Viljestyrke

Slik får du bedre viljestyrke

- Det er en spesiell grunn til at du ikke gjennomfører det du har planlagt.

VILJESTYRKE HANDLER OM LYST: Viljestyrken har mye å gjøre med hvor lyst du har til å endre på noe.  Foto: Shutterstock / Ana D
VILJESTYRKE HANDLER OM LYST: Viljestyrken har mye å gjøre med hvor lyst du har til å endre på noe. Foto: Shutterstock / Ana D Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det å ha god viljestyrke er ofte forbundet med sterke og vellykkede mennesker. 

Men hvorfor er det egentlig sånn at noen alltid får gjennomført det de har planlagt og andre ikke? 

Christine Otterstad er mental trener og fast spaltist i KK. Hun forklarer hvordan det hele fungerer. 

- Det er ikke sånn at man bare kan våkne opp og føle seg i dårlig humør eller føle at man ikke vil gjennomføre noe. Alt starter nemlig i tankene dine. Hvordan du tenker, trigger nemlig alt. Én eneste tanke, kan ha utrolig mye å si, forklarer hun. 

- Når vi ønsker å få noe gjort, så ser vi en film inni hodet vårt, som setter tankene i gang. Denne «filmen» får igjen mye å si for tankene dine, som igjen påvirker viljestyrken. Hvor lyst har du? Viljestyrken er styrt av følelser og tanker, sier hun. 

POSITIV: Har du en positiv tankegang, kommer viljestyrken etter! Foto: Science Photo Library
POSITIV: Har du en positiv tankegang, kommer viljestyrken etter! Foto: Science Photo Library Vis mer

LES OGSÅ: Slik motstår du fristelsene

- Det er ikke ubehagelig nok

Selvfølgelig er det stor forskjell på folk. Mens noen våkner klokken seks hver dag og gjennomfører en treningsøkt før arbeidsdagen starter, er dette helt utenkelig for andre. Men sistnevnte gruppe sier ofte: «Åh, skulle ønske jeg også var en sånn person som trente før jobb!». 

Men hvorfor gjør de ikke det da, hvis de har så lyst? 

Gestaltterapaut Bianca Schmidt, forklarer at mye bunner i behovsdekning. 

- Hvis man har lyst til å endre en situasjon, enten det er å komme seg ut av et forhold, gjøre det bra på eksamen, gå ned i vekt eller hva som helst, så må man ha nok lyst. Gevinsten av å gjøre det må være større enn den gevinsten man får av å bli der man er. 

- Vi mennesker liker å ha det behagelig, og få behovene våre dekket. Så hvis du får et grunnleggende behov dekket, så gjennomfører man gjerne ikke det man har planlagt.

Ordet viljestyrke er ofte forbundet med det å ikke ha nok viljestyrke. Ordet gir referanser til svakhet, karakter og selvdisiplin. Og Bianca forklarer at dette med viljestyrke egentlig er ganske enkelt. 

- Viljestyrke er tull og tøys. De fleste av oss fungerer sånn at hvis vi har nok lyst til å oppnå et mål, så gjør vi det. Har vi nok lyst og nettopp vilje, til å endre situasjonen, så gjør vi det. Men ofte så er det ikke ubehagelig nok der vi er, til at vi gidder å gjøre noe med det, sier hun. 

VISUALISER: Se for deg hvordan du vil føle deg etter du har oppnådd målet! Foto: © Sasha Gulish/Corbis
VISUALISER: Se for deg hvordan du vil føle deg etter du har oppnådd målet! Foto: © Sasha Gulish/Corbis Vis mer

LES OGSÅ: Å trene før frokost øker fettforbrenningen

Prøv disse tipsene

Det er ikke alltid så lett å foreta endringer, når man vet hva man har. Og det er jo ofte ganske mye mer behagelig å ligge på sofaen og spise sjokolade enn å dra på trening, og det kan ofte være mer behagelig å bli værende i et forhold som er ok, enn å bryte ut. 

Gestaltterapauten forklarer at vi mennesker liker godt å være i status quo, og at hvis den er bekvem, så skal det ganske mye til for at vi gidder å gjøre noe med det. Men vi har også et stort behov for å vokse, forklarer hun. 

Dette kan du gjøre for å trigge denne lysten på forandring. 

1. Fjern frykten

- Frykten for det ukjente, er ofte noe som stopper mange. Frykten for å ikke klare det man har satt seg som mål, eller rett og slett frykten for at noe blir annerledes. Frykt er en følelse det ikke går an å fjerne, men det går an å ignorere den. Våg å gjøre noe selv om du er redd. Ta ett og ett skritt om gangen, sier Bianca.

2. Hva er gevinsten? 

- Er gevinsten eller smerten større enn det som holder deg fast, kan du bevege deg. Da er det verdt å kjempe for! Se for deg denne gevinsten, sier Bianca. 

3. Visualiser resultatet

- Forestill deg følelsen etter du har gjennomført det du vil. Prøv å se bilder, og tenk på hvordan det blir etterpå, sier Otterstad. 

4. Premie

- Det kan være lurt å motivere seg selv med en premie som er noe annet enn det du får av å gjennomføre målet. For eksempel at du unner deg noen nye sko hvis du klarer to uker med trening, sier Otterstad. 

5. Bryt mønster

- Dette med viljestyrke handler ofte om at man ønsker å endre noe. Da kan det være lurt å begynne i det små, og venne seg til at det blir en forandring, sier Bianca. 

6. Ikke tenk! 

- Det er lett å si, men prøv å ikke tenk så mye over valget. Ikke vei frem og tilbake om du skal dra på trening eller ikke, bare bestem deg for å gjøre det. Ikke tenk, bare dra mot treningssenteret, sier Otterstad. 

LES OGSÅ: Hvorfor er noen sofagriser og andre ikke?

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer