Jogging

Slik blir du kvitt jogge-angsten

Ja, det er faktisk mulig å like jogging selv om du hater å trene.

Det er ikke så mye fokus på teknikk i løping, men det er noen småting som kan være greit å ha med seg.  Foto: Nina Ruud
Det er ikke så mye fokus på teknikk i løping, men det er noen småting som kan være greit å ha med seg. Foto: Nina Ruud Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Har du noen gang tenkt over løpeteknikken din? Vet du hva du skal gjøre og ikke gjøre?

Løping krever ikke like mye teknikk som mange andre treningsformer, men det er lettere å finne løpegleden hvis du kan noen enkle triks.

Her forteller vi deg hvordan du blir en bedre løper.

Les også: Fra lunting til løping på seks uker

Før du begynner: Sko!

- Selv om du løper nær sagt hver dag, hele året, hele livet, behøver ikke det å bety at du har utviklet riktig løpeteknikk, ifølge Treningsmagasinet.no, der den profesjonelle løperen og NM-gullvinneren Ragnhild Kvarberg deler sine anbefalinger.

Først og fremst, hva er viktig å tenkte på før du skal ut og løpe?

- Du trenger ikke så mye utstyr, men det er viktig med gode sko. Bruk tid på sko, og kjøp dem et sted der de har greie på det. Da vil du unngå å skade deg når du begynner treningen. Du trenger ikke nødvendigvis å bruke så mye penger på dette. Det viktigste er å finne en sko som passer din fot og din måte å løpe på. Finn en sko som oppfyller de kriteriene du trenger, tipser Kvarberg.

Bedre å løpe i høye hæler enn joggesko, mener noen

Hennes råd er at du alltid begynner å løpe rolig, og heller å øke på farten mot slutten av økten. Det handler først og fremst om å fordele kreftene. Begynn med korte treningsturer, og øk etter hvert på med flere og lengre økter.

Hun forteller også om løpesteg og løpeteknikk.

Løpe ute eller på tredemølle?

Ikke så mye fokus på løpeteknikk

- Det er viktig med riktig fotavvikling, som du vil få når du bruker riktige sko.

Hold også hofta fram, så du ikke blir «sittende» når du løper. Sørg for å sette foten rett under deg, eventuelt litt foran, kroppen. Vær også avslappet i skuldre og armer når du løper, og ikke bli anspent, for da knyter du deg og det hemmer deg så du blir fortere andpusten.

Dette vil joggere elske

Andre ting du bør huske på:

  • Løp økonomisk, spar på kreftene.
  • Få en strak hofte i frasparket ved å sette foten rett under deg eller litt forover.
  • Løp med et lett og ledig steg med en fin frekvens.
  • Løp som en konge, med oppreist holding. Brystkassa skal opp og frem! Ikke tipp forover eller bakover.
  • Løper du, bør du også trene styrke. Særlig i starten. Det er viktig å være sterk i muskler, ledd og ankler hvis du skal løpe mye.
  • Ha all kraft rettet forover. La armene bevege seg lett og ledig i fartsretningen.
  • Fest blikket på et punkt foran deg.
  • Ved trening bør du passe på at du ruller fra hælen til foten. Skal du løpe virkelig fort, må du være sterk nok til å lande på forfoten.
  • Se gjerne på proffene for å få gode tips. De er jo eksperter på teknikk.
  • Synes du dette er mye å sørge for på en gang? Kvarberg sier at ved å øve seg på løpeteknikk, vil det etter hvert komme mer og mer naturlig.

    Slik blir treningen en suksess

    Svinger med armer og bein

    Vi har alle sett personer som løper og som svinger mye med bein og armer. Her sløses det med energi, ifølge Kvarberg.

    - Det blir ofte ekstra slitsomt hvis man skal løpe langt. Få heller kraften i retningen, som ofte er framover. Bruk energien framover, og ikke sideveis og opp og ned. Øv foran speilet, sier hun.

    For hvis armene, beina og kroppen går i andre retninger, er det tegn på at du løper feil, og bruker kreftene feil.

    Slik får du maks ut av løpeturen

    Helt til slutt:

    - Om man løper «pent» eller «stygt» sier ikke nødvendigvis noe om teknikken er god eller dårlig. Alle har sin måte å løpe på, skriver Löplabbet.no.

    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer