LIVSSTIL OG KOSTHOLD: Høyt kolesterol skyldes som regel en usunn livsstil. FOTO: NTB Scanpix
LIVSSTIL OG KOSTHOLD: Høyt kolesterol skyldes som regel en usunn livsstil. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Kolesterol:

Slanke mennesker kan også ha høyt kolesterol

Livsstilen din vil kunne påvirke nivåene av det dårlige kolesterolet.

Sjekker du noen gang kolesterolnivåene dine? Det kan være lurt å gjøre, spesielt om du spiser mye mettet fett eller beveger deg lite. Ifølge LHL, Landsforeningen for hjerte- og lungesyke, har de fleste tilfeller av høyt kolesterol klar sammenheng med livsstilen vår, men enkelte har en arvelig disposisjon for å få høyt kolesterol. Høyt kolesterol kan føre til alvorlige sykdommer:

- Kolesterol er fettstoffer, og et høyt kolesterol øker risikoen for hjerteinfarkt og hjerneslag, sier Anne Marie Skjølsvik, som er klinisk ernæringsfysiolog i TINE, til KK.

LES OGSÅ: Har du høyt kolesterol? Her er matvarene som hjelper

ENDRE KOSTHOLDET: - Å endre kostholdet er den første behandlingen for høyt kolesterol, sier ernæringsfysiolog. FOTO: NTB Scanpix
ENDRE KOSTHOLDET: - Å endre kostholdet er den første behandlingen for høyt kolesterol, sier ernæringsfysiolog. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Det «gode» og det «dårlige» kolesterolet

Først og fremst er det viktig å vite at det finnes to typer kolesterol, HDL og LDL. HDL-kolesterolet regnes som «det gode kolesterolet» fordi den ser ut til å minske risikoen for hjerte- og karsykdommer, forklarer Skjølsvik.

- LDL kjennetegnes som «det dårlige kolesterolet» og et høyt nivå av denne typen ser ut til å øke risikoen for hjerte- og karsykdommer.

Det er viktig å både se på det totale kolesterolet, men også på hvilket nivå HDL og LDL ligger.

- Øker kolesterolet over tid, eller man får målinger som ligger høyt er det viktig å gjøre tiltak for å redusere dette. På denne måten forebygger vi videre sykdom, forklarer Skjølsvik.

- Hvor ofte bør man måle kolesterolet?

- Det er ingen fasitsvar på hvor ofte man bør sjekke kolesterolet, men som alle andre blodverdier bør det sjekkes med jevne mellomrom. Har man arvelige faktorer, eller har fått påvist forhøyet kolesterolnivå, er det lurt å ta en sjekk årlig for å følge med på utviklingen.

Også Gunn Helene Arsky, som er ernæringsfysiolog, forklarer at hjertesykdom i stor grad ser ut til å henge sammen med høye verdier av LDL-kolesterol. Men det er også uheldig å ha lite av det gode HDL-kolesterolet - særlig hvis det forekommer sammen med høyt nivå av total- og LDL-kolesterol:

- Vi ønsker oss derfor lave verdier av total- og LDL-kolesterol og høye HDL-kolesterolverdier. Neste gang du måler kolesterolverdiene dine hos legen, kan du for eksempel spørre om hvordan forholdet er mellom total- og HDL-kolesterolet, sier Arsky.

Det er enkelt å få målt kolesterolet. LHL skriver på sine nettsider at fastlegen måler kolesterolet (totalkolesterol, LDL- kolesterol og HDL- kolesterol) ditt ved å ta en blodprøve.

LES OGSÅ: Treningen som har positiv effekt på hjertet ditt

SPIS SUNT: En sunn livsstil reduserer det dårlige kolesterolet. FOTO: Scanpix
SPIS SUNT: En sunn livsstil reduserer det dårlige kolesterolet. FOTO: Scanpix Vis mer

Handler ikke om overvekt, men om livsstil

Fordi kolesterolet henger tett sammen med kosthold og livsstil, kan det være lett å anta at overvekt vil øke kolesterolet. Men det er ikke så enkelt. Skjølsvik forklarer at man kan være slank og ha et forhøyet kolesterolnivå, og man kan være overvektig og ha et helt normalt kolesterolnivå.

- Det er vanskelig å både se og kjenne at man har forhøyet kolesterol. Et høyt kolesterol er som regel tett knyttet opp mot livsstilen vi lever, men kan også i noen tilfeller være arvelig betinget.

Om kolesterolnivåene er knyttet til egen livsstil er det mange gode tiltak du selv kan ta. Sunne endringer i kosthold og fysisk aktivitet, samt å slutte å røyke, vil kunne bedre kolesterolnivåene.

- Fysisk aktivitet er generelt anbefalt for å forebygge en rekke sykdommer, men når det gjelder kolesterol så er fysisk aktivitet vist å øke HDL-kolesterolet. Anbefalingen fra Helsedirektoratet er 30 minutter med fysisk aktivitet hver dag. Dersom man røyker, vil også det å stumpe røyken bidra til å øke HDL-kolesterolet. Er man overvektig kan en vektnedgang redusere LDL-kolesterolet.

Kostholdsendringer

Om du har forhøyet kolesterol, er den gode nyheten at du kan redusere det selv ved hjelp av kostholdsendringer. Det er nemlig første behandling for høyt kolesterol. De anbefalte kostholdsendringene er tradisjonelt sett å redusere matvarer som har et høyt innhold av mettet fett - for eksempel kjøtt og fete meieriprodukter - og bytte det ut med umettet fett.

- Har du forhøyet kolesterol bør du derfor velge mager melk og magre meieriprodukter, karbonadedeig, magert svinekjøtt eller storfekjøtt, avokado, mandler og nøtter.

Prøv også å inkludere fisk til middag to til tre ganger i uka. Også fiber har en gunstig effekt på kolesterolnivåer, så bruk gjerne grove kornprodukter og spis mye frukt og grønt.

- Et annet tips er å velge trakte- eller pulverkaffe fremfor presskanne- og kokekaffe, da de kolesteroløkende fettstoffene fra kaffe fester seg til kaffefilteret.

NØTTER: Har du høyt kolesterol? Da bør du inkludere blant annet nøtter i kosten. FOTO: Scanpix
NØTTER: Har du høyt kolesterol? Da bør du inkludere blant annet nøtter i kosten. FOTO: Scanpix Vis mer

Om du har høyt kolesterol, har Arsky noen gode råd til deg. Noen matvarer påvirker nemlig kolesterolet mer enn andre. Du bør unngå å spise rogn fra fisk eller reker - også kaviar. Spis minst mulig egg - maksimalt to per uke. I tillegg bør du spise minst mulig av innmat, for eksempel leverprodukter, fra fisk og dyr.

Om du ønsker å forebygge høyt kolesterol, er det flere grep du kan ta. Arsky har sendt KK en liste med gode råd:

  • Spis ofte. Resultatene fra en stor undersøkelse viste at jo oftere deltakerne spiste, jo lavere totalkolesterol og LDL-kolesterol hadde de. Forskjellen var like stor som den kolesterolnedgangen man kan forvente etter å ha endret fettypen i kostholdet sitt.
  • Kostfiber fra kornvarer, grønnsaker og frukt kan binde kolesterol i tarmen og føre det ut med avføringen. På denne måten vil et fiberrikt kosthold hjelpe deg til å holde kontroll på kolesterolet ditt. Samtidig vil et kosthold rikt på grove karbohydrater og fiber gjerne være fattigere på kolesterol – og på mettet fett som får kroppen til å produsere mer kolesterol. Derfor er det flere gode grunner til å spise fiberrikt når du skal tenke hjertevennlig!
  • Fett - velg mykt og flytende fett, og mindre fett enn du pleier.
  • Alkohol – ut fra et hjertevennlig prinsipp bør alkoholinntaket være moderat, det vil si ett til to glass per dag maksimalt. Har du høye triglyserider, bør du ikke drikke alkohol. Og selv rødvin, med sitt flotte antioksidantinnhold, skal ikke drikkes i store mengder!
  • Vekt – passer du vekten, så vil kolesterolverdiene automatisk være bedre enn dersom du er overvektig.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: