SPINNINGSKO: Er det egentlig særlig lurt å bruke vanlige joggesko når man går på spinning? FOTO: NTB Scanpix
SPINNINGSKO: Er det egentlig særlig lurt å bruke vanlige joggesko når man går på spinning? FOTO: NTB Scanpix
Spinningsko:

Skoene du bør bruke på spinning

Spiller det noen rolle om du bruker joggesko eller sykkelsko?

Spinning er fantastisk trening! Det gir god kondisjonseffekt, høy forbrenning og krever ikke et bestemt fysisk utgangspunkt av deltagerne.

I tillegg er det en fordel at du ikke trenger all verdens utstyr - sykkelen står jo på treningssenteret, så alt du må ha i orden er treningsklær og riktige sko.

Men hva er egentlig riktige sko? For har det noe å si om du bruker joggesko i stedet for egne sykkel/spinningsko?

LES OGSÅ: Få maks ut av turen til treningssenteret

Får mer ut av økten

Marie Louise Liane, som er ernæringsfysiolog, spinninginstruktør og personlig trener på Elixia Ringnes Park, forteller at det kan være lurt å investere i sko som er spesiallaget for spinning dersom du spinner mye.

- Du får helt klart mer ut av økten dersom du bruker spinningsko, da det er vanskelig å få til et optimalt tråkk med vanlige joggesko. Med riktige sko blir det lettere å følge tråkket gjennom hele runden, og ikke bare nedtråkket, forklarer hun.

Da oppnår du bedre aktivisering av musklene på baksiden av lårene, og de blir mer aktivt med i jobben med å trekke pedalen rundt.

- Noen opplever også ubehag som smerter eller en lammende følelse under foten ved bruk av vanlige joggesko. Dette blir ofte bedre hvis man skifter til spinningsko som er tilpasset denne typen trening, forklarer hun.

- Bør man bruke ordentlige sko når man sykler ute også?

- Hvis hensikten er at sykkelturen skal være en treningsøkt, så ville jeg anbefalt det, sier hun.

LES OGSÅ: Intervaller - slik bør de gjøres

IKKE DUMT Å BRUKE SPINNINGSKO: Eksperten forteller at det er lurt å bruke spinningsko dersom du spinner mye, da det gir et optimalt tråkk. Foto: Tyler Olson - Fotolia
IKKE DUMT Å BRUKE SPINNINGSKO: Eksperten forteller at det er lurt å bruke spinningsko dersom du spinner mye, da det gir et optimalt tråkk. Foto: Tyler Olson - Fotolia Vis mer

Trenger ikke kjøpe de dyreste skoene

Dersom du ønsker å gå til innkjøp av spinningsko, anbefaler Liane deg å velge sko ut ifra hvor mye du spinner.

- Hvis du spinner mye kan det være en god idé å investere i noen litt dyrere spinningsko. Disse er ofte mer komfortable å ha på bena, da de er veier mindre og har en hardere såle enn mange av de billigere skoene.

- Er du derimot nybegynner på spinning trenger du ikke kjøpe de dyreste skoene. Da anbefaler jeg deg å begynner med et par enkle sko som har strammespenner og ikke borrelås.

TRENGER IKKE VELGE DE DYRESTE: Dersom du er nybegynner kan du fint velge noen billige sko. Foto: Renewer - Fotolia
TRENGER IKKE VELGE DE DYRESTE: Dersom du er nybegynner kan du fint velge noen billige sko. Foto: Renewer - Fotolia Vis mer

Når det er sagt trenger du ikke nødvendigvis å ha spinningsko med en gang, forteller eksperten.

- Det er bare å bli med på spinningtimer uten, så kan du eventuelt gå til innkjøp av sko hvis det er noe du ønsker å fortsette med.

- Kan man bruke alle slags spinningsko på alle treningssentere?

- Så lenge du tar vare på skiven til festet som følger med skoene når du kjøper dem, kan de brukes på alle spinningsykler.

- På sportsbutikker får du sko i 400 til 1000 kroners klassen, og de fungerer helt fint.

LES OGSÅ: Slik får du maks ut av PT-timene

Slik lykkes du med spinningen

Er du ny på spinning, og er usikker på hvordan på hvordan det skal gjøres?

Da kan du ta en titt på tipsene til hvordan du kan lykkes med spinningen nedenfor:

  • Få hjelp til å stille inn setet og styret riktig. På den måte får musklene og kroppen din de beste forholdene å jobbe med.
  • Sørg for å ha nok energi, så du unngår å gå tom mitt i økten. Hvis du kommer rett fra jobb, kan det for eksempel være en idé å ta en banan først.
  • Det er lurt å ha med vannflaske på timen, men det viktigste er at du har drukket nok i forkant.
  • Lytt til instruktøren. La instruktøren lede deg gjennom timen. Skru på mer motstand når du blir bedt om det, og skri den ned når du blir bedt om det. Instruktøren kan programmet, og vet hvordan du skal disponere timen.
  • Følg takten til musikken, og tilpass motstanden til rytmen.
Til forsiden