FIN I FARTA: Matinntaket før et løp har mye å si for resultatet - og ikke minst hvordan du føler deg underveis. Vi har snakket med eksperter som forklarer hvordan du burde legge opp matplanen den dagen du skal gi jernet. FOTO: NTB Scanpix
FIN I FARTA: Matinntaket før et løp har mye å si for resultatet - og ikke minst hvordan du føler deg underveis. Vi har snakket med eksperter som forklarer hvordan du burde legge opp matplanen den dagen du skal gi jernet. FOTO: NTB ScanpixVis mer

Mat før trening:

Slik burde du spise i timene før du skal gjennomføre et løp

- Hvordan kroppen din reagerer på mat og drikke under et løp kan bety make it or brake it.

For første gang i livet skal jeg løpe en mil, og bragden skal gjennomføres under KKmila som arrangeres lørdag 7. september 2019.

Som amatørløper er min største frykt at jeg skal bomme på matinntaket før løpet.

For det har skjedd utallige ganger før, at jeg enten har spist for mye, for lite eller helt feil - noe som både har gjort at jeg har fått hold, begynt å gulpe, hatt for lite energi - og også (sorry hvis det blir too much nå) følt at jeg har vært så stinn i magen at jeg heller burde ha løpt til nærmeste toalett, enn videre i løypa.

Det er ikke til å stikke under en stol at matinntaket før et løp har mye å si for resultatet - og ikke minst hvordan du føler deg underveis.

Burde man drikke kaffe før man løper?

Så, for at jeg ikke skal gå på samme smell igjen, har jeg rådført meg med treningsekspert, kostholdsveileder og KKs egen treningsblogger Desiree Andersen.

- Hvordan legger man opp den perfekte løpedagen? Hvilke ting burde man tenke på i forkant av løpingen?

- Gjør deg godt kjent med løypa. Om ikke du har mulighet til å teste hele eller deler av den i forkant så se nøye på løypekartet, og legg en plan for hvordan du vil gjennomføre løpet. Sjekk værvarselet og test gjerne tøy, sko og utstyr i forkant. Mitt kanskje viktigste råd når det kommer til mat og drikke under et løp er å teste ut dette i forkant. Hvordan kroppen din reagerer på mat og drikke under et løp kan bety make it or brake it.

- Hva burde man spise til frokost og hva burde man spise til lunsj?

- Siste måltid kvelden før og mat på løpsdagen burde bestå av mest mulig karbohydrater. For eksempel havregryn eller granola med melk, frukt, smoothie eller energibarer, tipser Desiree.

EKSPERTENE: KKs treningseksperter Desiree Andersen og Christian Torp tipser oss om hvordan vi burde legge opp matplanen når vi skal løpe KKmila og andre løp. FOTO: Privat og Astrid Waller
EKSPERTENE: KKs treningseksperter Desiree Andersen og Christian Torp tipser oss om hvordan vi burde legge opp matplanen når vi skal løpe KKmila og andre løp. FOTO: Privat og Astrid Waller Vis mer

- Når burde man ha spist sitt siste måltid før løpet starter?

- Dette er veldig individuelt. Noen trives godt med å spise rett opptil løpet og andre ikke, og dette er også noe du burde teste ut før selve løpsdagen. Men en liten pekepinn er: det siste store måltidet burde være tre timer før og et mindre måltid rundt én time før, forklarer hun videre.

KKs treningsekspert Christian Torp har skrevet en sak for oss hvor han kommer med sine 7 beste tips for å få et vellykket løp, og i likhet med Desiree Andersen trekker også han frem havregrøt som en sikker frokostvinner før løpet.

- Start dagen med noe som gir mye energi uten at det veier for tungt i magen. Havregrøt er en sikker vinner, og du kan toppe den med bær, banan, kanel og honning. Rundt én time før løpet er det lurt å ta en banan eller smoothie, slik at du har et godt energilager når startskuddet går. Etter løpet er det lov til å kose seg med hva man vil! poengterer Torp.

- Hvor viktig er det å få i seg nok væske, og hva er nok væske? Holder det å bare drikke vann, eller er det andre ting som funker?

- Det er helt klart viktig å være i væskebalanse før løpet, men heller ikke nødvendig «å fylle på» utover det. Da må du bare på do. På kortere løp holder det for de fleste med vann, men skal du løpe lengre distanser kan det være lurt å fylle på med litt ekstra underveis, forklarer Desiree.

- Hva med kaffe, er det er kickstarter for løpeseansen eller blir man bare dehydrert?

- Mange har positive erfaringer med koffein for å få et liten kick, men koffein virker i veldig kort tid, så det er kanskje ikke ved start du egentlig trenger det? sier hun med et lurt smil.

- Hva burde man tenke på underveis? Burde man ha med en proteinbar?

- Det er lurt å ha med noe påfyll, men hva og hvor mye avhenger av type løp og er veldig individuelt. Men proteinbar er ikke noe jeg vil anbefale å ta med, med mindre det er mye karbohydrater i den, for det er først og fremst væske og karbohydrater de fleste trenger påfyll av underveis. Du får kjøpt mange smarte energibarer, sportsdrikker og gels. Personlig har jeg med noen esker rosiner og sportsdrikke, rett og slett fordi jeg ikke klarer å trygge store biter under løp og fordi at jeg har opplevd å bli kvalm av gelsene, sier Desiree.

LØPEGLEDE: KKs journalist Malini Gaare Bjørnstad skal løpe 10 km for aller første gang under KKmila i september. FOTO: Privat
LØPEGLEDE: KKs journalist Malini Gaare Bjørnstad skal løpe 10 km for aller første gang under KKmila i september. FOTO: Privat Vis mer

Når man først er i gang med løpet, enten det er 5 km eller 10 km, er det ingen vei tilbake (joda, det er lov å bryte - men stol på deg selv og at du klarer å gjennomføre!). Mange av oss kan oppleve å gå på en smell underveis i løpet, enten fordi man har feilberegnet energiopptaket eller fordi man går på en mental knekk.

Da er det ifølge treningsekspert Christian Torp viktig å motivere seg selv mentalt.

- Husk at kroppen tåler mye mer enn hjernen signaliserer, så selv om du føler deg veldig sliten kan du ha mer å gå på. Tenk positive og motiverende tanker som «Jeg klarer det, jeg klarer det!», «Jeg er en mester i å holde jevnt tempo!» eller «Hold ut nå, så venter en skikkelig premie etter løpet!».

Tvi tvi til alle oss som skal løpe KKmila på lørdag - vi sees i løypa!

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: