IKKE MYE SOM SKAL TIL: - Spis litt annerledes og gjør små forandringer i rutinene dine, sier eksperten.  Foto: Colourbox
IKKE MYE SOM SKAL TIL: - Spis litt annerledes og gjør små forandringer i rutinene dine, sier eksperten. Foto: ColourboxVis mer

Oppblåsthet

Slik blir du kvitt oppblåst mage

Den enkleste metoden for å få balanse i tarmene.

De fleste er kjent med problemstillingen: Du har spist noe, og magen din eser ut. Selv om du aktiverer samtlige magemuskler klarer du likevel ikke å trekke inn magen, og du ender med å gå rundt og føle deg «gravid», irritert og feit.

Du er milevis unna bikinimagen, og ballongmagen påvirker hele livskvaliteten din.

Mer enn fire av ti nordmenn sliter med daglige mageproblemer, og mange av disse har problemer med oppblåst mage, ifølge nettsiden Idoform.no (ekstern lenke). Og konsekvensene er store.

En undersøkelse som er utført på vegne av Idoform - som sammenligner nordmenn som har mageproblemer med dem som ikke har det, viser at følgende gjelder for dem med magetrøbbel: 80 prosent flere plages av lavere selvfølelse, 80 prosent flere har manglende sexlyst og 70 prosent flere plages av manglende lyst til å delta i sosiale arrangementer.

Dessverre er svært få klar over hvor lett det kan være å kvitte seg med ballongmagen på egen hånd, ifølge ekspertene.

LES OGSÅ: Eksperter advarer mot motemat

Mange ulike hypoteser

- Spis litt annerledes og gjør små forandringer i rutinene dine, sier spesialist i allmennmedisin Andreas Eenfeldt til den svenske avisen Aftonbladet (ekstern lenke).

Magen gjenspeiler livsstilen vår, men den er dessverre mer følsom enn mange både tror og ønsker. Og ofte er det vanskelig å vite hvordan man skal ta tak i problemet.

Det finnes en mengde ulike hypoteser om at raffinert sukker, fastfood og stress kan påvirke tarmene våre, men ikke alt dette er vitenskapelig dokumentert. Likevel kan du altså, til en viss grad, påvirke ballongmagen ved å gjøre endringer i kostholdet ditt.

- Mange tror at mye fiber og grovt brød er bra, men i mange tilfeller gjelder det stikk motsatte. En stor andel av mine pasienter blir kvitt ballongmagen når de kutter ned på fiber og karbohydrater, forklarer Eenfeldt.

LES OGSÅ: Spiser du for fort? Det kan også bidra til oppblåshet.

Magen tar ikke opp fiber

Spiser du mye fiber og karbohydrater klarer ikke magen å ta opp alt. Dette fortsetter videre ned i tykktarmen. Her vil gass dannes, og dermed kommer mageknipen, ballongmagen og luften i magen, ifølge Eenfeldt.

Her er flere knep som kan gjøre en forskjell:
  • Sørg for regelmessig fysisk aktivitet. Her er tips til magetrening som er bedre enn sit-ups.
  • Unngå å drikke kaffe. Her er 12 ting du bør vite om kaffe. I tillegg bør du holde deg unna søt drikke, kullsyreholdig drikke.
  • Stress ned. Slik får du orden på kaoset.
  • Dropp røyken og drikk mindre alkohol.
  • Få tilstrekkelig med nattesøvn. 15 tips som bedrer nattesøvnen.
  • Spis regelmessige måltider og unngå fet mat. Spis sakte så du ikke svelger for mye luft. Og drikk mye vann.
  • Spør om råd på apoteket. Det finnes reseptfrie medisiner som kan hjelpe.

  • Idoform anbefaler i tillegg å supplere fet mat med fiberrik mat, som for eksempel grønnsaker, frukt og nøtter. Kostfiber og en god porsjon mineraler og vitaminer demper skadevirkningene av fet mat.

    LES OGSÅ: Derfor bør du spise grove grønnsaker

    Fiber eller ikke?

    Lurer du nå på om du bør spise fiber eller ikke?

    - Økt fiberinntak kan for mange medføre økt luftproduksjon. Likevel anbefales det at man spiser mye fiber, da dette er mettende og sunn mat som bidrar med mange nyttige næringsstoffer, sier ernæringsfysiologen på Ung.no (ekstern lenke), som ikke anbefaler å kutte ut alt fiber.

    - Reduser mengden fiber noe, og prøv deg frem for å se hvor mye du kan spise av de fiberrike matvarene uten å oppleve luftplager.

    Tips: Kokte grønnsaker er ofte «snillere» mot magen enn rå grønnsaker.

    LES OGSÅ: - Jeg blir ofte tatt for å være gravid. Les hvilket råd leseren får på Lommelegen.no.

    Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

    Saker spesielt utvalgt for deg: