SUNNE VALG: Små, sunne justeringer i hverdagen, kan ha god effekt på sikt fordi du klarer å leve med dem. Som å spise salat til lunsj. FOTO: Shutterstock / NTB scanpix
SUNNE VALG: Små, sunne justeringer i hverdagen, kan ha god effekt på sikt fordi du klarer å leve med dem. Som å spise salat til lunsj. FOTO: Shutterstock / NTB scanpixVis mer

Slik får du en sunnere livsstil - som varer

Det handler om å finne ut HVORFOR man ønsker å leve sunnere.

Ny forskning fra Universitetet i Pennsylvania, USA, viser at det er lettere å ta sunne valg dersom du opplever at livet har et formål; at det gir mening.

Selv om det ikke er et kjempe stort grunnlag innen forskningen for å si dette ennå, så har også andre studier påvist lignende sammenhenger, for eksempel at et større «reason why» og en sterk «mening med livet» fører til at folk blir gladere og leve lengre med mindre sykdom og generelt bedre helse.

«En høyere mening» bak treningen

- Jeg legger meg uansett bak påstanden i den nye studien fordi den også er svært logisk. Hva vi tenker og vårt psykiske velvære, viser seg å være vel så viktig som vårt fysiske velvære, sier Anette Noem Sexe, som har en mastergrad i idrettsernæring og jobber på Sterk Helse som ernæringsrådgiver og personlig trener.

For ja, det er noen studier som viser at de menneskene som har funnet en mening med livet og sier de har noe å leve for, er mer aktive enn dem som opplever det motsatte.

- Det ser ut til at de som har «purpose in life» også har en høyere mening med treningen. De bruker treningen og livsstilen til å holde seg friske med god helse til livet de ønsker å leve. De har et klarere «hvorfor» de ønsker en mer aktiv livsstil, sier Sexe.

- Hvis grunnen til at vi velger sunt ligger mer i fundamentet av hvem vi er og ligger til grunn for et liv vi vil leve, er det større sjanse for at vi er mer aktive og spiser sunnere, sier Sexe.

Hun tror at hvis vi har muligheten til å knytte treningen og en sunn livsstil til grunnleggende verdier, er det stor sjanse for at vi følger opp. At vi får et sterkere driv enn om treningen er knyttet til mål som betyr mindre for oss, som for eksempel vektnedgang eller det å «se bedre ut».

Å ha overskudd til å sette seg mål

Helsedirektoratet opplyser at det er mange ting som påvirker valgene våre, og vi tar alle valg utifra hvilken situasjon vi befinner oss i. Det er ikke bare råd og informasjon om kosthold som avgjør hva vi velger å spise.

Pris, tilgjengelighet og utvalg er også viktig – i tillegg til tiltak som f.eks. avgifter på usunne varer. Vaner og hva du har lært hjemmefra spiller også en stor rolle. Det samme gjør omgivelsene, eller lokalsamfunnet f.eks. ved å legge til rette for å ta sunne valg når vi er på farten, i barnehager, skoler, arbeidsliv og nærmiljø.

BRA FOR HELSA: For mange er det ikke noe mål å løpe maraton, men å gå en tur i nydelig natur er bra for kropp og sjel. FOTO: Scanpix
BRA FOR HELSA: For mange er det ikke noe mål å løpe maraton, men å gå en tur i nydelig natur er bra for kropp og sjel. FOTO: Scanpix Vis mer

- Men. Ja, det er nok en sammenheng mellom det å ha overskudd til å sette seg mål – og det å gjennomføre en sunnere livsstil, sier fungerende avdelingsdirektør, Anita Thorolvsen Munch ved Avdeling Folkesykdommer, Helsedirektoratet.

Overskudd og mulighet til å sette seg mål varierer ut fra livssituasjon og bakgrunn. Jo kortere utdanning og lavere inntekt en gruppe i befolkningen har, jo høyere andel av gruppen har generelt sett dårligere helse.

- For å klare å endre vaner er det viktig å sette seg spesifikke og realistiske mål, og planlegge hvordan du skal beholde de gode vanene på sikt, sier Thorolvsen Munch.

LES OGSÅ: Vanskelig å spise sunt? Her er de enkleste kostholdsrådene du kan følge

Finn ditt «hvorfor» velge sunt

Sexe er opptatt av spørsmålet om hvordan vi kan vi bruke slik kunnskap til å fremme folkehelse, ikke minst blant dem som ikke allerede er aktive. Hvordan kan vi øke fysisk aktivitet og en god livsstil blant nordmenn?

- Kanskje vi er nødt til å gå dypere inn i «hvorfor» vi tar de sunne valgene? sier hun.

Hvorfor det for eksempel er viktig for deg å gå ned i vekt, og heller bruke denne «hvorfor» som meningen til å holde en aktiv livsstil og ta gode matvalg.

- Om du vil gå ned i vekt for å være god rollemodell for barna dine, kunne ta med barnebarna på aktiviteter eller ha muligheten til å kunne reise er ikke å farlig så lenge det er viktig for deg nå og i tiden fremover, sier Sexe.

Gjør små grep i hverdagen

Thorolvsen Munch er også opptatt av nettopp folkehelsen. Derfor er hun opptatt av å si at det er de små grepene som er viktigst.

- Vi oppfordrer folk til å ikke gå for hardt ut, men heller gjøre små grep i hverdagen, som er gjennomførbare. Det er godt dokumentert at endringer man kan leve med over tid også gir resultater for helsa, sier hun.

Helsedirektoratets kostråd handler om å spise variert med er fisk, grønt og grovt og mindre rødt kjøtt, salt og sukker, og mindre mettet fett. Variasjon og energibalanse er viktigere enn å ha fokus på enkeltmatvarer.

- Igjen kan det å ta små grep i hverdagen ha stor betydning for helsen – enten grepene handler om å velge vann i stedet for brus når du er tørst, velg grovt foran fine kornprodukter, bytte ut noen av kjøttmiddagene med fisk eller vegetar, eller ta trappene i stedet for heisen, sier Thorolvsen Munch.

Et annet enkelt tips er å velge Nøkkelhullmerkede matvarer når du handler. Disse har mer fiber og mindre mettet fett, salt og sukker enn tilsvarende matvarer uten Nøkkelhullet. Så skal du først spise pølse, har den med Nøkkelhullet mindre salt og fett enn de andre pølsene.

Når du skal handle mat:

  • Bruk handlelapp når du er i butikken – og følg den!
  • Planlegg handleturen hjemme.
  • Unngå å være sulten når du handler

Prøv også å få 30 minutter med fysisk aktivitet av moderat karakter hver dag.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: