TRENING: Det å trene jevnlig har en rekke positive effekter på kroppen din.  Foto: NTB Scanpix
TRENING: Det å trene jevnlig har en rekke positive effekter på kroppen din. Foto: NTB Scanpix
Trening

Slik effekt har trening på kroppen

Sjekk nøyaktig hva det gjør med hjerte, hjerne, muskler og fordøyelse!

KK.NO: Du har helt sikkert fått med deg at trening er topp for helsa, men vet du egentlig hvorfor - og hva det gjør med de ulike kroppsdelene og organene dine?

Selv om du kanskje ikke merker det, utgjør trening en stor forkjell på alt fra hjerne til hjerte.

LES OGSÅ: Er du i faresonen for diabetes type 2?

Trening setter en stopper for livsstilssykdommer

Bjarne Martens Nes, som er Post Doc ved K.G. Jebsen Senter for hjertetrening, forteller at alle bør trene jevnlig, da det har en utallige positive helsefordeler.

- Det kan ofte virke for godt til å være sant når man begynner å lister opp alle de positive effektene trening har på kroppens funksjoner og ulike sykdomstilfeller. Men egentlig er det ikke så rart, da vi gjennom evolusjonen er tilpasset et liv i samspill mellom fysisk aktivitet og hvile.

Fordi vi er mye mindre i aktivitet i hverdagen nå enn før, så har vi også utviklet mer livsstilssykdommer.

- Derfor må vi kompensere med trening, eller skape et samfunn der aktivitet er det naturlige valget, sier Martens Nes til KK.no. 

BEKJEMPER LIVSSTILSSYKDOMMER: Stadig flere av oss lever så usunt at vi blir syke, dette kan trening være med på å motvirke!
BEKJEMPER LIVSSTILSSYKDOMMER: Stadig flere av oss lever så usunt at vi blir syke, dette kan trening være med på å motvirke! Vis mer

LES OGSÅ: - Flere norske kvinner er sykelig overvektige 

Er gunstig for hele kroppen

For å tegne et bedre bilde av hvordan trening påvirker kroppen vår, har Martens Nes forklart nedenfor hva trening gjør med noen av kroppsdelene våre.

Hjernen:
- Trening har en positiv effekt på hjernen ved at det frigjør signalstoffer i hjernestammen som er vist å påvirke alt fra humør og søvn til motorikk og læring.

- Trening har også dokumentert effekt på psykiske sykdommer som angst og depresjon, samtidig som det finnes indikasjoner på at det forebygger demens og Alzheimers.

Musklene:
- Trening gjør at musklene våre blir mer effektive på å blant annet forbrenne fett og ta opp sukker fra blodbanen, noe som bedrer blodsukkerreguleringen vår.

- Bedre styrke og koordinasjon mellom små muskelgrupper kan også forebygge plager i rygg, nakke og skuldre, som ofte er en konsekvens av en monoton og stillesittende hverdag.

Hjertet:
- Trening bedrer hjertets pumpekapasitet og dermed tilførselen av oksygen til muskulaturen. Evnen til å tilføre og utnytte oksygen under aktivitet, det vi kaller oksygenopptaket, er blant de beste målene på generell helse vi har.

Fordøyelsen:
- Trening kan påvirke fordøyelsen vår positivt (og i noen tilfeller negativt), som sikkert mange har opplevd.

- Hvis man unngår tunge måltider og uvant mat rett før trening, viser forskning at trening hjelper for mer effektiv fordøyelse, bedre appetittregulering og vektregulering.

TREN JEVNLIG: Det anbefales at du trener minimum 2,5 timer i uken. Foto: NTB Scanpix
TREN JEVNLIG: Det anbefales at du trener minimum 2,5 timer i uken. Foto: NTB Scanpix Vis mer

LES OGSÅ: Dette skjer med kroppen når du slutter å trene

Tren minimum 2,5 timer i uken

Det er ingen tvil om at trening er bra for oss, men hvor mye må vi egentlig trene for at det skal ha en positiv effekt på kroppen vår?

- Anbefalingen for fysisk aktivitet er minimum 2,5 timer (150 minutter) i uken der du blir lett andpusten og svett, eller en drøy time (75 minutter) med høyere intensitet der man blir skikkelig andpusten - en kombinasjon av moderat og høy intensitet er selvsagt også greit.

- I tillegg bør man få til litt styrketrening på sentrale muskelgrupper slik som mage, rygg, lår og overkropp. Disse anbefalingene er basert på en stor mengde forskning og er stort sette de samme over hele verden, forklarer Martens Nes.

Til forsiden