Mage

Slik får du bikinimage

Riktig trening og kosthold kan ta knekken på muffin-magen før bikinisesongen.

IKKE PADDEFLAT: Helt flat mage er ikke naturlig for de fleste av oss kvinner. Det mest vanlige å ha en liten avrunding av magens nedre del. Dersom du imidlertid føler at du har fått litt vel mye fett rundt midtregionen finnes det flere grep du kan ta, som vi har listet opp i denne artikkelen.  Foto: Jupiter Images
IKKE PADDEFLAT: Helt flat mage er ikke naturlig for de fleste av oss kvinner. Det mest vanlige å ha en liten avrunding av magens nedre del. Dersom du imidlertid føler at du har fått litt vel mye fett rundt midtregionen finnes det flere grep du kan ta, som vi har listet opp i denne artikkelen. Foto: Jupiter Images Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Du har helt sikkert hørt det før, men vi sier det igjen – helt flat mage er faktisk ikke naturlig for de aller fleste av oss kvinner. Og det mest vanlige er å ha en liten avrunding av magens nedre del.

For mange er det imidlertid ikke uvanlig å legge på seg noen kilo i voksen alder, og av en eller annen (svært irriterende) grunn, ser disse kiloene også ut til å trives best rundt midjen – derav ordet «muffin-mage» (når det «overflødige» fettet henger litt utenfor buksekanten).

Selv etter flere måneder med knallhard magetrening er det ikke alle som klarer å bli kvitt fettlaget som har lagt seg på magen, og det kan være andre årsaker enn feil treningsmåte og mangel på viljestyrke som er grunn til det.

LES OGSÅ: Vi avkrefter magemytene

MYE ØSTROGEN: Fra midten av 30-årene synker vanligvis nivået av progesteron i kvinnekroppen, hvilket gir et overskudd av østrogen. For  mye østrogen kan virke som en fettmagnet for midtpartiet.
MYE ØSTROGEN: Fra midten av 30-årene synker vanligvis nivået av progesteron i kvinnekroppen, hvilket gir et overskudd av østrogen. For mye østrogen kan virke som en fettmagnet for midtpartiet. Vis mer

Hvorfor kommer muffin-magen?






- Muffin-mage – som er den biten av magen som henger litt utenfor buksekanten, er det kvinner som regel er mest misfornøyd med, sier Denise Austin, skaper av suksess-DVD-ene «Shrink Your Fat Zones Pilates Style», til helsenettstedet iVillage.com (ekstern lenke).

I en artikkel KK.no tidligere har sitert fra helsenettsiden til britiske Daily Mail (ekstern lenke) forklarer den amerikanske gynekologen og farmasøyten C. W. Randolph at en av årsakene til av vi utvikler muffin-mage, er at friske kvinner har en fininnstilt balanse mellom hormonene østrogen, progesteron og testosteron. Etter hvert som årene går, endrer imidlertid denne hormonbalansen i kroppen seg.

I midten av 30-årene synker vanligvis nivået av progesteron, hvilket gir et overskudd av østrogen.

Ifølge Randolph fungerer for mye østrogen som en fettmagnet for midtpartiet. I tillegg tror han at østrogendominansen i kroppen blir intensivert av de økende nivåene av østrogen i maten, vannet og miljøet vårt.

- Jeg tror østrogendominansen er en epidemi i vestlige samfunn, har han tidligere uttalt.

- For mye østrogen fører til økt kroppsfett rundt midjen. Fettvevet produserer også østrogen, hvilket igjen gjør at kroppen lettere lagrer fett. Det blir med andre ord en ond sirkel. Resultatet er at fettet rundt midjen ikke forsvinner verken med mer trening, eller et lavere matinntak.

Denise Austin tror også en av årsakene til muffin-mager hos kvinner er overspising forårsaket av stress.

Forskere ved the University of California har tidligere funnet ut at stress øker kortisolnivåene (et hormon) i kroppen, noe som gjør at vi får i oss mer fetende kalorier.

LES OGSÅ: Flat mage fra A til Å

Hva kan du gjøre?



Er du misfornøyd med magen din?




Ok, så vi har fått fastslått hvorfor muffin-mage kan dukke opp, og at mye fett rundt midjen ikke kan fjernes kun ved hjelp av mageøvelser.

Men med en bikinisesong som nærmer seg med stormskritt, må det jo være andre grep en kan ta for å minske det vi helst vil ha vekk?

Både KK.nos trenings-og kostholdsekspert Ina Garthe og treningsekspert Jill Jahrmann har tidligere uttalt at den beste metoden for å kvitte seg med litt ekstra magefett er trening som får opp pulsen og dermed øker forbrenningen.

Sjekk denne ukeplanen for et sunnere liv, som Ina Garthe har laget

Ønsker du å stramme opp magen er øvelser som trener kjernemuskulaturen noe av det beste og bedre enn tradisjonelle sit-ups, fordi mage-/ryggområdet er satt sammen av mange muskler som aller helst bør jobbe sammen.

Som vi i KK.no tidligere har skrevet er ikke den den beste treningen for dette området én enkelt øvelse, men mange ulike øvelser, både dynamiske og statiske, for å utfordre styrke og stabilitet på ulike måter.

Resultatet er en flatere mage, sterkere rygg og bedre kroppsholdning.

Her får du se tre videofilmer med mageøvelser med ball, vist av treningsekspert Jill Jahrmann.

Har du ikke treningsball kan du prøve disse seks utmerkede øvelsene for en strammere mage.

LES OGSÅ: Maten som gjør magen flat

Ja, veldig
 
(54%)
Ja, litt
 
(30%)
Nei, jeg er nokså fornøyd
 
(7%)
Nei, jeg er fornøyd
 
(4%)
Nei, jeg er veldig fornøyd
 
(3%)
Vet ikke helt
 
(2%)
SPIS SUNT: Langsomme karbohydrater og protein er viktig for å holde magen slank og fin.  Foto: Colourbox.com
SPIS SUNT: Langsomme karbohydrater og protein er viktig for å holde magen slank og fin. Foto: Colourbox.com Vis mer

Pass på kostholdet






Ifølge Heidi McIndoo, ernæringsfysiolog og forfatter av boken «When to Eat What», spiller også kosthold en svært viktig rolle når det gjelder magefett.

- Raske karbohydrater, som produkter laget av fint mel, blir fordøyd svært hurtig av kroppen, og derfor tar det ikke lang tid før du føler at du er sulten igjen. I tillegg påvirker sukkerinnholdet i snacks, som kjeks og cookies, frigjøringen av kortisol, som ikke bare øker appetitten og kravet etter mer karbohydrater, men som også får deg til å føle deg slappere, noe som gjør at du lettere dropper trening, sier hun til iVillage.com (ekstern lenke).

For å stoppe denne «onde» sirkelen bør du heller spise måltider som består av magert protein, masse ferske produkter, samt mer langsomme karbohydrater, som fullkorn.

- Du trenger måltider som gir deg energi fra langsomme karbohydrater og proteiner slik at du holder deg mett og ikke blir skrubbsulten så fort, forklarer McIndoo:

- Studier viser også at det å ikke få nok vitamin D fra meieriprodukter også kan forårsake vektøkning.

Ifølge McIndoo har forskere funnet ut at mangel på vitamin D kan påvirke effektene av hormonet leptin.

- Dette hormonet er blant annet med på å regulere energiopptak og appetitt. Det forteller hjernen din når du er mett. Og hvis du ikke føler deg mett, så er det større sannsynlighet for at du overspiser, sier hun.

For å unngå dette anbefaler McIndoo å prøve å få i seg tre porsjoner med meieriprodukter (med lavt fettinnhold), per dag. For eksempel et glass med cirka 0,2 dl melk, 0,2 milliliter yoghurt og 28 gram ost.

LES OGSÅ: Fem tips for varig vektnedgang

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer