MYE ALKOHOL I FERIEN?: I ferien blir det fort mange anledninger til å drikke alkohol. Men nå er det kanskje på tide å trappe litt ned? Foto: FoodCollection
MYE ALKOHOL I FERIEN?: I ferien blir det fort mange anledninger til å drikke alkohol. Men nå er det kanskje på tide å trappe litt ned? Foto: FoodCollectionVis mer

Alkohol

Slik får du bukt med alkoholsuget etter ferien

Har du drukket mye i løpet av friukene? Du kan faktisk bli avhengig.

I Norge er alkohol et svært vanlig rusmiddel, og mange gjør alkoholen til hverdagskos i ferien.  Men nå som ferien er over for mange av oss, er det på tide å komme inn i gode og sunne vaner igjen. For mye alkohol er skadelig for kroppen din, og tidligere studier har til og med bevist at det er mer skadelig enn røyking. 

I tillegg kan det føre til vektøkning. 

KALORIER: En alkoholholdig drink er ikke bare skadelig for kroppen, de kan også bidra til vektoppgang. Foto: Bon Appetit
KALORIER: En alkoholholdig drink er ikke bare skadelig for kroppen, de kan også bidra til vektoppgang. Foto: Bon Appetit Vis mer

- Det er ingen hemmelighet at alkohol inneholder mange kalorier. Alkohol inneholder, på lik linje med sukker, «tomme» kalorier. En halvliter øl inneholder omlag 220 kcal. Drikker man i gjennomsnitt 6 halvlitere med øl hver dag i 2 uker, utgjør dette 18 480 kcal som kan resultere i 2 – 3 kg vektoppgang fra alkoholen alene, sier Malén Gudbrandsgard, ernæringsfaglig rådgiver KK & forskningskonsulent Ullevål Sykehus. 

Og dette er jo uten den klassiske «nattmaten», potetgullet på vorspiel og søppelmaten man gjerne elsker så høyt dagen etter en fyllekule. 

- Høyt og jevlig inntak av alkoholholdig drikke øker ofte lysten på fet mat, som fastfood, potetgull og lignende. Dette er ikke gunstig, sier hun. 

Karoline Steenbuch Lied, fagansvarlig kosthold og ernæring i Grete Roede, forklarer at det ikke nødvendigvis må være sånn at vekten øker som følge av alkohol. 

- Det er veldig individuelt om man legger på seg som følge av et høyere alkoholinntak i ferien. For noen kan mer fri innebære mer tid til å være fysisk aktiv – og da klarer man sannsynligvis å holde vekten, mens for andre kan aktivitetsnivået gå ned i ferien, og hvis både inntaket av alkohol samt annen mat som ofte inntas sammen med alkohol, som snacks og fett grilltilbehør, øker - ja da kan nok vekten øke også, sier hun. 

LES OGSÅ: Så mye legger du på deg av alkohol

Gjennomfør en hvit måned

Alkoholholdige fristelser kommer ofte flere ganger i uken. Møter du en venninne etter jobb og tar en matbit på restaurant, er det ofte litt ekstra hyggelig om dere også har et glass vin. Får du besøk en kveld, er det som regel hyggelig å by på noe å drikke. Og når helgen kommer, er det svært fristende for mange å ta en øl eller et glass vin etter endt arbeidsuke. Og dagen etter er det jo lørdag, og da må man jo ut på byen! Sånn fortsetter det for mange, noe som kan føre til relativt mye alkohol inntatt i løpet av en uke. 

Ernæringsfysiologen foreslår derfor at du gjennomfører én hvit måned, nå. 

- For mange kan en sukkerfri- og alkoholfri måned være en svært god løsning etter ferien. Det er viktig å komme seg tilbake til gode, sunne rutiner med en gang slik at man skiller mellom feriekos og hverdag.

Når du likevel er i gang med sunne valg, ta med deg kostholdet også. 

- Lag ukesmenyer basert på rene råvarer. Ved og på forhånd bestemme seg for hva man skal lage til middag, vil veien til de kjappe løsningene være lengre unna. Man vil allerede etter 1 – 2 uker merke forskjell i både kropp og sinn, sier hun. 

HVIT: Det finnes mange gode alkoholfrie viner på Vinmonopolet.  Foto: Science Photo Library
HVIT: Det finnes mange gode alkoholfrie viner på Vinmonopolet. Foto: Science Photo Library Vis mer

- En tommelfingerregel som er grei å huske på er å alltid lage en plan. Lag en oversikt over hvilke ulike situasjonen det kan oppstå tilbud om alkohol, som bursdagsselskap, fotballkamp eller fredagskvelden i sofaen etter en hard arbeidsuke. Dersom du ønsker å avstå helt fra alkohol en periode, blir denne planleggingen forholdsvis enkel. Ønsker du der i mot å trappe gradvis ned, men fremdeles nyte alkohol i sosiale settinger, vil en plan være til god hjelp, sier hun. 

LES OGSÅ: Så mange kcal inneholder ølen din

Slik drikker du mindre

Ønsker du bare å kutte ned på alkoholforbruket, finnes det mange gode råd på Lykkepromille.no, som er et alkoholforebyggende prosjekt. 

Prosjektleder Ingvill Skjold-Thorkildsen råder deg til å ta i bruk disse metodene for å minske inntaket.

1. Planlegg festen
    •    Ta med mindre alkohol på vorspiel enn du pleier. Det finnes god vin på halvflaske.
    •    Planlegg hvor mye du vil bruke på alkohol, og ta med bare akkurat nok kontanter.
    •    Bestem deg for å drikke alkoholfritt etter et visst klokkeslett.
    •    Allier deg med en venn, avtal å støtte hverandre.
    •    Spis alltid mat sammen med alkohol. Ikke bare før, men også mens du drikker.


2. På vorspiel
    •    Utsett den første pilsen, det første glasset med vin eller den første drinken.
    •    Drikk saktere enn du vanligvis gjør. Da rekker du å merke rusen underveis.
    •    Ha alltid et glass vann tilgjengelig.
    •    La hver andre eller hver tredje drink være alkoholfri.
    •    Finn på leker eller aktiviteter hvor alkoholen ikke er i sentrum.


3. På byen
    •    Unngå drikke-runder.
    •    Velg drikke med lavere alkoholprosent eller mindre flasker.
    •    Styr unna spriten, eller bestill drinker med 2 cl fremfor 4 cl.
    •    Ikke styrt ølen når gjengen din drar til neste utested. La den stå igjen.
    •    Surf på rusen av det du nettopp drakk før du bestiller en ny.
    •    Slutt å drikke alkohol når du har det som morsomst.
    •    Dans mer!

SOSIALT: I mange sosiale sammenhenger er alkohol en selvfølge. Men det trenger ikke være sånn!  Foto: Bon Appetit
SOSIALT: I mange sosiale sammenhenger er alkohol en selvfølge. Men det trenger ikke være sånn! Foto: Bon Appetit Vis mer

LES OGSÅ: Jeg drikker vin hver kveld

- Kan være starten på et alkoholproblem

For noen kan alkoholmengden som inntas i ferie og helger, ha en svært negativ utvikling. Er du redd for at du kanskje er blitt litt for avhengig av promillen? 

AV-OG-TIL er en kampanjeorganisasjon for alkovett, og daglig leder Kari Randen, mener man bør stoppe før det er for sent. 

- Et høyt forbruk om sommeren kan være starten på et mer alvorlig alkoholproblem. Dersom man har drukket jevnt gjennom ferien så kan det være vanskelig å bråstoppe når man er tilbake i rutinelivet. I tillegg kan et høyt forbruk føre til at man føler seg mer utslitt enn det man gjorde før ferien. Alle vet at vi bør bruke ferien på å hente oss inn, men mange ender med å ta den helt ut, sier daglig leder i alkovettorganisasjonen AV-OG-TIL Kari Randen.


AV-OG-TIL råder deg til å tenke over om du kjenner deg igjen i disse påstandene. 

    •    Du synes det er vanskelig å slutte å drikke alkohol hver kveld.

    •    Du synes det er vanskelig å sovne og falle til ro hvis du ikke har drukket.

    •    Du tåler mer alkohol før du blir påvirket nå enn det du gjorde før ferien startet.

    •    Du har flere ganger i løpet av ferien lagt merke til at du drikker mer enn de rundt deg.

    •    Du har gjort ting mens du var full som du angrer på eller ikke husker.

    •    Du har merket at andre har reagert på feriedrikkingen din.
 

LES OGSÅ: Hvor skadelig er drikkevanene dine?

Til info: Aller Media er deleier i Grete Roede AS. 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: