Begynne å trene:

Slik får du de gode vanene til å vare

Har du også begynt med friskt mot og overbevisning om at nå skal du jammen starte å trene, for så å droppe ut etter to– tre uker? Da er dette tipsene for deg.

BEGYNNE Å TRENE: Har du ikke kommet i gang med trening etter sommeren? Da bør du få med deg disse tipsene! FOTO: NTB scanpix
BEGYNNE Å TRENE: Har du ikke kommet i gang med trening etter sommeren? Da bør du få med deg disse tipsene! FOTO: NTB scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Å trene jevnlig over tid framstår for mange av oss som en umulig oppgave. Noen synes det er vanskelig å komme i gang. Andre dropper ut når hverdagen blir for travel. Eller kjører skippertaksmetoden, og veksler mellom å trene veldig mye og ingenting i det hele tatt. (Psst: Slik effekt har trening på kroppen!)

Men aller først: Hvorfor er det så viktig å trene jevnlig? Og hvor mye eller lite er nok?

Fagansvarlig for utholdenhet i Olympiatoppen, Espen Tønnessen, er ikke i tvil om hva han anbefaler: Litt trening er alltid bedre enn ingenting. Og mindre trening kontinuerlig over lang tid, er mye bedre enn korte, intensive skippertaksperioder.

– Kontinuitet i treningen er nøkkelen til å skape framgang. Trening er «ferskvare», og når du slutter å trene over litt tid, reduseres formen, sier Tønnessen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer