MOBILITET: Ekspertene spår blant annet mer mobilitetstrening fremover. FOTO: NTB Scanpix
MOBILITET: Ekspertene spår blant annet mer mobilitetstrening fremover. FOTO: NTB ScanpixVis mer

Treningstrender:

Slik blir treningstrendene i 2019

Mer fokus på helse og funksjonell trening og stadig mer teknologi, spår ekspertene.

Det har vært mye fokus på tung, effektiv trening og på American College of Sports Medicins liste over de største treningstrendene for 2018, som settes sammen ved at flere 1000 fagpersoner innen treningsfeltet svarer på en spørreundersøkelse, kom HIIT-trening (høyintensiv intervalltrening) på førsteplass.

Nå har ekspertene satt sammen en ny liste for 2019. Denne gangen havner HIIT-trening litt lenger ned, og treningsekspertene KK har snakket med tror blant annet vi blir mer opptatt av å kombinere de harde øktene med roligere økter, samt med mobilitetstrening og fremover.

Vi har snakket med tre personlige trenere om treningstrendene i 2019.

Mer balanse

Styrkecoach Silje Mariela Westby tror vi blir stadig flinkere til å balansere de tunge øktene med restitusjon og roligere økter fremover, samt at vi blir mindre opptatt av å følge andres oppskrifter og heller lytter mer til egen kropp.

- Jeg tror ikke det handler om at det blir så mye nytt, men heller at vi går litt tilbake til det vi vet at fungerer. At vi fokuserer litt mer på det vi trenger og synes er gøy. Det er i hvert fall det jeg håper - at vi lytter mer til oss selv.

Kombinasjonen av tunge styrke- og kondisjonsøkter, sammen med økter med lavere intensitet og også avslapping er viktig, påpeker hun.

IKKE KUN TØFF TRENING: - Du trenger den andre biten også, sier styrkecoach Silje Mariela Westby.
IKKE KUN TØFF TRENING: - Du trenger den andre biten også, sier styrkecoach Silje Mariela Westby. Vis mer

- Det er viktig at man våger å ta litt fri også, påpeker hun.

Selv vil hun fokusere mer på kondisjonstrening enn tidligere, samtidig med at styrketrening stadig er viktig.

- Jeg vil kombinere styrketrening med kondisjonstrening og trening med andre kvaliteter. Det er viktig å ha muskler, men også å kjenne at du er sterk på flere måter, sier Westby, som også tror flere vil ta i bruk avslappingsteknikker som meditasjon og også kombinere de tunge øktene med roligere trening, som yoga.

- Ja, jeg tror det. Du kan kjøre hardt og se resultater, men du trenger den andre biten også, påpeker hun.

LES OGSÅ: Så mye kan du øke forbrenningen med styrketrening

Skadeforebygging og mobilitet

Ronny Døhli er eier og personlig trener ved Raw Trening. Han tror teknologiske hjelpemidler blir stadig viktigere for oss på trening, og American College of Sports Meddicin plasserer også bærbar teknologi på førsteplass på listen over treningstrender for 2019.

- Vi ser at flere og flere finner motivasjon i å bruke teknologi, og jeg tror også at det å trene riktigere er noe flere er opptatt av. Da er jo teknologien ofte en fin bevisstgjøring, påpeker han.

Selv om mange nok også trener for å se bra ut tror han flere og flere blir mer opptatt av helseaspektet, og av viktigheten ved å ha en sterk kropp som fungerer i hverdagen. Han tror vi blir mer opptatt av funksjonell trening, samt rehabilitetstrening og skadeforebygging. At vi er opptatte av å kombinere de tunge øktene med mindre intensive økter og mobilitetstrening, samt at vi ikke går altfor hardt ut.

FUNKSJONELL TRENING: Ronny Døhli ved Raw trening tror vi blir mer opptatt av funksjonell trening, teknologi og mobilitet.
FUNKSJONELL TRENING: Ronny Døhli ved Raw trening tror vi blir mer opptatt av funksjonell trening, teknologi og mobilitet. Vis mer

- Det å trene riktig er viktig. Det har vært mye fokus på høy intensitet som gir mye blodsmak i munnen, men jeg tror flere ser at det ikke fungerer i det lange løp å kun gjøre det.

Som tidligere fotballspiller er dette ting han er opptatt av selv; å forebygge skader og satse på funksjonell trening i form av blant annet mer helhetlig styrketrening og mobilitetstrening. Helt konkrete mål for 2019 setter han seg på nyåret.

