
Denne artikkelen ble først publisert på nettsiden vi.no. Dette innholdet er nå overført til kk.no. Les mer om overføringen
Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.
– Vi har funnet mange og alvorlige brudd på regelverket for merking. Ingen av de undersøkte produktene oppfyller kravene i regelverket. Det er bekymringsfullt og uakseptabelt at virksomhetene ikke følger regelverket, som er der for å beskytte forbrukerne, sier seksjonssjef Are Tømmerberg Sletta i Mattilsynet.
Mattilsynet har undersøkt markedsføringen av kosttilskudd på det norske markedet. De har funnet bruk av ulovlige medisinske påstander i ni av ti kosttilskudd som selges på det norske markedet.
Markedsføringen gir inntrykk av at produktene kan forebygge, behandle eller helbrede sykdom. Virksomhetene spiller på typiske helseplager - og Mattilsynet er redd for at de på denne måten kan utnytte sårbare grupper.
Kjendiser som «sannhetsvitner»
Blant de villedende og ulovlige «knepene» som brukes i markedsføringen for kosttilskudd, som Mattilsynet beskriver i sin ferske rapport, er bruk av kjendiser som «sannhetsvitner».
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger