du bør gå ned noen kilo, eller om de ekstra kiloene sitter på midjen eller hoftene, kan du beregne ditt midje-/hoftemål. Her trenger du et målebånd.

Slik gjør du det

Midje-/hoftemål = midjemål i cm (målt i navlehøyde) delt på hoftemål i cm.

Hos kvinner skal tallet helst være under 0,8, og det bør ikke være over 1,0 for menn.

Ligger resultatet ditt over dette har du mer fett rundt midjen enn nødvendig.

Eksempel: Midjemålet til en kvinne er 75 cm og hoftemålet 97 cm. 75:97 = 0,77
Konklusjon: Bra - ikke behov for vektreduksjon.

Ifølge Verdens helseorganisasjon (WHO) gir et midjemål på 80 cm økt helserisiko for kvinner.

88 cm er grensen for betydelig økt helserisiko. Særlig er det risikoen for hjerte- og karsykdom, samt diabetes som øker.

Tre triks som fungerer for pærekropper

Er du blant de mange kvinner som er litt baktung? Ikke fortvil.

Med noen enkle klestriks kan du bære boogie-rumpa med stolthet.

Se på kjendiser som Beyoncé, Jennifer Lopez, Kim Kardashian og ikke minst Christina Hendricks fra Mad Men.

Alle er de formfulle kvinner med rause bakender - og de regnes som blant de vakreste kvinnene i verden.

Stor rumpe er hot. Noen velger til og med å få utført rumpeforstørring.

Her er tipsene som gjør pærefiguren praktfull:

Markert midje og detaljer ved skuldrene bidrar til å skape en mer balansert figur. Foto: All Over Press
Markert midje og detaljer ved skuldrene bidrar til å skape en mer balansert figur. Foto: All Over Press Vis mer

1. Finn balansen





Når baken er det bredeste på kroppen trenger du ikke overdrive dette ved å bruke snurpeskjørt og skjørt eller bukser med stort mønster eller volanger rundt hoftene.

Bruk heller plagg på overkroppen som er med på å skape balanse. For eksempel kan du gjøre som Kim Kardashian på bildet og trekke oppmerksomheten mot skulderpartiet.

Du kan også velge en topp som er fargerik eller har mønster, eller bruke et smykke som folk legger merke til.

Veldig pent er det uansett å understreke kroppens smaleste punkt, midjen, med et belte. Høye hæler gjør dessuten underverker for figuren.

Hendricks markerer midjen og trekker oppmerksomheten opp fra hoftene ved å bruke paljetter på overkroppen. Foto: All Over Press
Hendricks markerer midjen og trekker oppmerksomheten opp fra hoftene ved å bruke paljetter på overkroppen. Foto: All Over Press Vis mer

2. Følg linjene





Som nevnt i punkt 1. er det sjelden pent å gjøre allerede brede hofter bredere med rysjer, mønster og volanger. Velg heller stoffer og snitt som følger kroppen i hofteområdet.

Blyantskjørt og A-linjeform er spesielt flatterende når du har pærefigur.

Bruker du bukser bør også de sitte godt etter ved hoftene. De bør være helt rette eller svinge litt ut nederst. Bootcut går aldri av moten.

Sjekk snittet på Christina Hendricks bukse til høyre. Den er høy og smal i livet og følger hoftene hennes.

LES OGSÅ: Slik kler du deg slank

Farger er slett ikke fy-fy, det handler bare om hvordan du bruker dem. Foto: All Over Press
Farger er slett ikke fy-fy, det handler bare om hvordan du bruker dem. Foto: All Over Press Vis mer

3. Trå til med farger





Mange med stor rumpe sverger til svarte bukser og skjørt. Det er da ikke nødvendig. Du trenger kanskje ikke gå for neontrenden i akkurat dette området av kroppen, men farger er slett ikke fienden.

Se på Jo-Lo og hvordan hun bruker smaragdgrønt her. Skjørtet følger hoftene hennes og hun markerer livet. Velg altså gjerne dypere farger.

Til forsiden