TRENE OM MORGENEN: Trening er en god start  - og da har du resten av dagen til å gjøre alt mulig annet! Foto: lzf - Fotolia
TRENE OM MORGENEN: Trening er en god start - og da har du resten av dagen til å gjøre alt mulig annet! Foto: lzf - Fotolia Vis mer

Morgentrening

Slik blir du en morgentrener

Klarer du aldri å komme deg opp og ut av senga? Her er 10 eksperttips til deg!

KK.NO: Vil du gjerne trene om morgenen, men klarer aldri å karre deg ut av sengen, selv om du har satt på vekkerklokken?

Nettstedet Greatist.com har spurt ti treningseksperter om hvordan de kommer seg opp om morgenen.

KOMMER DU DEG IKKE UT AV SENGA?: Sjekk eksperttipsene til hvordan du kickstarter dagen med trening! Foto: ondrejsustik - Fotolia
KOMMER DU DEG IKKE UT AV SENGA?: Sjekk eksperttipsene til hvordan du kickstarter dagen med trening! Foto: ondrejsustik - Fotolia Vis mer

Kanskje du finner noen av disse tipsene nyttige - det gjorde i alle fall vi!

LES OGSÅ: Slik effekt har trening på kroppen

1. Kjøl deg ned før trening

«Jeg sykler til treningssenteret hver dag– til og med om vinteren. Når den bitende kulden treffer meg i ansiktet kvikner jeg skikkelig til. Da trenger jeg ikke kaffe en gang.»  - Ryan Wilke, grunnlegger av Throwback Fitness.

2. Sett på to alarmer

«Den første alarmen forteller meg at jeg kan sove i et kvarter til, og det gjør meg kjempeglad. Når den andre alarmen ringer står jeg opp, drikker cappuccino, hører på høy musikk og kler på meg treningstøy i friske farger. Da er jeg klar for en ny dag.» – Holly Rilinger, treningsinstruktør hos Nike.

3. Gjør alt klart før du legger deg

«Hver kveld sjekker jeg hva som står på treningsprogrammet og pakker det som trengs i treningsbagen. I ukedagene legger jeg meg 22.30 slik at det ikke blir like brutalt å stå opp når alarmen ringer klokken 06.30. Da er jeg ute av huset i løpet av ti minutter.» – Sandee Shin, CrossFit utøver.

PAKK BAGEN KVELDEN FØR: Det kan være en god ide å pakke treningsbagen før du legger deg.  Foto: Diana Vyshniakova - Fotolia
PAKK BAGEN KVELDEN FØR: Det kan være en god ide å pakke treningsbagen før du legger deg. Foto: Diana Vyshniakova - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Få ny treningslyst med freshe klær

4. Slå på lyset når alarmen ringer

«Å slå på lyset med en gang alarmen ringer gjør at jeg kvikner til og ikke får lyst til å sovne igjen. Etter dette setter jeg på musikk, gjerne Drake eller Nicki Minaj, og drikker en rykende varm kopp kaffe.» – Jessi Kneeland, personlig trener og grunnlegger av Remodel Fitness.

5. Ha en deilig frokost klar

«De dagene jeg skal stå opp klokken 05 pleier jeg å forhåndsbestille favorittsmoothien min på kvelden slik at den blir levert tidlig på døren neste morgen. I det jeg sender bestillingen vet jeg at jeg må stå opp tidlig – ikke bare så jeg kan spise smoothien, men så ingen andre tar den, noe som faktisk har skjedd én gang.» – Sarah Pope, personlig trener hos Brick New York.

LES OGSÅ: Slik fjerner du svettelukt i treningsklær

EN GOD FROKOST: Det kan hende det frister litt mer å stå opp dersom det står en fristende smoothie klar i kjøleskapet til deg.  Foto: zoeytoja - Fotolia
EN GOD FROKOST: Det kan hende det frister litt mer å stå opp dersom det står en fristende smoothie klar i kjøleskapet til deg. Foto: zoeytoja - Fotolia Vis mer

6. Gjør det vanskelig å slå av vekkerklokken

«Før slet jeg med å komme meg opp av sengen om morgenen. Løsningen ble en vekkerklokke som stakk av fra nattbordet i det alarmen ringte. Den stoppet ikke å ringe før jeg fanget den, noe som til tider var fryktelig vanskelig.» – Brian Gallagher, grunnlegger av Throwback Fitness.

7. Gjør det til en vane å stå opp når alarmen ringer

«For å nå mitt mål om å bli en morgentrener, har jeg tilegnet meg et par gode vaner. Jeg setter vekkerklokken ut på kjøkkenet før jeg legger meg og jeg spør alltid meg selv om morgenen hva jeg får ut av å stå opp fremfor å sove litt lengre. Som regel er svaret at jeg vinner en hel del tid på det - tid jeg for eksempel kan bruke på trening» – Adam Griffin, grunnlegger av Bodeefit.

KLE DEG I RØDT: Visste du at rødt treningstøy kan øke energinivået ditt?  Foto: Martinan - Fotolia
KLE DEG I RØDT: Visste du at rødt treningstøy kan øke energinivået ditt? Foto: Martinan - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Få bukt med «ridebukselårene»

8. Kle deg i tøy du liker

«Hvis jeg liker treningstøyet jeg går med skikkelig godt, får jeg ekstra lyst til å dra på trening. Jeg synes også det er viktig å ha en bra spilleliste – er den knakende bra får jeg en god dose motivasjon til å dra på treningssenteret.» – Bree Branker, treningsinstruktør hos Flywheel NYC. 

9. Kle deg i rødt treningstøy

«Mesteparten av treningstøyet mitt er rødt. Fargen er kjent for å blant annet kunne gi økt energinivå, noe som virkelig fungerer for meg.» – Jay Carduello, kjendistrener og redaktør hos Shape Magazine.

10. Kaffe, kaffe og mer kaffe

«Jeg drikker x antall kaffekopper om morgenen slik at jeg klarer å få kroppen ut døren før den innser at jeg er på vei til treningssenteret. Hvis det fantes sprøyter med koffein hadde jeg kjøpt dem.» – Alyx Brown, lege og kiropraktor hos Urban Wellness Clinic i Manhattan.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: