Kaloriforbrenning

Slik er kaloriforbruket under trening

Og så mye kan du faktisk forbrenne på 30 minutter.

<strong>HARD TRENING:</strong> Ved hard trening, som løping/spinning i raskt tempo eller hard roing kan man svi av rundt 606 kcal på 30 minutter. Det tilsvarer cirka halvannen 100 grams marsipangris med sjokolade! Foto: Thinkstock.com
HARD TRENING: Ved hard trening, som løping/spinning i raskt tempo eller hard roing kan man svi av rundt 606 kcal på 30 minutter. Det tilsvarer cirka halvannen 100 grams marsipangris med sjokolade! Foto: Thinkstock.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Å trene kort og effektivt har blitt en ny trend, og ikke minst big business for treningssentrene. Det dukker stadig opp flere treningskonsepter som består av 30 minutter effektiv trening i sal.

Og det er kanskje ikke så rart når ny forskning har vist at 30 minutter trening om dagen, kan være bedre enn 60 minutter. Dette er faktisk konklusjonen på en studie som ble publisert i tidsskriftet American Journal of Physiology tidligere i år (ekstern lenke), som er utført av danske forskere.

I studien fikk 30 menn i oppgave å trene en time daglig, mens den andre gruppen på 30 menn skulle trene 30 minutter daglig. Resultatene viser at mennene som trente 30 minutter daglig gikk ned 3,6 kilo på tre måneder, mens de som trente en hel time «bare» gikk ned 2,7 kilo.

Årsaken til dette kan du lese nederst i artikkelen, men først: Hvor mye forbrenner du egentlig når du trener i 30 minutter? Og går det virkelig an å forbrenne 500 kcal på en halvtime?

LES OGSÅ: Har du mistet treningsmotivasjonen?

Kaloriforbruk på 30 minutter

Har du bare en halvtime til rådighet, vil aktivitetene under gi følgende kaloriforbruk (tallene viser gjennomsnittlig kaloriforbruk for en kvinne mellom 65-70 kilo):

Lett mosjon, som rask gange, rulleskøyter eller lignende: 192 kcal. Dette tilsvarer cirka 30 gram mandler eller mørk sjokolade.

Moderat mosjon, som jogging, spinning, rask stavgang, ellipsemaskin, svømming eller sykling i kupert terreng: 350 kcal, som tilsvarer cirka 50 gram valnøtter.

Hard trening, som løping/spinning i raskt tempo eller hard roing: 606 kcal. Det tilsvarer cirka halvannen 100 grams marsipangris med sjokolade!

LES OGSÅ: Langrenn forbrenner fett i en fei

Obs! Obs!

Er du blant dem som følger slavisk med på displayet på tredemøllen eller ellipsemaskinen for å se hvor mye kalorier du har brukt? Husk, man har ofte lett for å tro at man har forbrent mer på trening enn man faktisk har… og feirer det med litt ekstra kos.

Her er noen andre feller som kan gjøre at du forbrenner mindre: Lav intensitet gir lav forbrenning. Intensiteten er avgjørende for utbyttet, altså kaloriforbruket. Jo hardere du trener, jo mer forbrenner du naturligvis. Og ikke minst, jukser du på trening? Lener du deg på konsollen eller håndtaket vil du forbrenne mindre.

LES OGSÅ: Flatere mage uten å trene

500 kcal på en halvtime

Etter at enkelte treningssentre kom ut med nyheten om at man på en gruppetime kan svi av hele 500 kcal, ble det av mange stilt spørsmål om dette faktisk er mulig. Noen eksperter har til og med sagt at dette konseptet er på grensen til det uetiske.

For å svi av 500 kcal på en halvtime må de aller fleste ligge opp mot 80-85 prosent av maksimalt oksygenopptak. Her er noen litt mer praktiske eksempler, ifølge Trening.no (ekstern kilde):

1. Løpe kontinuerlig på tredemølle i 13-15 km/t.
2. Sykle kontinuerlig i over 30 km/t.
3. Sykle kontinuerlig på ergometersykkel på rundt 300 watt.
4. Gå på ski på flat mark med snittfart på over 13 km/t.

Så ja, det er mulig, men er det verdt det?

Og hva er nå årsaken til at mennene over som trente i 30 minutter gikk ned mer i vekt enn de som trente i 60 minutter? Forskerne tror blant annet at trening i 30 minutter er såpass gjennomførbart for de fleste, og resulterer både i et ønske om og energi til å være mer fysisk aktiv resten av dagen. I tillegg så forskerne at de som trente i 60 minutter gjerne spiste mer, og de gikk derfor mindre ned i vekt.

LES OGSÅ: Og så lang tid tar det å forbrenne brusen

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer