AVHENGIG? Mange av oss ville kanskje blitt overrasket over hvor mange ganger vi sjekker telefonen i løpet av dagen. FOTO: NTB Scanpix
AVHENGIG? Mange av oss ville kanskje blitt overrasket over hvor mange ganger vi sjekker telefonen i løpet av dagen. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Mobilavhengighet:

Slik blir du kvitt mobilavhengigheten

Bruker du mobilen mer enn hva du tenker er bra for deg? Da er du ikke alene.

Det er selvsagt veldig mye positivt med alle de digitale hjelpemidlene vi har i dag, men mange har sikkert også kjent på at det kan bli litt mye skjermtid og litt lite annet. Ifølge en norsk studie fra 2015, utført ved Norges Handelshøgskole, sjekker vi faktisk telefonen vår hele 150 ganger i døgnet. Og det er nok til både glede og ergrelse.

For du har sikkert opplevd å drikke kaffe med en venninne eller middag med kjæresten mens du irriterer deg over at oppmerksomheten til den andre stadig retter seg mot telefonen som ligger på bordet?

KK har tidligere skrevet om at mobilbruk er et ganske vanlig tema i parforhold.

- Mobilbruk er et stadig tilbakevendende tema. Par ber gjerne om hjelp fordi de har mistet følelsene for hverandre, kommuniserer dårlig, misforstår hverandre og krangler, og savner nærhet. I bunn og grunn handler det om at når vi retter oppmerksomheten mot andre ting, går det ut over nærheten i parforholdet, har Trine Huseby, samlivsterapeut ved Sundvolden Hotel tidligere sagt til KK.

- Vi har alle behov for direkte kontakt

På fagbloggen Trinehuseby.no har hun også skrevet om hvordan livsstilen vi har i dag, og all skjermtiden, kan virke på relasjonene våre.

- Folk flest har høyt aktivitetsnivå og tankevirksomhet på flere arenaer samtidig. Mye kommunikasjon foregår indirekte og via ulike kanaler. Vi ønsker å oppleve og utrette, sier Huseby til KK.

- Vi blir kontinuerlig utsatt for ytre stimuli; en skjerm som tiltrekker blikket, et pling som fanger oppmerksomheten. Vi er vant til å være tilgjengelig og oppdatert, i ventesituasjoner blir vi rastløse og tar frem mobilen, påpeker hun.

Du kjenner deg kanskje igjen? Vi har enkel tilgang på jobb eller lett underholdning og trenger aldri kjede oss, finne noen å snakke med eller noe å bruke tiden på. Vi tar kanskje opp telefonen så snart det blir stille hjemme, heller enn å følge opp samtaletemaer.

- Når vi velger hva vi skal bruke hvert minutt, hver dag, hver måned og hvert år på, har det lett for å bli impulsstyrte og kortsiktige valg. Der og da tenker vi ikke på at vi forsvant ut av en samtale eller distanserte oss fra en relasjon som kunne dekket andre, grunnleggende behov, sier Huseby.

- Vi har alle behov for direkte kontakt; et ekte smil fremfor en emoji og verbal anerkjennelse fremfor «likes». Vi har behov for fysisk berøring, samstemt latter og felles opplevelser.

Huseby går så langt som til å si at livsstilen vi har i dag gjør oss disponert for utroskap. Mange par opplever at forholdet, som skulle vare livet ut, plutselig ikke er det samme lenger.

- Og så var det noen andre der ute som viste interesse, som smilte flørtende og som kom med komplimenter. Man føler seg sett. Det kjennes livsviktig, sier Huseby.

VIKTIG Å BLI SETT: Går telefonbruken på bekostning av forholdet? Ifølge Huseby er det ikke et uvanlig tema i parforhold. FOTO: NTB Scanpix
VIKTIG Å BLI SETT: Går telefonbruken på bekostning av forholdet? Ifølge Huseby er det ikke et uvanlig tema i parforhold. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Undersøkelse: Over halvparten føler seg avhengig

Men det er ikke bare parforholdet som kan trues av mobilbruken vår. I en undersøkelse gjort av Respons analyse, på oppdrag for VG våren 2018 kom det frem at over halvparten av oss føler oss mobilavhengige. 1000 personer var med i undersøkelsen. Den vanligste grunnen til at vi er misfornøyde med mobilbruken, er, ifølge undersøkelsen følelsen av å ikke være til stede her og nå.

Teknologien har gitt oss mye, men problemet dukker opp når vi bruker den mot sin hensikt. Psykolog John Petter Fagerhaug mener vi må bli mer bevisst bruken, og hvordan den påvirker oss.

Han er ikke nødvendigvis opptatt av hvor mange timer du bruker på telefonen din, men hvorvidt du bruker den til din fordel.

- Det er mange definisjoner på avhengighet, og jeg er ikke så opptatt av å lete etter dem, men av at man bruker telefonen mer enn man egentlig har lyst til, sier han.

Når telefonbruken fungerer som en slags flukt fra det som skjer her og nå bør vi stoppe opp litt. Når vi plukker opp telefonen hver gang vi har mulighet så tar vi bort mange av de naturlige prosessene i kropp og hjerne, som er viktige for at vi skal utvikle oss. Vi rømmer inn i telefonen når vi er triste, når vi er ensomme, når vi er sinte, når vi kjeder oss.

- Vi eliminerer kroppens naturlige utvikling. Hjernen trenger kontakt med kroppen og kroppen trenger kontakt med hjernen, sier Fagerhaug.

Fortrenger viktige følelser

Han mener overdreven, destruktiv bruk av telefonen må ta noe av skylden i økningen av angst blant unge. Som all annen avhengighet er mobilavhengighet en flukt, og når vi flykter fortrenger vi følelser og frykt som vi egentlig trenger for å utvikle oss, og som i stedet får vokse seg enda større.

- Vi har en økning i angst blant unge, og det handler jo om at man ikke utsettes for noe ubehagelig lenger, mener han.

Dessuten går mobiltelefonen utover konsentrasjonen. Vi mister rett og slett evnen til å konsentrere oss om en ting over lengre tid.

- Tilgjengelighet på lett underholdning kan være en av grunnene til at man gir opp for lett - det vil si at man ikke opprettholder konsentrasjonen om noe som egentlig er viktig. I dagens situasjon hvor alle har smarttelefon har man alltid øyeblikkelig tilgang til noe lettvint som kan ta oppmerksomheten vår, har hjerneforsker og professor emeritus ved Institutt for medisinske basalfag ved Universitetet i Oslo, Per Brodal tidligere sagt til KK.no.

Fagerhaug påpeker at konsentrasjonen må trenes opp og opprettholdes.

- Du er ikke født med god konsentrasjon. Du kan se på konsentrasjonen som en muskel – den blir dårlig hvis du ikke trener den. Når vi øker mengden stimuli i hjernen og hopper fra oppgave til oppgave, så blir det en forstyrrelse av konsentrasjonen, sier Fagerhaug.

LES OGSÅ: Slik kan du tenke deg lykkeligere

Bruk teknologien til din fordel

Men hvordan vet du at du bruker telefonen for mye? Ifølge Fagerhaug finner du ikke svaret bare i å telle timer du bruker på telefonen, men ved å se på hvordan du har det i livet. Er du fornøyd, så bruker du nok heller ikke telefonen for mye. Er du ikke det gjelder det å spørre seg om hvorfor. Om du leter litt dypt; hva er det du egentlig ønsker å få ut av livet?

- Først så tenker du kanskje at det er å legge ut bilde av maten din på Instagram, men her må du grave litt, påpeker Fargerhaug.

Det er enkelt å be noen om å legge bort telefonen - dog kanskje ikke like enkelt å gjøre det. Men for å virkelig få bukt med problemet må vi gripe det fra den andre siden, mener Fagerhaug. Det blir ikke mindre teknologi rundt oss, så heller enn å snakke om at den skal legges bort må vi snakke om hvordan vi kan bruke den på en måte som gagner oss – som gjør vårt liv bedre.

For å leve livet slik vi ønsker og slik at vi oppnår våre mål må vi klare å mestre tre verdener, mener Fagerhaug: den indre, den ytre og den digitale, og det må gjøres i den rekkefølgen. Teknologien skal ikke være målet, men et verktøy, og vi må lære oss å bruke det til vår fordel.

Når du har funnet svaret på hva du vil ha ut av livet kan du finne ut av hvordan du kan bruke mobilen til din fordel.

- Og hvis man klarer det så blir har man jo verdens beste verktøy, sier Fagerhaug.

Huseby har følgende råd til deg som føler mobilen tar for mye i plass i parforholdet:

  • Ta bevisste valg for hvordan du bruker mobilen. Impulsstyrt bruk kan være risikofylt når man lever sammen med andre. Lag regler for deg selv, så du slipper å vurdere hele tiden hvorvidt du skal ta den opp eller ikke.
  • Finn balanse mellom tid «av» og «på».
  • Avklar med partneren: Hva ønsker du deg i forhold til mobilbruk? Hva ønsker jeg meg? Hva trenger parforholdet vårt?
  • Inngå en avtale og hold dere til avtalen. Eksempel på et punkt i en avtale, kan være: Når vi spiser sammen, har vi mobilen på lydløs.
  • En avtale om mobilbruk innebærer ikke at man skal slutte å bruke mobilen. Den innebærer å være klar over hva man holder på med og ta styringen.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: