MATMYTER: At du har hørt det, betyr ikke nødvendigvis at det stemmer... Vi har funnet sannheten om de vanligste matmytene. FOTO: NTB Scanpix
MATMYTER: At du har hørt det, betyr ikke nødvendigvis at det stemmer... Vi har funnet sannheten om de vanligste matmytene. FOTO: NTB ScanpixVis mer

Matmyter:

Sjokolade er bra for sexlysten, og rødvin er godt for blodet? Dette sier ekspertene om matmytene

Du skal ikke tro alt du hører...

Det finnes mange antakelser om mat vi gjerne tar for god fisk, men dersom vi spør ernæringsekspertene om sannheten i disse matmytene, viser mange seg å være nettopp dette; myter.

Vi har samlet 20 av de vanligste matmytene og spurt ernæringsekspertene; Fakta, myte, eller tja? (Vi advarer om at du kanskje kan bli litt skuffa).

Ekspertene er Anette Noem Sexe, Ernæringsrådgiver hos Sterk Helse, og Jeanette Roede, ernæringsekspert og konseptsjef i Grete Roede AS.

1. Gulrøtter gir godt syn

Anette: TJA. Gulrøtter inneholder vitamin A, som blant annet er viktig for nattesynet. Det er likevel veldig uvanlig med mangel på A-vitamin i Norge, og et økt inntak over anbefalt mengde vil nok ikke korrigere synet.

Jeanette: FAKTA. Gulrøtter og andre gulrøde og grønne grønnsaker (samt tran, fet fisk, lever, eggeplomme og melkeprodukter) inneholder vitamin A som er godt for synet, spesielt nattesynet. For lite vitamin A kan gjøre at man får dårlig syn.

2. Nøtter inneholder flere kalorier enn smågodt

Anette: FAKTA. Nøtter inneholder mye fett og har derfor høyere kaloriinnhold enn smågodt, som inneholder mest sukker. Likevel får du med deg mer næring på kjøpet ved å velge nøtter fremfor smågodt. Som med alt annet er det mengde som er viktig hvis du vil passe på kaloriinntaket.

Jeanette: FAKTA. Nøtter inneholder flere kalorier enn smågodt, samt mange andre viktige mineraler og fettsyrer. Nøtter er sunt, men det er lurt å begrense mengden. 10-20 nøtter hver dag er bra!

3. Ferske grønnsaker er sunnere enn fryste

Anette: MYTE. Ferske og fryste grønnsaker inneholder like mye næringsstoffer. Utenfor sesong kan fryste grønnsaker faktisk ha bedre bevarte næringsstoffer enn «ferske» grønnsaker, som har vært lagret i lengre tid.

Jeanette: MYTE. Frosne grønnsaker er minst like bra. Når grønnsaker blir liggende lenge mister de litt av næringsverdien sin – men de er fremdeles sunne. Frosne grønnsaker blir som regel fryst ned kort tid etter de er høstet, og næringsverdien bevares bedre når de er frosne.

LES OGSÅ: Potet eller søtpotet - hva er sunnest?

VALGETS KVALER: Ikke la deg lure! At brødet er mørkt betyr ikke nødvendigvis at det er grovt. Den mørke fargen kan komme av tilsatt farge eller sukkerkulør. FOTO: NTB Scanpix
VALGETS KVALER: Ikke la deg lure! At brødet er mørkt betyr ikke nødvendigvis at det er grovt. Den mørke fargen kan komme av tilsatt farge eller sukkerkulør. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

4. Brød med mørk farge er alltid grovt

Anette: MYTE. Mørkt brød kan også inneholde sirup eller malt som gir den mørke fargen. Dette tilsettes for smak og holdbarhet. Det er uansett en god veiledning å bruke brødskalen for å sjekke brødets grovhet, og ikke la seg lure av fargen på brødet.

Jeanette: MYTE. Mange brød tilsettes farge/sukkerkulør for å virke grovere. Det er også forskjellig farge på ulike typer korn. For eksempel er grovt havrebrød ganske lyst, men likevel grovt. Jeg anbefaler å velg brød som har en grovhetsprosent på mellom 75-100.

5. Lettbrus er fetende

Anette: MYTE. Lettbrus inneholder lite eller ingen kalorier og er et bedre valg om man for eksempel vil gå ned i vekt, eller redusere sukkerinntaket.

Jeanette: MYTE. Lettbrus inneholder null kalorier. Noen opplever likevel økt sult eller søtsug av lettbrus, noe som gjør at konsekvensen ikke alltid blir null kalorier likevel.

6. Du legger på deg av å spise sent om kvelden

Anette: MYTE. Det som betyr mest for vekten er hvor mye du spiser, altså det totale inntaket av kalorier i løpet av en dag, og ikke når på dagen dette spises.

Jeanette: MYTE. Men! Det er ikke lurt å spise et tungt måltid rett før man legger seg, og det er heller ikke lurt å legge seg sulten. Et lett kveldsmåltid er lurt, og da begrenser du også småspising, noe man ofte legger på seg av. Det som gjør at man legger på seg er om inntaket er for høyt i forhold til forbruket, og det er helt uavhengig av når på døgnet du spiser!

7. Sjokolade er den beste energien på langtur

Anette: MYTE. Sjokolade inneholder mye energi med både fett og sukker, men denne energien er ikke noe bedre enn den energien du får av å spise for eksempel en bar av nøtter og havre. Sjokolade smaker godt og er lett å frakte med seg, men skal du være borte på en lengre tur trenger du mer mat enn sjokolade.

Jeanette: MYTE: Sjokolade kan gi god energi på langtur, men det er annen mat som gir enda bedre energi, og som gir energi som varer lenger.

8. Sjokolade er bra for sexlysten

Anette: TJA. Sjokolade kan gi en følelse av lykke og glede, og det kan vel ikke være dårlig for sexlysten?

Jeanette: TJA. Sjokolade påvirker dopaminnivået i hjernen, altså lystsenteret i hjernen. I hvilken grad, og på hvilken måte dette øker sexlysten, er nok individuelt.

LES OGSÅ: Derfor bør du varme opp grønnsakene i mikrobølgeovnen

POPCORN: Popcorn er et godt alternativ til annen snacks fordi du kan spise mye for kaloriene. Men! Jo mer salt og fett du tilsetter, jo mer usunt blir det. FOTO: NTB Scanpix
POPCORN: Popcorn er et godt alternativ til annen snacks fordi du kan spise mye for kaloriene. Men! Jo mer salt og fett du tilsetter, jo mer usunt blir det. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

9. Popcorn er slankesnacks

Anette: TJA. Popcorn veier lite, og du kan derfor spise relativt store mengder for kaloriene, kontra for eksempel potetgull. Men husk! Det er lett å spise mye popcorn, og noen typer har tilsatt mye smør. Så vinninga kan lett gå opp i svinninga her.

Jeanette: TJA. Popcorn uten fett gir mye snacks for kaloriene i forhold til for eksempel potetgull, men det virker ikke slankende. Jo mer fett og salt du tilsetter, jo mer usunt er det.

10. Margarin er bedre enn smør

Anette: FAKTA. Det anbefales fremdeles å bruke margarin fremfor smør, selv om det er gjort forskning som tilsier at det mettede fettet, som det er mer av i smør, ikke er så sykdomsfremkallende som man tidligere har trodd. Det finnes likevel ikke god nok forskning på dette enda. Så ja, myk margarin fremfor smør i de fleste tilfeller!

Jeanette: FAKTA. Margarin lages i dag av sunt umettet plantefett, og er en god kilde til umettet fett. Før var margarin herdet fett, og det er ikke sunt. I dag anbefaler vi margarin, både fast og flytende.

11. Rødvin er godt for blodet

Anette: TJA. Noen studier viser at et lavt eller moderat inntak av alkohol kan ha en positiv effekt på hjertehelsen, hvor vin kommer best ut av alkoholtypene. Det ser ut som at det gode kolesterolet, HDL, øker, og dette kan gi en liten beskyttelse for hjerte- og karsykdommer. Likevel er det viktig å huske på at alkohol kan ha uheldige konsekvenser for mange andre helseparametere.

Jeanette: TJA. I små mengder kan rødvin være godt for blodet, men det har også mange ugunstige virkninger. Så jeg ville ikke brukt rødvin som medisin.

12. Man blir trøtt av alkohol

Anette: FAKTA. Ja, alkohol kan gjøre deg trøtt. Søvnen du får etter å ha drukket alkohol er likevel av dårligere kvalitet, fordi vi sover lettere og ikke kommer inn i den dype søvnen.

Jeanette: FAKTA. Etter hvert som promillen stiger blir oppmerksomheten og konsentrasjonsevnen svekket, man begynner å bli trøtt, har nedsatt balanse og blir dårligere til å bevege seg.

13. C-vitaminer kurerer forkjølelse

Anette: MYTE. Det er dessverre lite som tilsier at C-vitamin kan kurere forkjølelse. Sink, derimot, kan kanskje føre til færre sykedager om det tas før du blir syk.

Jeanette: MYTE. C-vitamin hjelper kroppen å opprettholde et normalt immunforsvar, og er også en kraftig antioksidant. Det bidrar dermed til at kroppen er mindre mottakelig for forkjølelse, og kan også bidra til at man blir raskere kvitt den. Men C-vitamin kurerer ikke forkjølelse.

14. Havsalt er bedre enn vanlig salt

Anette: MYTE. Havsalt er ikke sunnere enn vanlig salt. Havsalt kan inneholde mer sink og magnesium, men dette er ubetydelige mengder. Hvis du ønsker å velg et "sunnere" salt ville jeg gått for et urtesalt, saltin eller jozo mineralsalt, som inneholder mindre natrium.

Jeanette: MYTE. Salt er salt, og alle typer salt består av natrium og klorid (NaCl). Det er natrium-delen som er ugunstig for helsen. Det å venne seg til mindre salt, og å spise mindre ferdigmat er lurt.

15. Mørk sjokolade er bedre enn lys

Anette: FAKTA. Det er flere antioksidanter og flavonoider i mørk sjokolade som kan ha en gunstig effekt. Det er også lettere å ikke overspise på mørk sjokolade, hvis det er et mål.

Jeanette: FAKTA. Mørk sjokolade inneholder som regel mindre sukker og mer kakao. Kakao er blant annet en god antioksidant, mens sukker er usunt. En annen grunn til at mørk sjokolade er bedre enn lys, er fordi vi som regel orker mindre mengder av den.

16. Man kan få krampe av å svømme etter man har spist

Anette: MYTE. Etter et måltid vil kroppen velge å sende blodforsyning til fordøyelseskanalen, men jeg tror ikke dette vil føre til krampe i muskulaturen til en normalt frisk person som har fått i seg nok med salt og væske.

Jeanette: MYTE. Selv om det i de fleste tilfeller ikke er noe problem å ta seg en badetur rett etter et måltid, er det ikke så dumt å vente litt, spesielt hvis man har spist mye. Når vi spiser vil blodgjennomstrømmingen i kroppen omfordeles. Hjerne og muskler nedprioriteres, til fordel for tarm og fordøyelse. Det kan gjøre deg mer utsatt for muskelkramper, men stort sett er det ufarlig å bade etter man har spist.

17. E-stoffer er farlige tilsetningsstoffer

Anette: MYTE. E-stoffer er tilsatt mat for å gi bedre holdbarhet, konsistens eller smak. Mengde og tilsetningsstoff er godkjent av norske helsemyndigheter, og skal derfor være trygt.

Jeanette: MYTE. Dette er stoffer vi ikke klarer oss uten i dagens matproduksjon. Tilsetningsstoffene har flere viktige egenskaper, og brukes blant annet til å øke holdbarheten, erstatte sukker, gi en bestemt smak, konsistens eller farge, eller for å forhindre uønskede reaksjoner. Alle tilsetningsstoffer som brukes i mat skal være godkjent av norske myndigheter, og det er i tillegg satt en grense for hvor store mengder av et tilsetningsstoff det er tillatt å bruke i et produkt.

LES OGSÅ: Ny forskning: Ja, du kan legge på deg av å lukte på mat

SITRONVANN: Lunkent eller varmt vann med sitronjuice er supertrendy, men at det øker forbrenningen stemmer dessverre ikke. FOTO: NTB Scanpix
SITRONVANN: Lunkent eller varmt vann med sitronjuice er supertrendy, men at det øker forbrenningen stemmer dessverre ikke. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

18. Lunkent sitronvann om morgenen kickstarter forbrenningen

Anette: MYTE. Sitronvann vil ikke øke forbrenningen din. Men! Det kan føles bra, friskt og sunt å starte dagen slik, og derfor gjøre at du tar noen bedre valg i løpet av dagen som gjør at du går ned i vekt.

Jeanette: MYTE. Sitronvann har ingen dokumenterte helseeffekter. Mange synes likevel at de får en fin start på dagen av å innta et glass sitronvann etter nattens lange faste hvorpå kroppen trenger både mat og væske.

19. Juice er usunt

Anette: MYTE. Å si at juice er usunt er feil. Juice inneholder mye sukker fra frukten og derfor en del kalorier, men også andre næringsstoffer som for eksempel C-vitamin. Her kan man heller tenke på mengden man drikker. Vann er fortsatt den beste tørstedrikk.

Jeanette: MYTE. Juice har like mye sukker som brus, men har med seg vitaminene og fiber fra frukten. Du bør spise to frukter hver dag, og en av fruktene kan du godt erstatte med et glass juice.

20. Gulrøtter gjør deg brun

Anette: TJA. Karotenoid, stoffet som gir gulroten den kraftige fargen, kan gi huden en gul farge.

Jeanette: FAKTA. Gulrøtter og andre grønnsaker med sterke røde, gule og oransje farger inneholder stoffet betakaroten. Når man spiser større mengder av disse grønnsakene kan det gi huden et gyllent skjær.

LES OGSÅ: Slik kan du lære deg å ELSKE mat du egentlig hater

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: