<strong>MAGEFETT:</strong> I en tidligere spørreundersøkelse på KK.no svarte 52 prosent av dere lesere at dere er "svært misfornøyd" med magen deres.  Foto: Thinkstock
MAGEFETT: I en tidligere spørreundersøkelse på KK.no svarte 52 prosent av dere lesere at dere er "svært misfornøyd" med magen deres. Foto: Thinkstock Vis mer

Mage

Slik blir du kvitt magefettet

Vær nøye med kosthold, kaloriinntak, trening og stress.

Publisert
Sist oppdatert
En flat og veltrent mage er noe de fleste kvinner drømmer om. Likevel er det enklere sagt enn gjort.

Helt flat mage er nemlig ikke naturlig for de aller fleste kvinner, og det vanligste er å ha en liten avrunding av magens nedre del.

Det er heller ikke uvanlig å legge på seg noen kilo i voksen alder, og av en eller annen grunn ser disse kiloene ut til å trives best rundt midjen - derav ordet «muffinmage».

At mange kvinner gjerne skulle endret på magen sin, er ikke akkurat noe nytt, og i en spørreundersøkelse på KK.no i fjor svarte hele 52 prosent av dere lesere at dere er «veldig misfornøyd» med magen deres.

LES OGSÅ: Slik forbrenner du mer underhudsfett

Ingen mirakelkur

KK.nos trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe har tidligere fått en rekke spørsmål relatert til nettopp dette under sine nettmøter. Og under hennes forrige nettmøte, fredag 6. januar, lurte også leseren «Irony» på hvordan du kan bli kvitt overflødig magefett.

Dessverre finnes det ingen mirakelkur for å få en flatere mage, og det er heller ikke mulig å «punktslanke» kroppen, slik at kun fettet på magen fjernes.

Ifølge Garthe er det imidlertid fire ting du kan fokusere på dersom du ønsker mindre magefett: kaloriunderskudd, sammensetning i kosten, stress og trening.

1. Kaloriunderskudd

- Hvis du skal ned i vekt er det essensielt med svakt energiunderskudd (forbrenne mer enn du inntar), forklarer Garthe:

- Dersom du ikke tenker på vektreduksjon, men kun å endre sammensetning (redusere fettmasse og øke muskelmasse), er det imidlertid styrketreningen som spiller størst rolle.

2. Sammensetning i kosten

- Når det gjelder sammensetning i kosten, er det fordel med et noe høyere proteininntak – altså proteiner til hvert måltid, og reduksjon av karbohydrater, som sukker, finbakst og den typen ting, skriver Garthe:

- Du bør imidlertid fortsette å spise frukt, grønnsaker, grove kornprodukter, ris, potet og grov pasta.

3. Stress

- Flere studier viser at hormonbalansen i kroppen ved konstant stress er meget ugunstig og kan gi økt lagring av fett. Og da særlig rundt midjen, som er regnet som det «farlige» fettet, som gir økt risiko for hjerte- og karsykdom, skriver Garthe.

4. Trening

- Trening er en veldig viktig del av å redusere denne fettmassen, men trening alene er ikke den raskeste måten å redusere fettet på, forklarer Garthe:

- Kombinert med sunt kosthold med svakt energiunderskudd vil det imidlertid ha en fantastisk effekt.

Dette bør du gjøre

Ifølge Garthe bør du som ønsker å bli kvitt overflødig magefett gjøre følgende:

  • Gå igjennom kostholdet ditt og se på hva du spiser i løpet av en dag.
  • Luk ut det du ikke trenger, som sukkerrike matvarer og den slags, og legg til grove produkter, mye fisk/magert kjøtt og grønnsaker.
  • Ha en god måltidsrytme gjennom dagen.
  • Spis proteiner til hvert måltid.
  • Dersom du ønsker vektreduksjon bør du spise litt mindre mengde til hvert måltid.
  • Begynn med fysisk aktivitet, der du for eksempel kjører én styrkeøkt og to utholdenhetsøkter i uken (du kan godt bare begynne med gåturer om du er helt utrent).
  • Sørg for nok søvn og hvile i løpet av uken. Vi tåler fint å stresse en periode på jobben, men langvarig intenst stress (fysisk og mentalt) er ikke bra.

    LES OGSÅ: Slik får du mer definerte muskler

    Kan «miste» fett andre steder

    Som nevnt lenger oppe i saken, er det altså ikke mulig å «punktslanke» kroppen.

    Dersom du følger opplegget over, vil du med andre ord risikere å miste fett andre steder på kroppen også, som for eksempel på puppene.

    Som Garthe tidligere har uttalt er det også viktig å huske at det kan ta litt tid før du merker effekten av trenings- og kostholdendringene, og at du derfor ikke bør la deg friste av en mer drastisk diett.

    - Velger du å prøve, er det viktig at du gjør dette ved å trene og spise sunt (kutt ut søpplemat og unødvendige ting - skriv gjerne en matdagbok for å se hva du ikke trenger). Det går sakte, men sikkert. Jeg kan love deg dårlige resultater med en drastisk kur, har eksperten tidligere uttalt.

    LES OGSÅ: Brenn fett i 24 timer etter trening

    Slik strammer du opp

    Ønsker du bare å stramme opp magen, er øvelser som trener kjernemuskulaturen noe av det beste du kan gjøre.

    Slike øvelser er også bedre enn tradisjonelle sit-ups, fordi mage-/ryggområdet er satt sammen av mange muskler som aller helst bør jobbe sammen.

    Som KK.no tidligere har skrevet er ikke den beste treningen for dette området én enkelt øvelse, men mange ulike øvelser, både dynamiske og statiske, for å utfordre styrke og stabilitet på ulike måter.


    Resultatet er en flatere mage, sterkere rygg og bedre kroppsholdning.

    Her får du se tre videofilmer med mageøvelser med ball, vist av treningsekspert Jill Jahrmann.

    Har du ikke treningsball, kan du prøve disse seks utmerkede øvelsene for en strammere mage, eller planken, som er super.

    Husk også at det ikke lønner seg å trene magen hver dag, da også disse musklene trenger restitusjon for å bygge seg opp.

    LES OGSÅ: Maten som gjør magen flat

  • Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer