SKREI: I perioden januar til april har vi tilgang på den unike råvaren skrei, men hva er egentlig så spesielt med skreien? Det får du svaret på i denne saken!  Foto: Shutterstock / Anna Hoychuk
SKREI: I perioden januar til april har vi tilgang på den unike råvaren skrei, men hva er egentlig så spesielt med skreien? Det får du svaret på i denne saken! Foto: Shutterstock / Anna HoychukVis mer

Skrei

Skrei - en av de beste torskene du kan velge

Fastere i fisken, proppfull av sunne næringsstoffer og rimeligere enn vanlig torsk.

Ernæringsfysiologene er ikke i tvil - du bør spise mer fisk! Og nå i vinterhalvåret er det spesielt én fisk du bør gjøre litt ekstra plass til på tallerkenen - nemlig skrei, også kjent som skreimølje, som er en ordentlig vitaminbombe! I tillegg er skrei mye billigere enn torsk. Vi har sjekket prisen på Marked.no, og der ligger skrei på 99 kroner per kilo, mens torsk ligger på 199 kroner per kilo.

Det finnes mange forskjellige typer torsk langs norskekysten, men hovedsakelig skilles det altså mellom skrei og kysttorsk.

Den viktigste forskjellen er kanskje at kysttorsken er stedegen og oppholder seg langs norskekysten, mens skreien er vandretorsken som hvert år legger bak seg mer enn tusen kilometer Barentshav for å treffe sin utkårede på det samme stedet den selv ble unnfanget i havområdene i Lofoten og Vesterålen. Fra januar til april er det sesong for skrei, og i februar og mars er den på sitt absolutt beste!

SKREI: Skrei er en type torsk som er «fast i fisken» og har bedre kondisjonsfaktor en vanlig fisk. Skreisesongen er mellom januar og april.  Foto: Shutterstock / Vlada Z
SKREI: Skrei er en type torsk som er «fast i fisken» og har bedre kondisjonsfaktor en vanlig fisk. Skreisesongen er mellom januar og april. Foto: Shutterstock / Vlada Z Vis mer

LES OGSÅ: Derfor bør du ha torsk på menyen

Skrei er «fastere i fisken» enn torsk

Maria Arlén, som er lege ved arlen.no og forsker på ernæring, fedme og fettforbrenning, forteller at årsaken til at skrei er så populær er at den har svømt lengre avstander enn for eksempel kysttorsk, og er derfor mer «fast i fisken» og har bedre kondisjonsfaktor en vanlig fisk.

- Det at den er såpass muskuløs gjør at den flaker seg lettere, og har mye finere, hvitere kjøtt enn kysttorsken. En porsjon med skrei dekker det daglige behovet for essensielle omega 3-fettsyrer som kroppen ikke kan lage selv. Disse fettsyrene har en lang rekke helseeffekter; de er betennelsesdempende og gode for blant annet hjernehelse/kognitiv helse.

- Særlig lever fra Skrei er rikt på vitamin D og essensielle fettsyrer. Og vitamin D har vi ofte mangel på i vintermånedene her i Norden, sier hun.

LES OGSÅ: Spiser du ikke fisk?

En allsidig fisk som passer til deg meste

Videre forteller Arlén at skrei ikke bare er sunt, det passer også til absolutt alt – akkurat som poteten.

- Skrei er mager, enkel å tilberede og lett tilgjengelig - i sesong vel å merke. Fisken passer både som hverdagskost i taco eller gryteretter eller som helgekos med for eksempel granateple, spinat og soyasaus.

- Ellers passer skrei godt med særegne smaker for eksempel jordskokk, fennikel, kantarell eller mer eksotiske smaker som kokos, chili og koriander. Søtpotet og gulrot er også utrolig godt til skrei.

Det sier seg selv at man selvfølgelig også bør ha noen måltider med tradisjonell skreimølje i blant, altså med lever og rogn.

LES OGSÅ: Sunt å spise fisk fra bokst

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: