SØTSUG: Det blir gjerne mye søtsaker i løpet av ferien. FOTO: NTB Scanpix
SØTSUG: Det blir gjerne mye søtsaker i løpet av ferien. FOTO: NTB Scanpix
Søtsug:

Slik får du bukt med søtsuget etter juleferien

Her er ernæringsfysiologens beste tips.

Nå er jula forbi, og det er nok mange av oss som sitter igjen med søtsuget etter ferien. Det blir jo gjerne en god del mer sukker, salt og fett enn vi pleier å få i oss, samtidig som nyåret er en tid mange av oss vil komme i form. Så hvordan får du bukt med det irriterende søtsuget?

Ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky forklarer at søtsuget oftest kommer når det er lenge siden du har spist, når du kjeder deg, når du er stresset, eller når du er bekymret.

- Det varierer også for den enkelte fra dag til dag. Noen mennesker opplever aldri slikt sug heller, men får kanskje den samme lysten, bare på salt mat. Mørketiden er likevel en tid hvor lysten på noe søtt om kveldene kan føles spesielt sterkt, sier hun til KK.no.

Vi er gjerne ikke så aktive eller ute like lenge som vi er på lyse sommerkvelder, og Arsky trekker også frem at mange syns det er oppkvikkende med sukkerholdig mat, og at det gir en gledesfølelse når mørket faller;

- Sukker er med på å skape lykkesignaler i hjernen, men det kan vi også oppleve av sunnere former for karbohydratrik mat, som grovbrød, havregrøt, fullkornspasta og rotgrønnsaker. Det virker bare saktere og gir ikke et kick.

LES OGSÅ: Dette inneholder smågodt

DRIKK TE: En kopp med te og litt honning kan hjelpe mot søtsuget, sier ekspert. FOTO: NTB Scanpix
DRIKK TE: En kopp med te og litt honning kan hjelpe mot søtsuget, sier ekspert. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Finn årsaken til at du småspiser

En av grunnene til at du får skikkelig lyst på sukker kan som nevnt være at det er lenge siden du har spist, og dermed har lavt blodsukker. Men da fungerer det faktisk bedre å spise noe grovt enn noe med mye sukker.

- Grovere varianter gir en stabil sukkertilførsel til blodet, mens sukkerholdig mat virker raskt før effekten forsvinner helt, sier ernæringsfysiologen.

Andre grunner til at vi får lyst på sukker er rett og slett psykisk. Vi har vel alle lett i skapene etter noe digg fordi vi har vært stresset, kjedet oss eller vært triste? Det kan jo oppleves like reelt som fysisk sug, men skyldes gjerne tillærte vaner om hva som 'hjelper' eller hva som passer som 'premie' i gitte situasjoner.

- Hvis du opplever dette ofte, bør du ta en nærmere titt på årsakene bak det opplevde sukkerbehovet.

Noen mener også at sukkersug kommer av for dårlig kromstatus i kroppen, sier Arsky.

- Krom kan kanskje indirekte sies å ha denne effekten, fordi det er et mineral som er med på å styre effekten av hormonet insulin som regulerer blodsukkeret vårt.

Dette kan du gjøre når søtsuget slår inn

Arskys første bud er å spise hyppig, men lite og grovt. Det skal sørge for at du får en jevn energitilførsel og dermed mindre trang til småspising. Hun mener du bør spise minst tre hovedmåltider hver dag, i tillegg til et eller to mellommåltider.

- Ikke la det gå mer enn fire timer mellom måltidene. Da unngår du søtsuget i stort monn.

Det kan også hjelpe å finne ut i hvilke situasjoner du blir ekstra fysen på noe søtt. Har du trøbbel med kjærlighetslivet? Var du stresset på jobb i dag? Eller følte du kanskje for å feire noe ekstra - i dag også?

- Ved å finne ut hvilke underliggende faktorer som påvirker deg, er det lettere å kjenne igjen 'lusa på gangen' og stå imot, sier Arsky.

NATURENS GODTERI: Bær er både sunt og godt. NTB Scanpix.
NATURENS GODTERI: Bær er både sunt og godt. NTB Scanpix. Vis mer

Her er enæringsfysiologens beste tips mot søtsug:

  • Lag deg en kopp te. Søtsuget er ofte bare et savn etter noe å spise eller holde på med, og da kan en kopp te hjelpe. Ha gjerne i litt melk og en halv teskje honning.
  • Puss tennene! Da smaker ikke godteri like godt.
  • Sjokolade? Ta bare litt, og mørkt. Hvis du må spise sjokolade, sørg for å nyte den. Ta en liten bit skikkelig eksklusiv mørk sjokolade som gir en intens smaksopplevelse, men som ikke gir så mye kalorier. Da får du mye antioksidanter også, selv i en 10 grams bit!
  • En smart måte å lure søtsuget på uten å få i seg en eneste kalori, er å drikke peppermyntete eller chai-te. Krydrete urteteer er søte i seg selv, og inneholder heller ikke tilsetningsstoffer av noe slag. Man kan også ta en sukkerfri pastill eller sukkerfri tyggegummi. Men husk at sukkerfritt nødvendigvis ikke er kalorifritt. Sukkerfri sjokolade, for eksempel , inneholder mye fett.

Prøv bær i stedet for smågodtet

Til sist kommer vi oss ikke unna bær, som rett og slett er naturens godteri. I tillegg til at de er fargerike og gode, er de som kjent fulle av næringsstoffer som er bra for kroppen vår, forklarer ernæringsfysiolog Camilla Andersen hos SomeBody.no til KK.no.

- Antioksidanter er et eksempel og er en samlebetegnelse på helsefremmende stoffer som finnes i bær. Antioksidanter virker ved å fjerne det som kalles frie radikaler, rydder bort det som ikke er så gunstig for kroppen og er også med på å styrke immunsystemet vårt, sier hun.

Derfor kan du med fordel bytte ut godtebitene med bær, som både smaker godt og gjør at du føler deg bedre.

LES OGSÅ: - Slik holder du deg frist - hele året

Til forsiden