- Jeg er en som liker å være passe god i alt, så det blir både styrke, kondisjon og mobilitet, men også litt mer mobilitet enn før, forteller han.

- Det handler ikke om at du må være supersmidig eller helt slangemenneske, men at du skal ha en kropp som klarer å gjøre det du har lyst til i hverdagen og i stand til å bevege seg bra nok med tanke på det man gjør også i treningssammenheng.

LES OGSÅ: Disse musklene glemmer vi å trene

BÆRBAR TEKNOLOGI: Bærbar teknologi, som aktivitetsklokker, spås å bli stadig mer populært, og ligger på første plass på American College of Sports Medicins liste over treningstrender 2019. FOTO: NTB Scanpix
BÆRBAR TEKNOLOGI: Bærbar teknologi, som aktivitetsklokker, spås å bli stadig mer populært, og ligger på første plass på American College of Sports Medicins liste over treningstrender 2019. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Mindre kroppsfokus - mer helse

Også Silje Bjørnstad, som er ernæringsrådgiver og personlig trener ved Sterk Helse i Oslo, mener fokuset på helsegevinstene ved trening og det å ha en sterk kropp øker.

- Til tross for at det kanskje kan virke som det ofte er mye snakk om kropp og fysikk knyttet til trening, så er det heller ingen tvil om at bransjen stadig har mer fokus på de fysiske og psykiske helsefordelene med trening og fysisk aktivitet fremfor å fokusere på hvordan man ser ut. Dette er også noe jeg og mine kollegeer ser mer av i jobbhverdagen; at folk forstår at man kan og bør bruke trening som medisin og at det stadig blir satt fokus på viktigheten av helsefordelene man faktisk får fra å være i fysisk aktivitet, sier hun.

TROR PÅ TEKNOLOGI OG HELSEFOKUS: Personlig trener Silje Bjørnstad. FOTO: Ann Kristin Engebakken
TROR PÅ TEKNOLOGI OG HELSEFOKUS: Personlig trener Silje Bjørnstad. FOTO: Ann Kristin Engebakken Vis mer

Hun viser også til American College of Sports Medicins liste, der bærbar teknologi ligger på førsteplass. Listen viser videre at både HIIT-trening og trening med egen kroppsvekt vil fortsette å være stort, og det samme gjelder yoga og gruppetrening.

- Dette er to kjente treningsformer som har vært på markedet i mange år allerede, og særlig de to-tre siste årene har gruppetrening og Yoga hatt en økning. Andre populære treningsformer som fortsatt vil være populært er HIIT og trening med egen kroppsvekt. I en hektisk hverdag vil mange gjerne trene kjapt og effektivt, påpeker Bjørnstad.

LES OGSÅ: Slik bør du trene i 30-, 40-, 50-, og 60-årene

Mange ønsker seg eksperthjelp

I tillegg ser hun og kolleger at etterspørselen for personlig trener og individuelt tilrettelagte økter øker, forteller hun.

- Stadig flere vil ha treningsekspertise med spesifikke kompetanseområder. Samtidig setter dette krav til oss trenere om å øke vår treningskunnskap og forståelse innenfor trening, påpeker Bjørnstad.

- Er det noe du selv gleder deg til å prøve ut eller fokusere mer på i 2019?

- Personlig kommer jeg nok til å fortsette og trene slik som jeg gjør i dag, hvor jeg trener det jeg synes er gøy og som bidrar til at jeg når de målene jeg har satt meg, uavhengig av treningstrender, forteller Bjørnstad.

I jobbsammenheng er hun imidletid avhengig av å holde seg oppdatert på det aller nyeste. Bjørnstad jobber både som personlig trener og gruppetreningsinstruktør, og her tas stadig flere teknologiske hjelpemidler i bruk.

- Jeg hører stadig fra medlemmer at det å bruke for eksempel smartklokker og lignende bidrar til å holde motivasjonen oppe og fortsette med gode treningsvaner, og jeg synes det alltid er spennende å følge med på hva som kan bidra til at andre også får gleden av å oppleve de positive tingene trening og fysisk aktivitet bidrar med.

LES OGSÅ: - Vi skal være forsiktige med å si at alle bør bruke en personlig trener

LES OGSÅ: Bør du egentlig trene når du er støl?

Delta i konkurranse:

Saker spesielt utvalgt for deg:

Mest populære saker: