TRENING: Knebøy er en øvelse for hele kroppen og som har flere fordeler enn du kanskje tror. FOTO: Astrid Waller
TRENING: Knebøy er en øvelse for hele kroppen og som har flere fordeler enn du kanskje tror. FOTO: Astrid Waller Vis mer

Knebøy:

- Skulle jeg gjort en øvelse resten av livet, måtte det blitt knebøy

Sterkere kjerne, bedre holdning og fastere rumpe. Dette er bare noen av fordelene ved knebøy.

Knebøy gjør hverdagsaktiviteter lettere:

For hvor ofte gjør vi ikke en knebøybevegelse ila dagen? Opp og ned av toalettet, opp og ned fra kontorstolen, sofaen, ned i dyp huksittende for å ta på barna parkdressen etter knyte skoene til poden? Tenk etter selv, det skjer nokså ofte, og helt automatisk hver dag. Knebøy gir økt styrke i hele kroppen, for selv om knebøy primært er en øvelse for forside og bakside lår, samt setemuskulatur, involveres også kjernemuskulaturen og øvre + nedre del av rygg. Dette bør du tenke på neste gang du gjerne vil kjøre sittende beinpress. Det er ikke SÅ ofte du gjør bevegelsen du utfører i en beinpressmaskin i det daglige. En fin regel for øvelsesutvalg i trening er å tenke overføringsverdi til hverdagen. Knebøy bør derfor involveres så ofte du kan både i trening og i hverdagslivet generelt.

Knebøy gjør deg mindre skadeutsatt:

Mange skader både hos idrettsaktive og mannen i gata oppstår fordi det er en ubalanse i muskulaturen, svake leddbånd og nedsatt kraft i stabiliseringsmuskulaturen rundt et ledd. Knebøy kan bidra til å styrke nettopp dette og være med på å forhindre skader og plager. Sterke bein og en riktig løfteteknikk kan være med på å forebygge mange av ryggplagene folk pådrar seg etter å ha løftet forkjært på en vaskemaskin, en barnevogn opp en trapp eller en kommode under flytting. Bedre kunnskap rundt løfteteknikk, riktig aktivering av magemuskulatur i løft og rett vektfordeling, er nyttig kunnskap du opparbeider deg gjennom bedre knebøyteknikk.

Knebøy kan gi mindre smerter i knær og hofter:

Forskningsprosjektet AktivA, Aktiv med Artrose, har sett at tung styrketrening av lår og setemuskulatur kan være smertedempende for personer med utvikling av artrose i knær og hofter. Gjennom systematisert styrketrening kan man utsette og i flere tilfeller avlyse proteseoperasjoner i knær og hofter. Tidligere var man lite restriktive ift meniskoperasjoner i knær. Trenden de senere årene er at langt flere kan unngå operasjon dersom de begynner med styrketrening, og får sterkere muskulatur rundt knær og hofter. Knebøy som et ledd i systematisert styrketrening, kan være med å redusere smerte og funksjonsnedsettelse ved skader og plager i knær og hofter.

Knebøy, eller squats, kan redusere smerte ved skader og plager i knær og hofter. FOTO: NTB scanpix
Knebøy, eller squats, kan redusere smerte ved skader og plager i knær og hofter. FOTO: NTB scanpix Vis mer

Alt som ikke dreper gjør deg sterkere:

Kanskje litt flåsete skrevet, men dersom du ikke har et akutt ryggprolaps eller en alvorlig kneskade er det ingen grunn til at ikke alle kan gjøre knebøy. Det er mange unnskyldninger om at folk ikke kan gjøre knebøy pga vond rygg eller dårlige knær. Da spør jeg ofte om de selv har en tanke om hvorfor de faktisk har vondt. I mange tilfeller kommer vi frem til at de er utrente, svake og har dårlig teknikk og forståelse for øvelsene, samt at de er redde for at de evnt kan gjøre noe feil og deretter få vondt. Alle, gammel som ung, kan og skal gjøre knebøy etter min mening J Er du usikker på teknikken, oppsøk kompetanse!

Knebøy er fallforebyggende ...

Og svært viktige i arbeidet med å la eldre være selvhjulpne så lenge som mulig. Bedre beinstyrke gir bedre balanse, større evne til å klare seg selv i hverdagen, bedre gangfunksjon og minsker fallrisikoen. Styrketrening av store muskelgrupper er også med på å redusere risikoen for benskjørhet og brudd hos eldre. Det er aldri for sent å begynne med styrketrening, eldre mennesker har like godt utbytte av styrketrening som den yngre generasjonen.

Knebøy gir en sterkere kjernemuskulatur

Flere forskere har sett på aktivering av rygg og magemuskulatur ved utførselen av knebøy. Det ble funnet en langt høyere aktivering i både rett og skrå magemuskler, samt de lange ryggstrekkerne, enn ved ulike mageøvelser. På tide å komme seg opp fra matta og inn i knebøystativet jenter!

Og en bedre holdning:

Ved utførsel av en korrekt knebøy aktiveres hele kroppens posteriorkjede( kroppens bakside) med blant annet øvre og nedre del av rygg og setemuskulaturen, muskler som er viktig for kroppens holdning. En korrekt knebøy tvinger overkroppen til å holde seg oppreist. Ved å trene denne muskulaturen er det en større sjansen for at du unngår den lett, sammensunkne holdningen som så mange har.

Knebøy gir deg en fastere rumpe:

Kjører du knebøy dypt nok og med riktig utført teknikk, er den en killer for setemuskulaturen. Noen gode tregler for riktig teknikk kommer her:

  • God tyngde i hælene både i nedstigning og oppstigning
  • Aktivere magen (buktrykket)
  • Sette rumpa ut (uten å svaie unødig i korsryggen) ved å bøye i hoftene og lene deg litt fremover.
  • Tørre å holde et lavt tyngdepunkt med setet gjennom hele øvelsen.
  • Alltid se tærne dine ovenfra. Ser du kun knærne er de for lagt frem og du må komme deg lengre tilbake med rumpa.
  • Sett en stol, krakk eller box bak deg for å øve inn rett teknikk. Dette sikrer ofte at du tør å gå langt nok tilbake med vekten og på denne måten oppnår bedre balanse i øvelsen til å kunne gå dypere, og legge på mer vekt på sikt.
Knebøy er en øvelse som både forbrenner og gir deg en fastere rumpe. FOTO: NTB Scanpix
Knebøy er en øvelse som både forbrenner og gir deg en fastere rumpe. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Knebøy øker forbrenningen:

Vil du gå ned i vekt må forbrenningen økes. Den mest effektive måten å få til dette på er å øke muskelmassen. Øker du muskelmassen vil hvileforbrenningen din bli høyere, noe som betyr at du forbrenner mer både før, under og etter trening, ja også når du sover. Dersom du vil ned i fettprosent og få en fastere kropp er dette noe av det viktigste du kan gjøre.

Øvelsen kan utføres når og hvor som helst:

Enten du er hjemme, på hytta, på ferie, på jobb, venter på at barna trener, ta noe knebøy. Godt for deg og kroppen din. Du kan kjøre uten vekter, med vekter i hender, med vekt foran kroppen, med stang, med sekk på ryggen, med en baby i hendene eller et barn på skuldrene. Ingen unnskyldning for ikke å squate litt hver dag!

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: