Kaffe:

Slik blir du kvitt koffein-hodepinen

Derfor får du så vondt i hodet av kaffekopp nummer to.

KOFFEIN: Kaffe kan absolutt kvikne oss opp, men noen er mer sensitive for koffeinet. FOTO: NTB
KOFFEIN: Kaffe kan absolutt kvikne oss opp, men noen er mer sensitive for koffeinet. FOTO: NTB Vis mer
Publisert

Du drikker dagens første kaffekopp før du må skynde deg på jobb - den er jo tross alt nødvendig for å våkne skikkelig på morgenen.

Energien stiger og du kjenner siste rest av søvnen forsvinne. «So far, so good».

Under morgenmøtet takker du kanskje ja til kopp nummer to, men så kjenner du det: En dundrende hodepine kommer snikende.

Hvorfor skjer dette? Du har jo kolleger som uten problemer kan styrte fem kopper før klokken er rukket å bli 12.

Noen av oss er rett og slett mer sensitive for koffein, og dessverre er hodepine én av bivirkningene. På en annen side kan selv de mest «herda» kaffedrikkerne få hodepine, men da på grunn av noe litt annet!

Disse er mest utsatt for hodepine

Vi spør ekspertene: Hvorfor kan vi få hodepine av kaffe?

Når vi drikker kaffe vil koffeinet føre til at blodårene i hjernen først trekker seg sammen, forklarer Anne Marie Skjølsvik, som er klinisk ernæringsfysiolog i TINE.

– Når hodepinen kommer kan det være fordi at blodårene går tilbake til sin opprinnelige form og utvider seg litt igjen. Koffein er et stimulerende stoff, som er mildt avhengighetsskapende.

KAFFE: Vi tåler koffein ulikt, og hodepine kan være et resultat av både for mye og for lite koffein. FOTO: NTB
KAFFE: Vi tåler koffein ulikt, og hodepine kan være et resultat av både for mye og for lite koffein. FOTO: NTB Vis mer

Vi kan altså si at det finnes to typer «koffein-hodepine»:

– Du kan få hodepine dersom du drikker for mye kaffe, bekrefter ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky.

Det kan rett og slett kalles koffeinoverdose.

Særlig om du er sensitiv for selv «vanlige» mengder kaffe eller koffeinholdige drikker, kan du få hodepine av å drikke mer enn du kanskje burde.

Den andre typen koffein-hodepine skyldes rett og slett at du har drukket mindre kaffe enn du pleier.

– Koffein trekker sammen blodårene i hjernen. Dette kan hjelpe mot hodepine. Men om du drikker kaffe regelmessig, og så slutter, vil blodårene utvide seg. Dette kan trykke på nerver som i sin tur gjør at du får vondt i hodet - koffeinabstinens.

Noen av oss er mer utsatt for å få hodepine på grunn av koffein, og Arsky trekker særlig frem de som har et varierende inntak:

– Selv små mengder mindre koffein enn vanlig, kan utløse hodepine.

Mange opplever koffein-hodepine i helgene

Det samme bekrefter Skjølsvik. Bare etter noen dager med kaffedrikking kan vi utvikle en toleranse for koffein.

– Det vil si at kroppen blir vant til koffein og det må en større mengde til for å oppnå samme effekter som du opplevde første dag. Dersom kaffe drikkes jevnlig over tid og det plutselig en dag blir bråstopp, vil abstinenssymptomer oppstå.

Mange opplever slike abstinenssymptomer i helger, forteller Skjølsvik. Mange drikker mye kaffe mandag til fredag på jobb, men har andre rutiner på lørdager og søndager.

– Abstinenssymptomer kan være hodepine, tretthet, økt irritabilitet, angst og følelsen av å «brygge» på noe, forteller Skjølsvik.

– Hva kan vi gjøre hvis vi opplever denne typen hodepine?

– Hodepine kommer vanligvis ganske med en gang, og innen et døgn har gått. Og vil nok merkes best etter to døgn. Symptomene vil avta gradvis i løpet av en ukes tid.

– Det beste er å trappe ned kaffeinntaket gradvis over tid, slik at kroppen venner seg til en mindre mengde over tid.

Noen er mer sensitive

– Er noen av oss mer sensitive for koffein, med tanke på bivirkninger som hodepine ved for mye inntak?

– Vi har ulike toleransegrenser for koffein. De som tåler koffein dårlig, har lavere mengder av CYP1A2 - et enzym i leveren som bryter ned koffein. Med lave mengder av dette enzymet, bruker kroppen lengre tid på å fordøye koffeinet, og hodepineeffekten er mer merkbar, forklarer Arsky.

Også Skjølsvik forteller at det er individuelle forskjeller i hvordan vi reagerer på koffein, nettopp fordi det er forskjellig hvor raskt eller sakte vi bryter ned koffeinet.

Hun peker også på at det avhenger leverenzymene og hvor effektive de eventuelt er.

– Det gjør at vi både merker effekten av koffein forskjellig og hvor lenge koffeinet gir effekt forskjellig, forklarer Skjølsvik, og fortsetter:

Derfor kan noen drikke x antall kaffekopper uten å forstyrre nattesøvnen, mens noen må holde seg til en eller to kopper maks, eller ikke drikke kaffe på ettermiddagen eller kvelden.

Du vil raskt kunne merke om du er en som har høy eller lav sensitivitet for koffein, og den beste måten å finne ut av hvor din grense går, er ved prøving og feiling.

– Som et gjennomsnitt vil de fleste tåle 400 mg koffein om dagen, som tilsvarer cirka 4 kopper kaffe.

Slik blir du kvitt koffein-hodepinen

Women's Health Mag skrev nylig en artikkel om koffein-hodepine. De snakket med én nevrolog og én ernæringsekspert, og kom frem til følgende råd til deg som opplever hodepine som følge av koffeininntak:

  • Drikk masse vann. Dehydrering, spesielt fra koffeinholdige drikker, kan gjøre hodepinen verre
  • En annen mulig kur kan være peppermynte, gjerne peppermyntete
  • Ikke hopp over måltider. Det kan nemlig gjøre dehydreringen og hodepinen verre

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer