Nakkesmerter

Slik blir du kvitt nakkesmertene

Mange av oss får ofte hodepine på grunn av dårlig sirkulasjon i nakkemusklene. Motgiften er å styrke kroppens bakside, skriver KKs treningsekspert.

NAKKESMERTER: Her får du enkle øvelser du kan gjøre for å bli kvitt eller forebygge nakke og skulderplager. VIDEO: Torp&Co Vis mer
Publisert

Rygg- og nakkesmerter troner øverst på listen over helsetap i Norge, og utgjør omtrent 20 prosent ifølge sykdomsbyrderapporten fra Folkehelse­instituttet. Det vil si at én av fem går rundt med smerte i rygg og/eller nakke. Det er viktig å prøve å forstå hvorfor disse smertene oppstår.

Er det livsstilen din, stress, press, krav på skole eller jobb, inaktivitet, psykiske utfordringer eller humør? Er det knyttet til jobb og arbeidsoppgaver eller er det uvaner i dagligdagse gjøremål, sittestilling på jobb eller feil i teknikken din på trening? Det er sjelden bare ett svar på hvorfor man får plager, ofte er situasjonen mer sammensatt.

Den neste posisjonen er den beste

Statisk arbeid og dårlig sittestilling kan være årsaker til smerter i nakken. Stress er også en viktig faktor som øker sjansen for muskulære plager.

Svært mange har en stillesittende og monoton jobbhverdag som betyr at muskulaturen jobber statisk over tid. Dette gjør at den blir trøtt, stram og stinn på grunn av lite bevegelse. Dersom du er flinkere til å variere arbeidsstilling er det mindre sjanse for at du stivner i muskulaturen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer