Flat Mage

Slik får du flat mage etter fødselen

Er det mulig? Her er det som må til.

IKKE FORTVIL: De fleste merker en stor endring etter bare seks uker. For trente kan det går enda raskere.  Foto: iStockphoto
IKKE FORTVIL: De fleste merker en stor endring etter bare seks uker. For trente kan det går enda raskere. Foto: iStockphoto Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Du har nylig født ditt første, andre eller kanskje tredje barn. Uavhengig av antall svangerskap, har magen brukt ni gode måneder på å ese ut til en fasong du kanskje ikke er helt komfortabel med.

Du tviholder på bildene du har i hodet av Victoria Beckham, Angelina Jolie og co, og tenker at det er kun kort tid igjen til magen din er på samme nivå som den en gang var.

La oss fastslå med en gang at dette er urealistisk å få til for de aller fleste. Dessverre kan ikke magen bare trylles bort på 1-2-3.

Men vær tålmodig, la naturen gå sin gang, så vil du se resultater.

LES OGSÅ: Slik tar du knekken på magefettet

Livmoren og muskler trenger tid

For de aller fleste vil «gravidmagen» vare i noen uker etter fødselen. Årsaken er at både livmoren og musklene trenger tid på å trekke seg sammen.

Livmoren skal tross alt gå fra å veie rundt 1 kg, og gå tilbake til sin normale vekt på 70-100 gram, i følge jordmor Siri von Krogh og boken «Barn i magen fra A til Å». I tillegg har de rette magemusklene i løpet av fødselen delt seg i to, og trenger tid på å trekke seg sammen igjen.

Det du først og fremst kan bruke som motivasjon, er at magen forsvinner relativt raskt i forhold til lengden på selve svangerskapet!

Men hvor lang tid er vel det store spørsmålet!

Nederst i artikkelen spør vi eksperten om det er mulig å få flat mage etter å ha født 2-3 barn.

LES OGSÅ: Slik får du opp pulsen når du triller

Forskjell etter bare seks uker

Jordmor Tove Nordahl ved Kvinnedoktor og Jordmora i Tønsberg forteller at man allerede etter seks uker vil se at magen er blitt merkbart mindre.

– Er man veldig trent, vil det gå fortere for musklene å trekke seg sammen, sier hun til KK.no.

Og så lang tid vil det ta før hele kroppen er tilbake til det normale, ifølge treningsekspert Jill Jahrmann (fysioterapeut og leder for livsstil og forebyggende helse ved Synergi Helse i Oslo):

– For en kvinne i god fysisk form som også trener under svangerskapet kan man forvente at kroppen blir bortimot normal i løpet av seks måneder. Dette krever selvfølgelig at man kommer i gang med treningen igjen. For noen tar det imidlertid mye kortere tid, spesielt etter første fødsel, sier hun.

Jill Jahrmann minner om at forventningene bør avhenge 100 prosent av hvilken form du var i før og underveis i svangerskapet. Under deler hun sine beste treningstips til nybakte mødre.

LES OGSÅ: Tren med ball. Dobbelt så effektivt

Treningsrådene som gjelder

Jill Jahrmanns beste treningstips går på to områder:

1. Utholdenhetstrening. Her snakker vi om gange, gruppetrening, jogging/løping, spinning osv. for å redusere fettmengden. - Jo bedre form du blir, desto bedre effekt. Det som ligger mellom muskler og hud er fett, og det er dette lille lageret de fleste damer ikke trives med.
2. Tren moderne kjernetrening. - Det vil si at musklene i mage/bekkenbunn og rygg utfordres på mange måter med kvalitativt gode og kontrollerte øvelser. Pilates og mage/rygg kjernetreningstimer er strålende.

Hun minner også om bekkenbunnstrening:

– Hva du enn gjør, ha kontroll over bekkenbunnen før du utfordrer kroppen med løp, hopp eller harde styrkeøvelser. Tren bekkenbunnen daglig etter fødsel, og husk at du skal kunne kontrollere å trekke bekkenbunnen opp i flere sekunder før annen hard trening.

LES OGSÅ: Slik blir det lettere å løpe

Fett er en del av anatomien

Samtidig minner Jahrmann om at det er et lite fettlager på magens nederste del som rett og slett er en del av kvinnens naturlige anatomi.

– Noen få lagrer lite fett her, og de kan lettere oppnå den flate magen, mens andre lagrer fett på magen i større grad enn på hofter og lår, og vil måtte ofre mye for å oppnå den forjettede flate magen. Se an kroppsfasongen din og hva du er villig til å ofre, anbefaler hun.

LES OGSÅ: Markerte magemuskler: Så lenge må du holde på

God grunn til å amme

Og det er faktisk ikke tull at amming kan hjelpe deg å gå ned i vekt. Når du ammer babyen, øker produksjonen av hormonet oksytocin, som gjør at livmoren trekker seg sammen.

Og ikke bare det: Amming forbrenner mye fett.

– Noe som er en veldig god grunn til å amme, sier jordmor Tove Nordahl.

En kvinne som fullammer produserer rundt 7,5 dl morsmelk daglig. Det gir en ekstra forbrenning på rundt 500 kilokalorier (kcal) om dagen, ifølge Lommelegen.no.

Flat mage etter 2-3 barn

Og til slutt det mange kvinner lurer på: Er det mulig å få helt flat mage igjen etter 2-3 fødsler?

– Jeg vil si ja, for de fleste, men her spiller både graviditet og alder inn, understreker Jill Jahrmann.

– I løpet av tre graviditeter har kroppen blitt eldre samtidig som bindevevet har blitt strukket maksimalt tre ganger. Da kan man forvente seg strekkmerker og andre naturlige følger. Økt alder fører til at bindevevet blir mindre elastisk slik at huden kan oppleves som mindre spenstig. Musklene kan altså trenes opp igjen, og underhudsfettet kan reduseres, men bindevevet som ligger rundt og inne i musklene blir naturlig mindre spenstig.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer